sâmbătă, 12 ianuarie 2013

CUM SCRIU UNII SCRIITORI


 Am fost curios, tot timpul,  să ştiu cum scriu scriitorii consacraţi, cei care s-au bucurat sau se bucură de succes. Astfel, am aflat, şi nu-mi vine să cred, că Mircea Cărtărescu scrie fără să modifice niciodată nici un cuvânt! A declarat chiar el asta şi s-a oferit să le arate celor care nu-l cred manuscrisele sale. Eu n-o să-l cred nici după ce-o să-i văd manuscrisele - dacă o să i le văd vreodată - cu toate că scrisul lui curge natural, asemenea unui râu care nu întâlneşte nici un obstacol în cale. Filip Florian, autorul romanului „Degete Mici”, a scris această carte, de numai 190 de pagini, format de buzunar, în şase ani! Chiar dacă în acei ani sunt incluse şi perioada de documentare şi pauzele inerente, se simte că scriitorul şi-a şlefuit îndelung textul. A meritat, pentru că a ieşit o carte bună.
Simon Toyne este un scriitor englez, de 43 de ani,  autorul unor romane thriller de mare succes. A venit România, în acest an, pentru aşi lansa, la Târgul Gaudeamus, cartea „Cheia”, cea de a doua din trilogia „Sanctus”, traduse amândouă în limba română. Cu acest prilej, Corina Zorzor i-a luat un interviu. Reproduc din acest interviu câteva mărturisiri ale scriitorului despre felul cum scrie.

·        Prima variantă scrisă este o ciornă care trebuie revăzută de mai multe ori până devine bună de publicat. În momentul în care termin de scris o carte, sunt sătul de ea, deoarece am petrecut atât de mult timp scriind-o, analizând-o şi recitind-o, încât o ştiu pe de rost.

·        Procesul creaţiei în scriitură nu este diferit de orice alt proces de creaţie. Îţi ia ceva timp să produci ceva şi încă ceva mai mult timp să îmbunătăţeşti acel ceva până devine perfect. Asta înseamnă profesionalism.

·        Am auzit-o pe fiica mea spunând că s-a oprit din a citi o carte pentru că se vorbea prea mult despre ce o să se întâmple şi nu se întâmpla nimic efectiv. Asta-i o critică foarte bună.

·        Am obiectivul de-a produce 1000 de cuvinte pe zi, adică aproximativ patru pagini.

·        Ca scriitor trebuie să-i faci pe cititori să se simtă implicaţi în poveste, să rămână cu o învăţătură. Când încerci să dai tot ce-i mai bun cu fiecare pagină nou scrisă, e o provocare şi un efort.

·        Revizuiesc ceea ce am scris până când simt că nu mai am ce modifica.

·        Scrisul e ca grădinăritul: trebuie să tunzi iarba şi să îndepărtezi uscăciunile pentru a ajunge la flori.

·        Mă pasionează cărţile cu multă acţiune şi cu poveşti dinamice.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu