Nu să ştie
bine când anume o luat naştere Bănişorul. Ceea ce ştim este că acum opt sute de
ani, el şi cu Banul, din care să zâce că să trage, o fost pomenit pântru prima dată într-un
document.
De bună samă,
amândouă satele or existat cu mulţi ani înainte de asta, iar şi mai înainte
de-a fi ele, prin locurile astea or trăit oameni, că s-or descoperit urmele lor,
vechi de mii de ani.
Satele de pă atunci nu arătau nici pă departe ca
cele din zâlele noastre: oamenii locuiau în bordeie, iar bisericile erau mici,
din lemn acoperite cu paie.
Din documentul despre am vorbit, odată cu
numele satului aflăm şi numele primilor locuitori ai lui: Golsa şi Sedun. După
cum vă puteţi da sama, numele lor nu sună româneşte. Nu sună, pântru că ei nici
nu erau români, sau rumâni, cum îşi zâceau
strămoşii noştri pă atunci. Ei erau ruteni de neam, adică ucrainieni. Or
fost aduşi în Ardeal de unguri, cu încă vreo două sute de ani înainte, atunci
când or vinit ei aici, de prin Asia. S-or creştinat odată cu ungurii pă vremea lui Ştefan cel Sfânt. Şi
unii şi alţii erau papistaşi, adică catolici. Să ocupau cu lucru la pădure,
pântru că pă atunci era pădure păstă tăt şi o tăieu ca să aibă oamenii unde îşi
face casele, unde să semene câte ceva şi
unde să-şi pască vitele.
În documentul
acela să mai spune că Golsa l-o învinuit pă Sedun că i-o dat foc casei şi că
cei doi s-or judecat pântru asta Episcopia Catolică din Oradea, care era şi
judecătorie, şi de care ţânea satul. Ca să afle cine-i vinovat, cei doi au fost
supuşi la proba fierului înroşit în foc şi vinovat s-o dovedit a fi Golsa, că
l-o învinuit pă nedrept pă Sedun.
Proba asta a
fierului înroşit în foc, la care unii îi zâc „Judecata lui Dumnezău”, iar alţii
„dreptate barbară”, e ceva de groază!
N-o să vă vine să credeţi că cineva o putut născoci aşa o barbarie şi prostie
tot odată! O să vă povestesc cum făceau:
Să încălzea la
foc o bucată de fier, grea ca de o jumătate de kil. Cel care era judecat
trăbuie s-o apuce în mână şi să facă cu ea nouă paşi, apoi s-o lepede. După
asta, i să înfăşa mâna într-o cârpă, care să sigila, aşa ca să nu să poată
umbla la ea. Să desfăcea abia după opt zâle. Atunci, dacă arsura din palmă era vindecată,
omul era declarat nevinovat, iar dacă nu era vindecată, el era vinovat.
Noi credem că
cei doi când s-or dus la Episcopie să fie judecaţi n-or ştiut la ce probă o să
fie supuşi, că dacă ştiau, nu s-ar fi dus nici în ruptul capului şi s-ar fi
împăcat ei oarecum. Toţi ne-am ars din
greşeală atingând cu mâna un lucru fierbinte. Ne-am retras-o mintenaş şi am
ţâpat de durere. Da să ţâi strâns în mână fierul acela înroşit şi să mai faci şi nouă paşi
înainte de a-l lepăda!? E greu de închipuit că cineva îi în stare să facă asta!
Nici chinurile iadului nu credem că sunt mai mari! Apoi cum or put crede popii
aia, cu carte, că în felul acesta să putea arăta dreptatea şi să lege prostia
asta de numele lui Dumnezău? Putem spune
chiar că o fost o mare prostie! Şi-or dat şi ei sama de asta, că până la urmă or
renunţat la ea.
Să vedem ce
s-o întâmplat, după judecată, cu cei doi împricinaţi. Amândoi or trăbuit să plătească nişte
cheltuieli pântru şederea lor la Oradea, iar Golsa, care o pierdut procesul,
trăbuia să plătească şi cheltuielile de judecată. N-au avut din ce plăti şi or
trebuit să lucre în contul cheltuielilor ăstora pă moşia Episcopiei. Cât de
mult? Vreo două luni Sedun şi vreo doi ani Golsa!
Vai de bietul
Golsa! Şi-o lăsat în sat nevasta şi copiii şi să gândea cu groază că ei nu s-or
descurca în lipsa lui. „Mai bine m-ar fi spânzurat. Atunci nevasta s-ar fi
putut mărita cu vreun văduvoi din sat.” şi-o zâs el. O fost aşa de convins că aşa ar fi fost cel
mai bine pântru familia lui, că nu păstă mult timp şi-o pus sângur capăt
zâlelor. Înainte de-a face asta l-o rugat pă Sedun ca atunci când o să ajungă
în sat să-i spună nevestei lui că o dezleagă de ori ce datorie faţă de el şi că
să poate mărita cu altul, dacă o vre.
Sedun o ajuns
în sat, dar nu după două luni, ci după patru, pântru că popii i-or dublat
datoria pă care o avea la ei. Aşe făceau ticăloşii ăia: născoceau tot timpul alte
datorii. Să zâce că el o ajuns judele satului păntru că era un om drept şi cu
scaun la cap.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu