duminică, 22 iulie 2012

JURNAL DE ENERGETICIAN NR.8


SALT LA ZI

19.07.2012
Fac un salt de 30 de ani pentru a reda participarea mea la aniversarea a 40 de ani de la punerea în funcţie a Termocentralei Rovinari (conexiunea la Sistemul Energetic Naţional a blocului nr.1, din centrală), ocazie cu care şi închei transcrierea unor secvenţe din acest jurnal.
Am revăzut centrala după zece ani. Acolo unde a fost blocul nr.1, sunt acum doar fundaţii! Dacă ştiam, aş fi dus o coroană sau nişte flori, aşa cum se obişnuieşte când mergi la cimitir.  În locul lor celor două blocuri de 200MW (etapa I-a), casate, se preconizează să se monteze un bloc de 600 MW. 
Pe cele patru blocuri de 330 MW fiecare (etapa II-a), le-am găsit în funcţiune,  la sarcini dictate de reglajul putere-frecvenţă din sistem, apropiate de puterea lor nominală (sarcina pe centrală era de 1100 MW!). Blocurile erau în schemă completă, cu toate automatizările în funcţiune. Se cuvenea să merg acolo cu nişte cununiţe, din acele care se dau elevilor premianţi. Mi  s-a spus că este o funcţionare obişnuită! M-am mirat, deoarece acum 30 de ani n-am reuşit niciodată asemenea performanţă ( când am depăşit sarcina de 1000 de MW, foarte rar, am făcut-o şi cu ajutorul blocurilor defuncte). Blocurile de la etapa II-a au trecut, începând cu anul 1992, prin mai multe etape de retehnologizare. Două din ele au acum şi instalaţii de desulfurare a gazelor de ardere (adevărate uzine, în uzină!), iar camerele lor de comandă arată ca cele de pe un cosmodrom.
M-am bucurat să văd că centrala arată bine şi că blocurile funcţionează la parametrii de proiect. Înseamnă că ea a încăput pe mâini bune. Îi urez ei şi „servitorilor” ei, LA MULŢI ANI!

Sfârşit

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu