joi, 29 noiembrie 2012

AMITA BHOSE


În timp ce vizitam Târgul Gaudeamus, aflându-mă la etajul doi a rotondei Romexpo, mi-au atras atenţia mai mute stele desenate sau lipite pe pardosea. Ridic capul şi citesc pe firma unui stand mititel: Editura Cunună de stele. La stand, o doamnă simpatică, între două vârste. Îi spun că îmi place denumirea editurii şi felul în care s-a gândit să atragă atenţia vizitatorilor. Continuând să discutăm, aflu că o cheamă Carmen Muşat-Coman  şi că este proprietara editurii. Îmi dă să extrag dintr-un castronel un bileţel:
-         Este vorba de o loterie? o întreb.
-         Nu, îmi răspunde. Fiecare bileţel conţine un proverb sau o cugetare bengaleză, culese şi traduse din bengali de Amita Bhose.
Citesc ce scrie pe biletul extras: Şi pietrele cad când vântul suflă prea tare. Aflu că Amita Bhose a fost o indiancă, absolventă a Univerităţii din Calcuta , care, în 1972, a obţinut titlul de doctor  la  Facultatea de Limbă şi Literatură Română a Universităţii din Bucureşti cu tema „Influenţa indiană asupra gândirii eminesciene”. Rămâne în România şi, în perioada  1972- 1991, predă cursuri practice de sanscrită şi bengali şi cursuri teoretice de civilizaţie şi estetică indiană la Universitatea Bucureşti. În India publică traduceri din scriitori români, printre care un volum Poezii de Eminescu, iar în România cursuri şi dicţionare de bengali şi sanscrită şi traduceri din operele unor scriitori indieni, printre care Rabindranath Tagore.
Carmen Muşat- Coman a fost studenta şi colaboratoarea ei şi a înfiinţat această editură pentru a-i publica cărţile. M-a impresionat gestul ei!
La stand am putut vedea pe lângă un tablou înfăţişând-o pe Amita Bhose şi opt cărţi ale ei: Proverbe şi cugetări bengaleze; Raha şi Krişna; Maree indiană. Interferenţe culturale indo-române; Eminescu şi India; Proza literară a lui Eminescu şi gândirea indiană; Eminescu şi limba sanscrită; Dialoguri cu Amita Bhose: Eminescu este magnetul care mă atrage spre România; Sărbători sezoniere din India. Am mai putut vedea  şi două cărţi ale lui Carmen Muşat- Coman şi una a fiicei sale, de numai 16 ani, Ana Coman. Am cumpărat o  carte a mamei, intitulată „Cum s-a făcut de-am rămas la cratiţă” un bestseller al anului……..viitor, aşa cum scrie pe coperta ei, pentru că am fost curios să văd şi cum scrie această doamnă mărinimoasă şi plină de idei. Despre cartea d-ei, în postarea următoare

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu