vineri, 10 decembrie 2010

AMINTIRI DE LA TÂRGUL GAUDEAMUS (3)

Şi poeţii spun lucruri trăsnite!

De cele mai multe ori, poezia „modernă” este o înşiruire de cuvinte fără noimă, menite nu să-ţi transmită un mesaj, ci să-ţi creeze o stare de nedumerire soră cu perplexitatea, într-o formă din ce în ce mai puţin ortodoxă. E adevărat, unele asocieri de cuvinte sau imagini, deşi fără nici o noimă, te fac să tresari, să te miri, să zâmbeşti sau chiar să râzi atunci când aceste asocieri devin prea gogonate.
Poeţii generaţiei optzeci, "optzeciştii", se declară „postmoderni”, asta nu înseamnă o revenire la normal, ci faptul că ei au fost în stare să  sară peste cal, adică poeziile lor sunt gogonate rău!
Editura Humanitas a reeditat volumul colectiv de versuri Aer cu diamante, al poeţilor Mircea Cărtărescu, Traian T. Coşovei, Florin Iaru, Ion Stratan, apărut prima oară în 1981, şi l-a lansat la Târgul Gaudeamus din anul acesta. Toţi cei patru au fost membrii ai Cenaclului de Luni condus de criticul Nicolae Manolescu, care le şi prefaţează volumul şi dă poeziilor lor certificat de liberă circulaţie în literatura română. El face şi câte o scurtă caracterizare a celor patru poeţi şi a poeziilor lor.

Despre poezia lui Mircea Cărtărescu spune: Imaginaţia lexicală la Cărtărescu este nesfârşită. Sub apa şi focul cuvintelor, se ascunde ochiul vizionar, în care se formează imaginile altei realităţi decât cea comună. Iată o mostră din poezia lui M. Cărtărescu intitulată Poem de amor:

vorbea la televizor o eclipsă bîlbîită de lună
în duminica în care închişi ca într-un tub de neon, compătimeam împreună
compătimeam şi rînjeam, miorlăiam, ne înfăşuram în cherry wine chinezesc, ardeam gazul
şi îţi muşcam pandantivele, şi imaginea ta din oglinzi, şi grumazul
şi apoi mergeam dacă-ţi aminteşti să facem clătite şi pe geamul bucătăriei moara dâmboviţa
zornăia de fişicurile de fantome deratizate
şi coşul de fabrică era din cărămidă adevărată, nimic nu era metafizic şi asta te excita
cum îţi lăsai sânii să radieze în amurgul de iarnă
----------------------

Poezia, cu versurile ei kilometrice, creează probleme de respiraţie la citire; se întinde pe patru pagini şi are doar trei strofe; fiecare strofă, este o singură frază; strofele şi versurile încep toate cu literă mică; substantivele proprii sunt scrise tot cu literă mică! Bine că domnul profesor universitar, Mircea Cărtărescu, n-a uitat să pună, ici colo, câte o virgulă! Poeţii mai recenţi, preocupaţi să-i depăşească pe predecesorii lor, nu mai pun nici virgule şi nici un alt semn de punctuaţie. Din această cauză, probabil, ei se numesc "post-postmoderni"! Cred, sincer, că poezia n-ar trebui scrisă oricum.

„…Traian T. Coşovei, poet plin de spontaneitate, disponibil pentru formule diverse, melancolic sub aparenţă de umor, profund sub o aparenţă de joc şi artificiu.” spune N. Manolescu, Reproduc câteva versuri din poezia lui Conectare la Univers :

Aş putea să deschid gura şi să scuip piatra pătrată a nopţii.
Ca pe un exerciţiu de vorbire, la malul mării aş repeta fiecare val.
În lumina farurilor
Fiecare fereastră e-o elevaţie de ceasornic bătând jumătăţi şi sferturi de timp.
În lumina farurilor oraşul acesta pare un imens schior îngheţat.
Un uriaş ţărănoi blocat într-o cabină telefonică conectată la univers.

De remarcat că poetul respectă nişte canoane ortografice şi reuşeşte să proiecteze nişte imagini inteligibile.

Iaru are o eleganţă simetrică a sentimentului care nu doar farmecă, dar şi garantează de adâncimea lui, scrie N. Manolescu. Reproduc o strofă din poezia Aer cu diamante, care a dat titlul volumului:

Ea era atât de frumoasă
încât vechiul pensionar
se porni să roadă tapiţeria
scaunului pe care ea a stat în autobuz.
Autobuzul întinse spre ea
gura carburatorului
încercând să-i sfâşie rochia.
Şoferii mestecaţi au plâns pe volanul păpat
căci ea nu putea fi ajunsă –
În schimb era atât de frumoasă
Încât şi câinii haleau
Asfaltul de sub tălpile ei.

Aţi remarcat că nu mai avem probleme de respiraţie la citirea acestei poezii? Un plus mare acordat poetului, pe această chestie.. Deşi spune cuvinte mai trăsnite decât ceilalţi doi poeţi, încât îţi face impresia că asculţi emisiunea radio Colţul copiilor, poezia place.

Poeziile (ale lui Ion Stratan n.n.) îi sunt laconice, ermetice, neocolind jocul de cuvinte; invenţia e fonologică şi morfologică mai degrabă decât lexicală. Iar sintaxa trăieşte din elipse. Aţi înţeles, nu-i aşa? Este caracterizarea făcută de N. Manolescu. Reproduc trei strofe din poezia El:

Literele s-au şters
Palimpsest faţa mea
Sub vântul de est
Urme cursive, potcoave
De purici, s-au nimicit
Sub frigul ce-a răsărit.

Dintr-o ninsoare cu nimic
să te naşti
de Ziua Recoltei, de Paşti
Dintr-o ninsoare uimită
În toamnă şi primăvară
dintr-o ninsoare
cu oare.

Are dreptate N. Manolescu. La proba hidraulică, poezia s-a dovedit etanşă, adică ermetică.

De la stânga la dreapta: Ioan Stratan, Mircea Cărtărescu, Traian T. Coşovei, Florin Iaru


2 comentarii:

Artemiu Vanca spunea...

Din ziarul "Adevărul" de azi, am aflat că miercuri seara a avut loc la Teatrul Notara din Bucureşti o întâlnire cu publicul organizată Clubul Dilema Veche, iar invitaţi au fost Mircea Cărtărescu şi Florin Iaru. Tema întâlnirii a fost "Aer cu diamante. Cultură alternativă în anii '80". Florin Iaru a declarat: "La momentul respectiv, ştiam că e o carte bună, dar nu că va deveni o carte cult." Consider exagerată eticheta de "carte cult".
Tot Florin Iaru spune că ea a fost expresia unei "revolte pur intelectuale" şi a opoziţiei faţă de "falsitatea demersului public în poezie". Consider că are dreptate.
Are dreptate şi Mircea Cărtărescu care a spus că poemele lor sunt "tragice, dar într-un înveliş ludic".

Anonim spunea...

Mirel ,
pur si simplu ma rusinez de nepriceperea mea ,
vorbele ticluite ale caracterizarilor lui N.M
poezia ? poetilor prezentati mai sus
... motivelor de "probleme de respiratie" pe care le cunosteam se mai adauga ghebul stomacal cu care am ramas ..., daca acest ecran ce il am in fata ar fi o oglinda mi-asi vedea figura timpa de " tovarashe fara nivel",ca mai rau de atit nu stiu cum sa ma autocritic

Trimiteți un comentariu