Ce
înseamnă „tangou sub acoperire”? Dacă
interpretăm ad litteram sintagma „sub acoperire”, ea ar trebui să însemne un
tangou pe şest, un tangou despre care noi ar trebui să credem că este altceva.
Vreau să-i transmit domnului Nicu Doftoreanu, autorul volumului, că nu i-a reuşit stratagema din
moment ce toate poeziile din volumul de faţă poartă în titlurile lor cuvântul
tangou.
De ce le-a zis „sub
acoperire”?
Eu cred că ori pentru că era
în criză de titluri, ori pentru că în recenta campanie electorală s-a purtat
expresia.
Aţi încercat
vreodată să dansaţi poeziile sale? Dacă nu aţi încercat, vă rog s-o faceţi, dar
cu grijă, pentru că dacă ne luăm după titlurile lor, unul este „nerelevant” şi s-ar putea să vă
încurcaţi, altul este „reasamblat” şi
s-ar putea ca poetul să fi uitat să strângă bine vre-un şurub sau piuliţă şi el
să se dezmembreze în timpul dansului, altul este „vremelnic” deci, pe parcurs,
s-ar putea transforma în altceva. Fiţi
foarte atenţi la cel cu „final neaşteptat” că s-ar putea să se termine cu o
crimă! Pentru tangoul în „ritm…
istoric”, va trebui să îmbrăcaţi un costum de epocă. Ce vă faceţi dacă în cel „al renunţărilor”
partenerul sau partenera vă abandonează la mijlocul dansului? Este şi unul
„religios”, pe care va trebui să-l dansaţi în genunchi, unul „cărturar”, în
care n-ar trebui să vă angajaţi dacă nu ştiţi cine a inventat apa, iar în cel
„energetic”, s-ar putea produce oricând un scurtcircuit! Este şi un tangou „de
neuitat” în cursul căruia, ca să nu-l uitaţi, vi s-ar putea întâmpla lucruri neobişnuite ca de
exemplu lui să-i cadă pantalonii sau ei să i se deschidă corsetul. „Tangoul
continuu” este unul care se dansează 24 de ore din 24. Nu vă angajaţi în el
dacă nu sunteţi cel puţin maratonist! Atenţie, că după „Tangoul destinului
furat” s-ar putea să ajungeţi la DNA şi apoi la Rahova sau Jilava! Există şi un „Tangou plictisitor”, pentru că
în timp ce-l dansaţi veţi fi probabil obligaţi să re-ascultaţi unul din
discursurile fluviu ale lui Ceauşescu şi unul „înlăcrimat” care se dansează
numai la înmormântări. Există şi un „Tangou dansant”! Sunt de-a dreptul
derutat! Adică pe celelalte n-ar fi trebuit să le dansam? Atenţie şi la cele în
care poetul demască sau inferează pe cineva, că s-ar putea să vă călcaţi partenerul sau
partenera pe picioare!
Dar, să încerc
să fiu şi serios. Am citit volumele de versuri ale domnului Nicu Doftoreanu, am
citit şi ce a scris domnia sa sau alţii
despre ele. Am scris şi eu, iar cu unul dintre prilejuri am remarcat caracterul
moralizator sau didactic al lor. Se poate spune acelaşi lucru şi despre
poeziile din volumul pe care îl lansează azi. Iată, de exemplu, ce doreşte să
ne înveţe poetul în primele sale zece poezii:
În prima
poezie din volum ne atrage atenţia să nu ne lăsăm manevraţi de păpuşarii din
spatele nostru, în a doua ne invită să avem curaj să strângem în braţe fata
iubită, în a treia ne invită să lăsăm la o parte frica şi să dansăm atunci când
ni se oferă prilejul, în a patra încearcă să reabiliteze valsul, în a cincia ne
spune că n-are importanţă ce dansăm, important e să o facem, în a şasea ne
invită să iubim, în a şaptea ne
atenţionează: cu dansul nu-i de glumit! În a opta ne destăinuieşte că, de fapt, valsul este tot un tangou, a la Strauss
, spune domnia sa, în a noua poezie ne îndeamnă să lăsăm la o parte
timiditatea, iar, în sfârşit, în a zecea, ne îndeamnă să ne iubim ţara.
Vă las pe
dumneavoastră să descoperiţi morala celorlalte poezii. Vă pot asigura însă că
citindu-le, decriptându-le şi însuşindu-vă mesajul lor, veţi deveni mai buni,
mai îndrăzneţi, mai iubăreţi, mai patrioţi şi ……mari dansatori de tangou.
Artemiu
VANCA
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu