Au mai trecut
şapte ani şi Mircea Cărtărescu a mai
publicat un jurnal. Ca şi în „Zen”, jurnalul precedent, scriitorul ne
lasă să-i vedem trăirile intime legate de scrisul lui, de familia sa şi de ţara sa.
Ca să nu
existe nici un dubiu că îl apreciez pe MC - cum îşi zice el şi o să-i zic şi eu
de aici înainte - o spun încă de la
început că îl consider un mare scriitor şi că îmi place cum scrie. Citindu-l,
eu, un biet scriitoraş, mă simt, din punct de vedere literar, mic de tot. I s-a
întâmplat şi lui să spună, citindu-l pe Borges: „Ce minunat e să citeşti un scriitor mai bun decât tine”, fără să
se simtă mic, pentru că aşa cum vom vedea, el e conştient de valoarea sa şi,
din când în când, o chiar afirmă, în mod
cât se poate de explicit.
Jurnalul lui e
operă literară în cel mai strict înţeles al cuvântului. Talentul, spiritul lui
de observaţie, spontaneitatea şi cultura lui generală şi-au pus pecetea şi pe ce
a scris în el. A scris, nu chiar zilnic, în stări de spirit foarte diverse -
bune sau rele -, dar a făcut-o bine şi interesant. El spune: Am scris până acum 23 de caiete umplute cu
viaţa mea, nu cea adevărată ci cea fantastică. Eu nu-l cred. Tot ce scrie e
viaţa lui sau, mai bine zis, o parte a ei, cea despre care nu se jenează să fie
sincer şi nu se vede obligat să pozeze
în altceva decât este el în realitate. În
jurnalul meu notez negativitatea mea şi
a lumii, nu certitudini, mai spune el. E adevărat, face cu predilecţie
asta, dar are şi suficiente pasaje în carte în care înfierează cu
convingere şi îşi afirmă cu tărie certitudinile.
MC este şi el, înainte de toate, un om, cu mari
calităţi, dar şi cu defecte asemănătoare
cu ale noastre. Este orgolios. O recunoaşte chiar el: Cum să renunţ la orgoliu, la vizibilitate socială, la mica faimă ultra regională.
Am scris 37 de ani ca să-mi fac un nume.
Ca scriitor, în ciuda faptului că se
consideră, atunci când nu-i vine inspiraţia sau când nu se vorbeşte destul de
des despre el, un ratat, are o părere bună despre sine şi crede în steaua sa. Încăpăţânarea
mea de a crede că sunt ales sau predestinat, e poate cea mai puternică
trăsătură a mea, care nu mă părăseşte nici în disperarea cea mai adâncă, afirmă
el. Are, totuşi, şi momente de descurajare, atunci când nu scrie şi când îl
muşcă de fund confraţii să-i întru literatură. Îşi revine însă când îşi
aminteşte că: De fapt, sunt Mircea Cărtărescu. Chiar el. Sunt autorul cărţilor lui….”
Şi mai
afirmă că: Nici un autor
român nu poate spera mai multă
recunoaştere decât am avut eu, ceea ce este adevărat. Dar el continuă să
fie nemulţumit. Culmea orgoliului l-a
atins, după părerea mea, atunci
când, după apariţia „Solenoidului”, deşi cartea s-a bucurat de un succes
răsunător, el îşi dorea ceva mai mult.
Zice: Totuşi, ca şi la Levantu, am un
sentiment de frustrare: nu se iese în stradă ca la victoria Stelei în Cupa
Cupelor. Eşti exagerat (penibil),
MC!
MC e foarte sensibil la critici, defăimări şi
jigniri, iar acestea, din păcate, nu lipsesc: Nu pot deschide o revistă literară fără să găsesc, cel puţin într-un
loc, injurii şi dispreţ la adresa scrisului meu, spune el, şi: Nu e zi în care să nu fiu acoperit de noroi
în presă, să nu mi se conteste orice talent, orice calităţi, nu e moment fără
oribile comentarii pe Facebook. Bine înţeles că MC exagerează, iar ,
într-un fel îşi dă importanţă susţinând că presa este ocupată atât de mult de
el. Totuşi, atacuri există şi acestea nu-l lasă totdeauna indiferent. Ca de obicei, după o vorbă imbecilă a cuiva
despre mine, găsită pe internet, n-am
putut dormi două nopţi, se plânge MC. Nici el însă, nu se dă în lături să
caracterizeze în cuvinte dure cărţile
altor scriitori, fără să-i pese că-i jigneşte pe ei, dacă mai trăiesc, sau
memoria lor, dacă sunt plecaţi de pe lumea aceasta. Iată ce spune despre unele dintre
ele:
- Despre „Cartea cu nisip” a lui Luis Borges: volum aţos, proză bătută şi ternă. A
uitat că a spus despre autor că scrie mai bine decât el. Desigur, fiecare scriitor are pe lângă
cărţile bune, unele mai puţin bune şi unele de-a dreptul proaste.
- Despre eseurile din scrierile lui Scot Fitzgerald: sunt simbolist izmenite.
- Despre scriitorul american Jhon Michael Crichton,
autor de literatură science fiction
şi horror, ale cărui cărţi s-au
vândut în peste 150 milioane de
exemplare, scrie că este: romancier
amator.
- Despre o carte a renumitului fizician Leonard
Susskind (probabil „Războiul găurii
negre”) spune că este: greoaie,
neconvingătoare, rău scrisă, rău gândită.
- Cartea „Anomalia Melancoliei” a lui Robert Burton,
considerată de cineva una dintre cele mai valoroase lucrări ale omenirii,
MC o desfiinţează sunând că este: scriere
pedantă şi macaronică.
- Despre romanul aproape autobiografic „Priveşte-i pe
arlechini”, al lui Vladimir Nabokov, sune: Cartea e un bavardaj (flecăreală) inutil. Mă întreb cum e posibil să spui aşa ceva despre cartea
unui scriitor care este considerat unul dintre cei mai mari stilişti, mai
ales că mesajul ei este unul foarte tonic: Joacă-te! Inventează lumea!Inventează realitatea!? Eşti
nedrept MC!
- Despre o carte a lui Robert Balano (probabil
„2666”) scrie: Sunt sătul de
puţoisme aruncate pe pagină la întâmplare. Cartea s-a bucurat de bună
primire în America, acordându-i-se câteva premii şi fiind declarată romanul anului 2005. Îmi face
impresia că MC este ori excesiv de pretenţios ori răutăcios.
Între 2011t şi
2017, scrie romanul „Solenoid”, căruia, înainte de a-i da titlul actual, i-a
zis „Anomaliile mele”, pe scurt „AM” (titlul ar fi fost foarte potrivit pentru actualul
jurnal). Atunci se vede că ştia, în mare, despre ce va scrie. A
renunţat însă la el, probabil pentru că nu i se părea a fi unul destul de
sonor, în stare să trezească interesul pentru carte înainte ca ea să fie
deschisă, şi i-a dat unul care nu are
nici o legătură cu ea, dar care sună
pretenţios.
Îşi scrie noua
carte, la fel ca pe „Orbitor”, la plămădirea căreia am asistat în jurnalul
precedent, trecând prin toate plăcerile şi neplăcerile facerii. Se laudă că n-a avut un plan al cărţii şi că
pixul său îl duce unde vrea acesta. Dacă
n-ai cât de cât un plan, atunci e inevitabil să intri în goluri de inspiraţie,
să scrii cu poticneli mai mici sau mai
mari. În astfel de situaţii, MC începe să se smiorcăie şi să se acuze de câte
în lună şi în stele. Sunt, în general, foarte curios să aflu cum îşi scriu
cărţile scriitori mari. Acesta este motivul principal pentru care le citesc
jurnalele dacă le au şi le publică. Recapitulez ce am aflat mai interesant pe această
temă din jurnalul lui MC. În primul rând, de ce scrie el şi de ce scriu alţi
scriitori:
- Kafka: Scriu
ca să-mi înţeleg situaţia.
- Sábato: Scriu
ca să-mi dezvălui demonii interiori.
- Bekett: Uite-aşa!
- MC : Scriu ca
să nu mor.
Nitám nisám, o
să vă spun şi eu de ce scriu, deşi n-o să intereseze poate pe nimeni de ce face
asta un biet scriitoraş: Scriu ca să mă aflu în treabă, ca să-i dau un sens
vieţii mele, având în vedere că am
ajuns la vârsta senectuţii, fără
serviciu şi că nu am altceva mai bun de
făcut. Se întâmplă, însă, că îmi face şi
foarte mare plăcere.
Continui cu spicuiri
din jurnal său în legătură cu felul în
care ar trebui să se scrie:
- Kafka: Textul
trebuie să se scrie singur, cu autorul călare pe el, dar neajutorat şi
tăind doar beţia vitezei.
- MC îi dă dreptate şi spune: Tot ce s-a scris preţios pe lume s-a făcut fără nici un efort, în
artă munca înseamnă dizgraţie.
Tot el spune:
- Solenoid, o
carte care s-a scris singură, urcând pe ea însăşi, cu o minimă contribuţie
a minţii mele conştiente.
Asta să i-o spui lui Mutu, MC, şi nu cuiva care
ţi-a citit jurnalul! Am simţit şi eu, uneori, atunci când textul părea că se
scrie singur şi repede, invazia de adrenalină. Cred că asta li se întâmplă, mai
mult sau mai puţin frecvent, tuturor celor care scriu. În majoritatea timpului
însă, scrisul este o muncă solicitantă, pe care, uneori, simţi că nu eşti în stare s-o faci. MC zice că
nu e şi cazul lui, deşi au fost zile şi săptămni când nu s-a simţit în stare să
pună mâna pe pix:
- Sunt
obstinaţia de a scrie oriunde, oricui şi orice.
- Un scriitor
care nu poate scrie e la fel de caraghios pentru spiritele vulgare (adică
şi pentru el însuşi) cu un cocoşat, un guşat, un năsos, o babă, un
impotent.
- Nu mă respect
decât dacă scriu.
Tot el spune
însă:
- Sunt sclavul
inspiraţiei mele şi a purei fandacsii (fantezii n.n.).
Iar când îi
lipseşte inspiraţia, spune, foarte frumos:
- Îmi lipseşte
rana dulce care naşte perla.
O altă
problemă, şi mai importantă, este cum scrii. Iată ce spune despre asta MC:
- Literatura e
infinit mai mult decât puterea de a face poveşti.
- Asistăm la
toate nivelurile la schimbarea literaturii în reportaj.
Asta înseamnă
că o poveste interesantă trebuie povestită şi
bine şi frumos. Cu alte cuvinte, scriitorului i se cere să fie un artist
şi nu un simplu ziarist. În literatură nu e important numai să comunici, ci contează
enorm şi cum o faci. Mai nou, scriitorii se străduiesc să epateze prin felul de-a scrie:
Kafka, citat
de autor, spune:
- Cred că doar
acele cărţi trebuie citite, care muşcă ţi înţeapă……O carte ar trebui să
fie un topor care să sfarme marile îngheţ din noi.
MC adaugă:
- Da, scriu
bine, dar toţi scriu bine şi publicul vrea altceva, care să-i străpungă
pielea anesteziată.
Foarte mulţi
scriitori, ca să facă asta născocesc tot felul de poveşti şi tot felul de a
scrie. Unii, puţini, reuşesc, cei mai mulţi dau în bară.
Mircea
Cărtărescu ar trebui să fie un scriitor mulţumit. A scris în jur de 35 de
cărţi, este tradus în aproximativ 21 de
limbi, a primit 7 premii naţionale şi 12 internaţionale, dintre care unele
foarte prestigioase. Au ajuns să-l
agaseze numeroasele interviuri care i se
iau, iar recenziilor nu le mai face faţă. Referindu-se la Solenoid, la nici un
an de la apariţia lui, exclamă:
- Nu mai
vorbesc de tonele de recenzii elogioase şi interviurile publicate….Deja
prea multe cronici elogioase ca să le pot cita.
Despre unele
dintre ele declară :
- Citesc
cronici elogioase la cărţile mele
scrise de oameni care nu le înţeleg.
A participat, ca invitat special, la numeroase
târguri de carte, a fost invitat în multe oraşe şi ţări de pe glob să conferenţieze
sau să citească din cărţile lui. Şi acestea activităţi au început să-l
plictisească; a fost beneficiarul a câtorva burse în străinătate, este doctor
honoris causa a patru universităţi din ţară, este decorat de Casa Regală a
României de statul român şi cel francez. Cu toate acestea nu este mulţumit.
Consideră că i se cuvine mai mult. E supărat că nu este tradus în engleză şi
publicat în SUA:
- Nimeni nu
este interesat să mă publice dincolo de ocean.
Pe lângă
Premiul Nobel, pe care n-a reuşit să-l ia şi pe care cu siguranţă şi-l doreşte,
l-ar mulţumi pe deplin, probabil, postura de zeu al literaturii, cu multe
temple ridicate în cinstea lui, în toată lumea,
în care să fie preaslăvit clipă
de clipă, ca să nu mai aibă impresia că este uitat şi să nu mai spună:
- Nu sunt iubit
de nimeni, nu sunt simbolul a nimic.
- Nimeni nu e
mai conştient ca mine de fragilitatea , labilitatea şi derizoriul faimei
literare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu