În această
carte, Lucian Boia trece în revistă
cariera scriitoricească a poetului, subliniind modul cum a fost el
perceput atât de contemporani cât şi de cei care i-au urmat în viaţă. Ne desluşeşte
modul în care a apărut mitul Mihai Eminescu, ne arată culmile pe care a ajuns
el, urmat de declinul lui, precizând ce a mai rămas din el şi ce ar
trebui să rămână, indiferent de ce cred sau vor crede despre poet unii sau
alţii.
Încerc să redau,
din carte, părerile cele mai interesante despre poet ale adulatorilor şi
detractorilor lui, de-a lungul timpului. Dar, fiindcă e vorba de un mit, multe
sunt exagerate. Autorul cărţii nu le-a aprobat, dezaprobat sau comentat, ne-a lăsat pe noi să o facem. Toate pasajele
scrise cu italice sunt citate din carte.
La debutul lui
şi în perioada imediat următoare, poetul a
avut parte mai mult de contestări şi ironii decât de păreri favorabile. Este
vorba de perioada 1870-1880, în care a publicat în „Convorbiri Literare” poezii
ca „Venere şi Madonă”, „Mortua est!” „Epigonii”, „Floare albastră”, „Lacul”
etc.. Mi mi-au plăcut foarte mult toate şi am fost consternat să aflu părerea
care au avut-o despre ele contemporanii poetului:
Titu
Maiorescu: Cu totul deosebit în felul său, om al timpului modern, deocamdată
blazat în cuget, iubitor de antiteze cam exagerate, reflexiv mai peste
marginile iertate, până acum aşa de puţin format, încât ne e greu să-l cităm
îndată după Alecsandri, dar în fine poet, poet în toată puterea cuvântului. Referitor
la poeziile lui de început, face următoarele obiecţii: Venere şi Madonă cuprinde o comparare confuză; sunt greşeli ce trebuie
neapărat îndreptate; uneori gândiri şi expresii prea obişnuite, multe rime
rele; nu înţelegem, nu putem primi această neglijenţă a formei.
Iacob
Negruzzi: Cu tot talentul său, românul nu
va primi niciodată idei obscure în formă obscură. Dar apoi gramatica?! El va
avea câţiva amatori răzleţi, dar publicul cel mare nu-l va ţinea în seamă, de
nu se va îndrepta”. Aici m-am gândit că dacă şi Eminescu a făcut greşeli de
gramatică, nouă, muritorilor de rând, ele ne vor fi iertate.
Chiar
Eminescu, referindu-se într-o scrisoare adresată Veronicăi Micle în 1882,
scrie: Titus îmi propune să-mi editez versurile şi am luat de la el volumul
1870-71 din „Convorbiri” unde stau „Venere şi Madonă” şi „Epigonii”. Vai, Muţi,
ce greşeli de ritm şi rimă, câte nonsensuri, ce cuvinte stranii! E oare cu
putinţă a le mai corija, a face ceva din ele? Mai nu cred, dar în sfârşit să
cercăm. Mă întreb: oare câţi dintre poeţii actuali mai ştiu ce-i aia rimă,
ritm sau cunosc sensul cuvintelor de care se folosesc?
Eminescu
depăşeşte „greşelile” din perioada de debut.
Boia declară că el a reuşit
performanţa de a face poezie înaltă în termeni accesibili, abordând temele
fundamentale, în triplu registru:
filozofic, patriotic şi erotic, într-un limbaj seducător şi pe înţelesul
oricui. După 1880, el publică, tot
în „Convorbiri Literare”, „Scrisorile….”, „Luceafărul”, „Doină”, „Mai am un singur
dor”, „La steaua” etc..
În 1883, Titu
Maiorescu publică, pentru prima oară în volum,
61 de poezii ale lui Eminescu. Poetul începe să fie cunoscut de publicul
larg. În prefaţa volumului, Maiorescu scrie despre poet şi poeziile sale: a fost înzestrat cu darul de a întrupa
adânca sa simţire şi cele mai înalte gânduri într-o frumuseţe de forme, sub a
cărui farmec limba română pare a primi o nouă viaţă” Până la moartea
poetului, în 1989, mai apar patru ediţii
ale cărţii. După moartea poetului, până în 1901 mai apar patru ediţii ale ei,
în paralel cu alte cărţi cu poeziile şi proza lui, sub îngrijirea lui V.G.
Morţun sau A.D. Xenopol. Poeziile lui Eminescu sunt tot mai cunoscute şi tot
mai apreciate de către români. Sunt introduse în manualele şcolare atât în cele
din România cât şi în cele româneşti din Transilvania. Lucian Boia menţionează:
Se vede bine că sub raportul circulaţiei
literare, românii transilvăneni erau deja uniţi cu România. Mitul Eminescu,
a fost declanşat.
Alexanru
Vlahuţă declară despre poezia lui Eminescu: Da,
acesta este marele curent, care porneşte într-adevăr de la Eminescu: farmecul
particular al limbii, meşteşugul de a-şi sculpta versul într-o tărie de vorbe
vii, sonore şi sugestive, şi într-o bogăţie de forme necunoscute până la el. Cât
de patriotism, nici nu poate fi vorba la un poet căruia puţin i-a păsat de eroismul
ostaşilor români de la 1877 şi nici de luptele pentru libertate ale românilor
din Austro-Ungaria. Mă mir că n-a
făcut-o!!!
Urmează
contestările. Cei mai înverşunaţi contestatari au fost ardelenii, pentru că,
sunt de părere eu, nu au fost capabili să vibreze, încă de la început, la
frumoasa limbă pusă în circulaţie de poet. Au făcut-o însă mai târziu.
Aron
Densuşianu: Eminescu nu numai că nu este
un mare poet, dar nici măcar n-are ce căuta în literatură, decât, eventual, ca
specimen de poet bolnav sau dezechilibrat. Călinescu cataloghează astfel de
afirmaţii ca fiind veninoase dobitocii. Subscriu
la această catalogare.
Alexandru
Grama: Găseşte dezgustător erotismul lui
Eminescu: „vulgar”, „carnal” şi „sălbatic”, „trivial şi obscen” Grama ăsta
a fost, cred eu, cu siguranţă un pudibund
jalnic şi un încuiat. Dacă mai trăia şi
apuca să citească poeziile unor poeţi contemporani cu noi, ar fi făcut,
cu siguranţă, apoplexie.
La puţin timp
după moartea poetului au început să i se publice postumele. Ele pun în evidenţă
un nou Eminescu, afirmă Nicolae
Iorga. Mitul Eminescu, ia amploare şi ca urmare a sfârşitul său tragic. Unicul
volum de poezii publicat până atunci, în câteva ediţii, cu câteva adăugiri
unele dintre ele, s-a arătat a fi o
părticică infimă din tot ce scrisese poetul. La apariţia scrierilor în
proză ale lui Mihai Eminescu, tot Iorga afirmă: E o uimire câtă bogăţie, noutate, logică, prevedere, căldură se
cuprinde în aceste buletine politice, dări de seamă teatrale, notiţe despre
cărţi…
În 1907,
Lovinescu referindu-se la evoluţia gustului cititorilor, scrie: în două
sute de ani, nici Caragiale şi nici Eminescu nu vor mai corespunde
sensibilităţii epocii. Lovinescu reia această teză în „Istoria literaturii române contemporane”, apărută în
1929, în care există un capitol
intitulat „Mutaţia valorilor estetice”. Lovinescu a avut dreptate, afirm eu. După un secol, gustul oamenilor a devenit
destul de ciudat, dar, din fericire, Caragiale şi Eminescu se menţin „la putere”.
Vom vedea ce va mai fi după încă un secol.
În 1909, la
aniversarea a 20 de ani de moartea poetului, A.D Xenopol afirmă că Eminescu va
stăpâni toate veacurile, cât se va mai vorbi pe pământ limba românească. Aşa
să fie!
Deceniul
1930-1940 este numit „Deceniul Eminescu”. Mitul Eminescu este pe culmi. Eminescu intră în absolut, ca expresie nu
numai a unei epoci sau a unei ideologii, ci a spiritului românesc din totdeauna,
scrie Lucian Boia. Este şi o
epocă a naţionalismului excesiv şi a unei puternice recrudescenţe a dacismului.
Simion Mehedinţi, reputatul geograf, afirmă despre Eminescu: e cea mai cuprinzătoare minte şi cea mai
clară conştiinţă a poporului carpatic de la Zamolxe până azi. Legionarii îl
adoptă pe Eminescu şi susţin că esenţa
istoriei naţionale şi a spiritualităţii româneşti se exprimă prin succesiunea Zamolxis - Ştefan cel Mare – Eminescu - Căpitanul.
Mircea Eliade publică un articol intitulat „Eminescu-poetul rasei române”.
Lucian Boz, tânăr autor evreu, face prima tentativă sistematică de identificare
a creaţiei eminesciene cu fondul spiritual românesc.
În aceeaşi
epocă, există şi aprecieri mai puţin exaltate. Geo Bogza spune despre Eminescu
că este victima profesorilor universitari
care îl comentează. Poezia lui va trebui cândva descătuşată de pietrele
monumentelor şi de sacâzul discursurilor oficiale care i s-au închinat într-o
batjocură totală a vieţii lui de zbucium şi de mizerie.
Apare o nouă
ştiinţă numită „eminescologie” căreia i se consacră intelectuali români de
marcă. Sunt citaţi Perpesicius şi George
Călinescu. Cel de al doilea publică, în 1932, „Viaţa lui Mihai Eminescu”. Deşi e bazată strict pe documente, se
citeşte ca un roman, afirmă Lucian Boia.
Referitor la originile lui, o problemă destul de controversată în epocă,
Călinescu afirmă cu convingere că Eminescu
era un român verde de tip carpatin, dintre aceia care, trăind în preajma
munţilor, mai cu seamă în Ardeal şi Bucovina, sub năvala străinilor, cresc mai
vârtoşi şi mai aprigi. Biografia se încheie după cum urmează: Astfel se stinse în al optulea lustru de
viaţă cel mai mare poet pe care l-a ivit şi-l va ivi vreodată poate pământul
românesc. Ape vor seca în albie şi peste locul îngropării sale va răsări pădure
sau cetate, şi câte o stea se va veşteji pe cer
în depărtări, până când acest pământ să-şi strângă toate sevele şi să le
ridice în ţeava subţire a altui crin de tăria parfumurilor sale.
Scriitorul
Cezar Petrescu scrie trilogia: „Luceafărul sau Romanul lui Eminescu”
Între
1934-1936, Călinescu publică „Opera lui Mihai Eminescu”. Ca poet, Eminescu este un om foarte cult, fără a avea totuşi, într-un
domeniu sau altul, o formaţie completă de specialist. Cunoştinţele lui cele mai
temeinice se arată a fi în filozofie şi în literatura germană (parţial şi în
literatura franceză), de asemenea în economia politică.
În 1941, apare
„Istoria literaturii române de la origini până în prezent” a lui G. Călinescu.
Capitolul despre Eminescu îl intitulează „Poetul naţional”. Cartea a devenit
una fetiş, în ciuda unor contestări, a faptului că regimul Antonescu a scos-o
din librării şi comuniştii au ţinut-o mult timp pe tuşă.
Comuniştii
l-au adoptat treptat şi cu prudenţă pe Mihail Eminescu, punând accent pe poezia
lui socială. Se reeditează volumele lui de poezii, iar, în 1950, e sărbătorit
cu fast centenarul naşterii poetului. Cu acest prilej, Mircea Eliade, aflat în
exil, scrie: Petrolul şi aurul nostru pot,
într-o zi, seca. Grâul nostru poate fi făcut să crească şi aiurea. Şi s-ar
putea ca într-o zi, nu prea îndepărtată, strategia mondială să sufere asemenea
modificări, încât poziţia noastră ca popor de graniţă să-şi piardă însemnătatea
pe care o are de un secol încoace; cu alte cuvinte, România să-şi piardă pentru
totdeauna orice şansă de a mai juca un rol activ în istoria universală. Toate
acestea s-ar putea întâmpla. Un singur lucru nu se mai poate întâmpla:
dispariţia poemelor lui Eminescu. Şi cât timp va exista, undeva prin lume, un
singur exemplar din poeziile lui Eminescu, identitatea neamului nostru este
salvată.
În anii care
urmează cultul lui Eminescu creşte şi mai mult. Ion Negoiţescu îl consideră „plutonic”: vulcanic, efervescent, vizionar,
făuritor îndrăzneţ de mituri ale începuturilor. Noica îl numeşte omul deplin al culturii româneşti. Călinescu
spune despre el că nu era totuşi un „monstru al erudiţiei”, dar era foarte
studios, voia să ştie. Negoiţescu spune: Eminescu
e exemplar nu fiindcă ar fi ştiut tot ci fiindcă a trăit cu suferinţa de a nu
fi ştiut tot. G. Munteanu defineşte „eminescianismul” ca o trăsătură
fundamentală a poporului român. Geo Bogza declară: Atâta timp cât pământul va fi luminat de soare, atâta timp cât soarelui
i se va spune soare, pe el nimeni nu-l va tăgădui, după care adaugă: ce-ar fi ca noi să ne deprindem a socoti
anul, anul nostru, de la 15 ianuarie. O exagerare, bineînţeles, dar una
frumoasă!
În 1989, se
comemorează o sută de ani de la moartea poetului. Dat fiind conjunctura
politică internaţională de atunci, râca
noastră cu URSS, comuniştii repun în circulaţie „Doina”, interzisă până atunci:
Cine-a îndrăgi străinii,/ Mânca-i-ar
inima câinii,/ Mânca-i-ar casa pustia/ Şi neamul nemernicia. Cu acest
prilej Cioran scrie într-o scrisoare adresată fratelui său: Din nefericire, Eminescu e intraductibil, de
aceea este necunoscut în afară. Dacă ar fi fost englez, neamţ sau măcar
spaniol, ar fi fost una din marile figuri ale poeziei. Asta nu înseamnă că
Eminescu nu a fost tradus în multe limbi. A fost, dar poezia lui n-a avut
asupra cititorilor impactul pe care l-a avut în ţara sa. Într-o altă scrisoare,
către Constantin Noica, de data aceasta, scrie: e de la sine înţeles că împărtăşesc admiraţia pentru acest geniu care
nu încetez să mă mir că a putut să apară printre noi. m-aş exprima chiar mai
dur decât tine: fără Eminescu, neamul nostru ar fi neînsemnat şi aproape
dispreţuit. Cum a fost oare posibilă o apariţie ca a lui într-o ţară aşa
nevertebrată ca a noastră….
După 1989,
lumea se exprimă absolut liber despre Eminescu: Petre Ţuţea îl numeşte: „sumă lirică de voivozi” şi „român absolut”.
Dar, l-a ajuns
şi pe Eminescu „mutaţia valorilor”. Începe demitizarea lui. Ion Negoiţescu îl
taxează pe Eminescu drept „un om politic
execrabil”şi, mai precis, „un protolegionar”.
Cezar
Paul-Bădescu în revista „Dilema” din 27 februarie 1998, în cadrul unei
dezbateri pe tema Eminescu: Poezia lui
Eminescu nu mă încânta, de fapt ea nici nu exista pentru mine, decât cel mult
ca obligativitate şcolară – era, deci, lipsită de substanţă. La rândul lui,
poetul însuşi era ceva inert şi ridicol, ca o statuie de metal goală pe
dinăuntru şi cu un dangăt spart.”
Alte
puncte de vedere din aceeaşi revistă:
Răzvan
Rădulescu:Nu am nici o afinitate cu
poezia lui Eminescu. Îi pot recunoaşte meritul de a fi fost un mai mult decât
onorabil poet al secolului XIX, născut în mod nenorocos într-o perioadă când
limba română literară nu se aşezase, silit să-şi irosească talentul şi
energia în găsirea rosturilor unei limbi
rebele şi, din punct de vedere al artei scrisului, cam primitive.
Cristian
Preda: Eminescu trebuie contestat şi
demitizat, dar nu pentru sedimentele sale de gândire politică. Din acest punct
de vedere, el e realmente nul. Nu ai obiect .
Marius Chivu: Elevii fug când aud de Eminescu. El este nu
ignorat, ci urât de elevi.”
Dan Alexe
spune despre Mickiewicz ,Petöfi şi Eminescu că au fost: „bieţi versificatori romantici”, „persoane jalnice”, cu versuri în bună
parte azi „de necitit”. Mai terminaţi cu Eminescu. Creşteţi mari. Dacă trăia
azi, ar fi lucrat probabil la ICR, ar fi fot frustrat şi arogant.
Nicolae
Manolescu, referitor la scrisorile dintre Eminescu şi Veronica Micle: Literar, nici un rând din acestea nu
prezintă vreun interes. El pledează pentru despărţirea de Eminescu, în sensul unei abordări critice şi selective,
singura în măsură de al readuce pe poet cu adevărat în contemporaneitate,
spune autorul cărţii. Manolescu adaugă: „Pe lângă plopii fără soţ”nu se mai poate
citi fără oarecare jenă. Referitor
la „Luceafărul”: versul iambic de 7-8
silabe nu-l slujeşte decât în parte pe poet…Cadenţa este prea bruscă, suflul
prea scurt. Manolescu încearcă, după părerea mea, să facă în continuare pe deşteptul, dar nu mai
e. El nu mai este criticul dinainte de Revoluţie. Nu ştiu ce s-a întâmplat cu
el!?
Academia Română nu-şi prea pune multe
întrebări. Merge înainte cu Eminescu, la cota cea mai înaltă, menţionează
Lucian Boia. Pe bună dreptate, adaug eu.
Autorul cărţii
face, în final, următoarele remarci: „Eminescu
a fost, a fost cu adevărat, un remarcabil poet. E un poet romantic, cu
siguranţă cel mai de seamă, şi încă de departe, pe care l-a dat literatura
română în epoca ei clasică. Şi în prezent, cum este? îl întreb eu pe Lucian
Boia. De ce n-o fi având curajul să se pronunţe? Sunt sigur că a şi gusturile
lui au suferit o mutaţie, pe care îi e teamă să o recunoască.
Concluzia mea
la, sfârşitul lecturii, a fost că detractorii poetului n-au reuşit să-i
micşoreze aura de care este el înconjurat. Sunt prea mici şi prea puţini, ca să
reuşească asta!
.
.
2 comentarii:
Am aflat despre Lucian Boia ca este un individ caruia ii place sa iasa cu orice pret in relief, de multe ori prin reactii sau scrieri prin care incrimineaza oameni si fapte ale trecutului iar uneori de-a dreptul socheaza. Am inteles ca editurile de renume, prin publicarea cartilor domniei sale i-au conferit o aura de intelectual de marca, aura ce este contestata de oameni de prestigiu din domeniul culturii.
Referitor la Eminescu, personal raman consecvent in a-i recunoaste meritul si locul in literatura romana.
A.C.
Nu toată lumea este de acord cu viziunea lui Lucian Buia asupra istoriei. Nici mie nu-mi convin unele afirmaţii ale lui, dar asta nu exclude faptul de a avea dreptate. Este însă, o spun fără nici un dubiu, un intelectual în adevăratul sens al cuvântului.
Trimiteți un comentariu