Pentru gorjeni numele lui Artemiu Vanca se
asociază, în primul rând, cu acela al inginerului şi al directorului tehnic a
cărui expertiză era recunoscută la nivel naţional. Cel care mi-a vorbit despre
rara sa competenţă şi despre comportamentul ireproşabil în raporturile cu
oamenii a fost tatăl meu, din poziţia de preţuit subaltern. Elogii îi aducea şi
un coleg din anii de gimnaziu, care, după ce îşi convinsese greu directorul că
este un specialist în domeniul său de activitate, mai păstra încă impresia că e
privit ca de pe acoperiş.
Cea de-a doua ipostază este cea a omului
care, după 1989, s-a implicat în politică, fiind vicepreşedinte al CFSN Gorj şi
preşedinte al CPUN Gorj, ca independent. În 1992 a pierdut mandatul de primar
al Târgu-Jiului la puţine voturi faţă de câştigător; a condus Convenţia
Democratică în judeţul Gorj pentru puţină vreme, apoi a revenit la profesia pe
care a onorat-o mai multe decenii. Fără doar şi poate, că ar fi devenit un
animator al vieţii politice, ar fi refuzat compromisurile şi ar fi fost un
obstacol major în calea celor care mimau iubirea de semeni şi care erau atraşi
doar de ciolanul puterii. Opoziţia din Gorj a adus în prim-plan nişte foşti
dezgustători lingăi ai regimului comunist, care mirosiseră că le venise vremea
să „decoleze”, să devină făuritori de istorie. Cei cu o ţinută etică
ireproşabilă, în stare să îndeplinească promisiunile, trebuiau eliminaţi. De
altfel, din pricina comuniştilor de rang secund, România a ratat după ’89 un moment
astral: în loc să prosperăm, am ajuns o lume destructurată, ba chiar o
antilume, a doua ţară de pe mapamond ca număr de imigranţi, după Siria.
Cea de-a treia ipostază a domnului Artemiu
Vanca este una care dovedeşte cu prisosinţă mobilitatea sa intelectuală. În
afara unor articole de specialitate publicate în revista „Energetica”, a
început să scrie poezii, eseuri, cronici dramatice, povestiri şi romane.
Între anii 2009 şi 2015 desfăşoară o bogată activitate de prozator, publicând
romanele: „Comoara din Dealul Magiarului”, „Secretul comorii”, „Comorile de sub
Meseş”, „Iubirile băieţilor din Valea Banului”, „Zori întunecate”, „Poate
îngerii” şi vol. de povestiri „Nobilul proprietar”.
De un vădit interes s-a bucurat romanul
istoric „Zori întunecate” (Edit. Arefeana, Bucureşti, 2013), dedicat satului
natal Bănişor, cu prilejul sărbătoririi a 800 de ani de atestare documentară.
Acţiunea se petrece la începutul secolului al XIII-lea în Transilvania,
îndeosebi în satul Ban din comitatul Crasna. Documentarea minuţioasă ne
transmite o imagine obiectivă asupra perioadei, căreia i se adaugă
sensibilitatea naratorului, fantezia lui creatoare. În afara succesiunii de
momente epice, se observă şi un anumit mod de a privi evenimentele, o firească
atitudine faţă de ele.
Pentru că locuitorii nu-şi plătiseră
dările faţă de Capitlu, vicejudelui Ban Ionaş i-au fost luaţi zălog cei doi
gemeni, Victor şi Traian. Drumurile lor se vor despărţi: Victor merge să înveţe
pentru a deveni preot, Traian înfruntă chinurile iadului într-o mină de argint,
până reuşeşte să evadeze împreună cu prietenul său Gyuri, ajungând apoi haiduc.
Vocaţia pentru studiu a lui Victor va fi
răsplătită cu plecarea în Italia, la mănăstirea Montescassino, înfiinţată de
Sf. Benedict, a cărui deviză era „Ora et labora” (roagă-te şi munceşte).
Bacalaureatul îl va trece în mod strălucit cu „magna cum laude”. Graţie
culturii solide, dobândită nu doar din materiile predate, ci şi prin lecturile
din domeniul filozofic şi al istoriei, va fi chemat la Sfântul Scaun unde,
remarcat de Papa Grigore al IX-lea, va deveni cardinal diacon. Cu prietenul său
Rogerius, comentează probleme teologice, filozofice, istorice, nelipsind nici
reflecţiile asupra papalităţii: unii papi, corecţi, cu frică şi dragoste de
Dumnezeu, martiri, beatificaţi după moarte, alţii, făptuitori de păcate grele:
sodomie, simonie, viol, crimă, beţie.
Cei doi prieteni dezavuează persecuţiile
bisericii, întemniţările, condamnările la moarte.
Pentru Victor, bibliotecile au constituit o sursă importantă pentru a se
informa despre daci, dar şi cu privire la venirea ungurilor pe meleagurile
transilvane.
În spiritul prozei moderne, Artemiu Vanca
valorifică paginile de jurnal ale cardinalului Victor Ban, care ne furnizează
date esenţiale despre invazia tătarilor din anul 1241. Sunt detaliate modul de
viaţă al acestora, obiceiurile, cruzimea, dar şi respectarea cuvântului dat.
„Zori întunecate” nu este doar o frescă a unei perioade îndepărtate, ci şi un
roman de formare, al devenirii lui Victor Ban, aşadar un Bildungsroman.
Protagonistul este un personaj „rotund”,
termen introdus de E.M.Forster în „Aspecte ale romanului”, distingându-se prin
capacitatea lui de a ne surprinde într-un mod convingător. Tot un astfel de
personaj este şi Adrian Vaida, protagonistul romanului „Poate îngerii” (Edit.
Caiete Silvane, Zalău, 2015), a cărui acţiune se petrece între anii 1951 şi
1954. Dincolo de povestea de dragoste a lui Adrian şi a Liei Moldovan,
încheiată nefericit din motive care pentru adolescenţii de azi ar părea de-a
dreptul ilare, primim informaţii suculente despre o perioadă extrem de agitată
din istoria noastră. Romancierul valorifică propria-i experienţă, un alter ego
al său fiind Cornel Straja, veritabil deuteragonist, al cărţii, elev, ca şi
Adrian, al Şcolii Tehnice din Cluj. Amândoi urmau această şcoală fiindcă
proveneau din familii cu probleme, având interdicţie să studieze la un liceu.
Tatăl lui Adrian, preot, făcuse puşcărie
în urma refuzului său de a trece de la greco-catolici la ortodocşi, iar al lui
Cornel, învăţător, era acum la Canal. Cu câtă veneraţie sunt evocaţi unii
profesori, marginalizaţi de regim, nevoiţi să predea la o şcoală tehnică. În
prim-plan este aşezat prof. de literatura română, Ioan Moldovan, aflat în
pragul pensionării, fost universitar, coleg cu Lucian Blaga. Pentru Adrian, care
cocheta cu literatura, s-a dovedit nu un noroc în viaţă, ci o binecuvântare.
Între patru ochi, îi spune că există poeţi care scriu altfel de versuri decât
cele publicate în ziarul local „Lupta Ardealului” sau în „Almanahul literar”,
revista Filialei Cluj a Uniunii Scriitorilor. Fiind convins că nu-l trădează,
îi oferă vol. „Poemele luminii” şi-l trimite la bibliotecă să împrumute poezii
de Tudor Arghezi, aflat atunci la fond secret. Va trebui să ia aprobare de la
bibliotecarul-şef, nimeni altul decât poetul interzis Lucian Blaga. I se va da
aprobarea şi odată cu ea elogiul „bibliotecarului” care îndrăzneşte să afirme
că Arghezi este cel mai mare poet de la Eminescu încoace.
Vacanţa de la sfârşitul anului al II-lea
începe pentru Cornel cu o vizită în satul lui Adrian, dar şi cu o excursie spre
vârful Vlădeasca, prilej de a înfăţişa, cu o expresivă trăire interioară
peisajele mirifice ale Săcuienilor, mai ales cascada cu nenumăratele ei
curcubeie. Fiindcă fusese lipsit chiar şi de accesul la o şcoală tehnică, Adrian
muncise prin acele locuri la defrişarea unor păduri. Capitolul „Întâlnire cu
diavolul” narează despre dificultăţile avute cu cei care îi considerau pe cei
doi drumeţi unelte ale partizanilor ascunşi prin munţi.
Vizita la Ciucea, unde îi aştepta Lia,
este un prilej de a o evoca pe Veturia Goga, un exemplu de devotament faţă de
fostu-i soţ, gratulată cu apelativul „Doamna Prim-Ministru”. Adrian şi Lia vor
petrece o vară de neuitat în preajma fostei „privighetori a Ardealului”,
ajutând-o fie la definitivarea unor construcţii, fie la ordonarea cărţilor din
biblioteca poetului. „Castelana” se afla la Ciucea cu domiciliul obligatoriu.
Aflăm că, asemenea lui Lucian Blaga, scăpase de puşcărie graţie prieteniei cu
Petru Groza, aflat într-o poziţie din care îndrăznise să apere doi indezirabili
ai regimului comunist.
După arestarea tatălui, în martie 1952,
învăţător, directorul şcolii din Valea Banului, Cornel se revoltă împotriva
divinităţii, credinţa lui în Dumnezeu fiind puternic zdruncinată şi la ieşirea
din spital, după operaţia de amigdalită. Unul din nucleele narative dezvăluie
aspecte ale vieţii puşcăriaşilor de la Canal aşa cum fusese ea cunoscută de
inginerul Stanca, al cărui frate ieşise de acolo cu un picior amputat.
Cititorul romanului mai primeşte informaţii şi despre centenarul naşterii lui
Caragiale, despre reforma monetară şi despre înlăturarea din conducerea
partidului comunist a Anei Pauker, a lui Vasile Luca şi a lui Teohari
Georgescu.
Fără a fi un calofil în ceea ce priveşte
stilul, Artemiu Vanca este grijuliu cu forma, nutrind convingerea că ea nu
poate fi separată de fond. Cele două romane certifică teoria lui Remy de
Gourmont, după care între fondul unei opere şi expresia sa stilistică există un
raport de consubstanţialitate.
Nu putem încheia eseul nostru fără câteva
referiri la volumul „Legendele Bănişorului” (Edit. Caiete Silvane, Zalău,
2017), considerate de autor „mai degrabă culte decât populare”, auzite de la
bunicul său, fiu de ţăran, învăţător şi diac la biserica din sat. Remarcabile sunt
atât strădania de a le reda cu vorbele de atunci ale bunicului, dar şi
imaginaţia nepotului, dorinţa acestuia de a le face atractive pentru cititor.
„Legenda Bănişorului” se înscrie în cele
etiologice (explicative), prezentând anumite fenomene naturale prin relatarea
unor întâmplări miraculoase. Metamorfozele din „Fata pădurii” (puterea acesteia
de a deveni căprioară, vulpe, pupăză sau alt animal) ne trimit cu gândul la
basmele populare, unde fenomenul este omniprezent. Alte legende completează
istoria, cultivând motivul haiduciei („Ştefăneasa”, „Pătru Mantu”) sau al
dublei origini, română şi tătară („Hăneştii”), al prezenţei rutenilor în zona
Ardealului („Sedun şi Golsa”), ultimele două legende fiind extrase din romanul
„Zori întunecate”.
Chiar dacă unele legende se remarcă prin
credinţa naivă, prin prezenţa unei lumi desacralizate sau prin perturbări ale
vieţii spirituale şi sufleteşti, ele rămân impresionante şi acaparante. La fel
ne apar şi dialogurile dintre nepotul-narator şi bunicul său ipostaziat în
legenda „Diacul Filip”, ca slujitor al bisericii ortodoxe şi luminător al
satului. Raisonneur al cărţii, bunicul este şi depozitar al înţelepciunii
populare: „Mai bine un an vultur decât toată viaţa şarpe”.
În ceea ce priveşte limba folosită,
autorul păstrează nu doar unele regionalisme lexicale (techergheu – om fără
căpătâi, dohotar – găzar, izbuc – izvor puternic, magiar – pietroi mare etc.)
ci şi fonetisme din Ardeal, conservând astfel o anume mireasmă a graiului
local.
Lectura cărţilor domnului Artemiu Vanca,
ajuns octogenar, a fost un prilej de încântare, învederându-mi un scriitor demn
de a fi luat în seamă.
Profesor Eugen Velican
* Eseu, apărut în cotidianul „Gorjeanul”
din Târgu Jiu, numărul din 9.03.2018
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu