miercuri, 20 octombrie 2010

HERTA MULLER

                                            
  • A fost un noroc să plec de acolo (din România n.n.) mărturiseşte laureata cu Nobel într-una dintre primele declaraţii de după anunţul premierii
  • În România, lumea nu prea mă place. Poate că există unii cărora le plac cărţile mele, dar eu, ca persoană, nu le sunt foarte simpatică. Cel mai probabil se întâmplă asta pentru că eu continui să spun lucruri despre România care deranjează, dar care trebuie spuse, declara proaspăt laureata cu Nobelul pentru Literatură, scriitoarea Herta Müller, după scurta conferinţă de presă care a avut loc la Berlin în ziua anunţării premiului.
  • Fiind întrebată, de Gabriel Liiceanu, dacă chiar nu-i place nimic în România, H. M. a răspuns: Ba da. Îmi plac : mititeii, salata de vinete – amândouă sunt extraordinare – zacusca şi lubeniţele. Şi îmi mai plac nişte oamenii foarte minunaţi, pe care-i cunosc şi care-mi sunt prieteni. Dacă ar fi mai mulţi ca ei în România, lucrurile ar merge mai bine. Sunt însă prea puţini.
  • Informaţii recente au scos la iveală faptul că Oscar Pastior, decedat în 2006, a fost informator al Securităţii. Herta Müller a declarat că, la aflarea veştii despre vechiul său prieten, a fost cuprinsă de de groază şi de furie, dar că dacă Pastior ar mai trăi, aş insista să-şi citească dosarul de Securitate şi să scrie despre el. Însă, de fiecare dată, l-aş strânge în braţe.
De ce, mă întreb eu, n-ar proceda aşa şi cu România. Răspund tot eu: pentru că n-a iubit-o niciodată. Probabil că în familie i s-a înoculat un sentiment - care încă persistă în subconştientul sau conştientul ei - de superioritate faţă de această ţară şi faţă de locuitorii ei şi ideea că România nu este patria ei. Având în vedere că tatăl scritoarei a făcut parte din Waffen-SS, acest fapt nu este în totalitate exclus.

  • Eu nu vreau să fiu scriitor. Nu acesta e motivul pentru care scriu. Eu nu mi-am ales viaţa. Aş fi preferat să fi făcut altceva în viaţă şi să nu fi scris nici un cuvânt. Dacă o să fac ordine în mine n-o să mai scriu. Sper să vină şi clipa aceea.
Eu nu cred că Herta Muller este sinceră. Ea scrie şi publică, de fapt, pentru bani şi pentru glorie. Alfel, ar putea face ordine în ea, scriind într-un jurnal intim.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu