În studiile şi
cronicile sale, profesorul şi poetul Marcel Lucaciu încercă să sintetizeze ce
s-a spus credibil şi valoros despre unii scriitori şi despre operele lor, citând
din abundenţă. O face cu competenţă şi cu har. Consider că nu are rost să citez
la rândul meu pe cei citaţi de domnia sa, mă voi strădui să-l citez doar pe
dânsul.
Cap.I – ETALONUL DE AUR
1. Eternitaea lui Eminescu
- „Despre
Eminescu ar trebui să scriem, dacă nu cu „necuvinte” (se referă la Nichita
Stănescu, din care citează copios - n.n), cu bătăile inimii noastre”
- Referitor la
Eminescu: „Singur cuvântul „geniu” abia cuprinde în sine o operă şi un destin
de excepţie."
- „Dorul
metafizic(străbătut de voluptăţi dureroase), viziunea onirică şi paseismul
înverşunat par a fi principalele atribute ale universului eminescian.”
- „Când
vizează poeţii (mai ales atunci), biografismul e un păcat de neiertat. Nu putem
face biografia unei inimi.”
Am citat doar
de patru ori dintr-un studiu, de altfel foarte scurt (trei pagini jumătate). Nu
e deloc puţin. Este mare lucru să mai poţi spune şi ceva original despre poetul
despre care au scris atâţi oameni pricepuţi, talentaţi şi deştepţi!Dacă o faci, e o dovadă că nu eşti mai prejos decât ei (mă refer la M.L)
2. Luceafărul
de Mihai Eminescu
Acest poem
celebru al marelui Eminescu, l-am învăţat pe de rost pe când eram în clasa
patra primară, în schimbul unui briceag promis de tatăl meu. Prin urmare ar trebui
să mă simt ca şi acasă când comentez comentariul despre el. Nici vorbă!
- „Hiperion
este Metafora luminii, Cătălina - metafora nopţii.” (o noapte frumoasă, aş
adăuga eu).
-„Dincolo de
multiplele conotaţii, Hiperion este ipostaza gândirii mitice, iar Cătălina ipostaza gândirii critice (de aici neputinţa
ei de a-l înţelege).”
3. Gazetarul Eminescu
- „De-o rar întâlnită
conştiinciozitate, gazetarul Eminescu n-a cunoscut improvizaţia, nici
însemnarea seacă, remarcându-se printr-o vastă cultură şi o susţinută
documentare, în ceea ce priveşte trecutul istoric ori problemele
social-economice” De acord cu conştiinciozitatea, cultura şi efortul de
documentate pe care le-o fi făcut poetul. Totuşi, ar fi meritat menţionat
că ziarul Timpul, la care scria
Eminescu, era un ziar conservator, iar conservatorii erau în opoziţie şi
liberalii la putere. Poetul îi denigrează pe liberali, care tocmai avuseseră un
rol important în câştigarea independenţei ţării, aşa cum din totdeauna opoziţia
denigrează puterea, de multe ori cu lipsă de obiectivitate. Dacă ar fi să ne
referim numai la ce au pierdut şi la ce au câştigat românii prin Tratatul de la
Berlin din 1878, despre care se vorbeşte studiu, categoric câştigul Dobrogei a
fost mai important decât pierderea celor trei judeţe din sudul Basarabiei. Desigur, bine ar fi fost să prim Dobrogea
fără să pierdem Bugeacul
4. Revizorul şi pedagogul Eminescu
Scriind despre
această perioadă din viaţa poetului, Marcel Lucaciu e de trei ori în temă: este
şi domnia sa revizor şcolar (inspector), este pedagog (profesor) şi este poet. Aşa se face că a ştiut să selecteze din
mulţimea de informaţii pe cele esenţiale, multe dintre ele actuale şi în zilele
noastre.
Redau una din
concluziile studiului: „Mănunchiul de procese verbale, rapoarte sau articole
scrise pe tema învăţământului românesc conturează profilul unui excepţional
pedagog ale cărui observaţii juste şi îndreptăţite le depăşesc, cu mult, pe
acele ale aşa zişilor „avizaţi” ai vremii.”
5. Legenda unei mari iubiri. Eminescu-
Veronica Micle
„Numai
adevărata dragoste învinge negura vremurilor, luându-şi ca sinonim
Eternitatea.”
Cap.II – UN POET REBEL
1. Poemele româneşti. Tristan Tzara
După ce
citează din poemele poetului, luate în ordine cronologică, şi le comentează
competent, autorul trage următoarea concluzie: „Prin semnificaţia lor, chiar
dacă restrânse ca volum, poemele româneşti aparţinând celui care a fost Tristan
Tzara, ne oferă garanţia situării lui, alături de Urmuz, printre precursorii
mişcării europene de avangardă, mişcare ce nu va putea fi ignorată de nici o istorie a literaturii,
aşa cum aprecia – pe bună dreptate - însuşi protagonistul ei.”
Mărturisesc că
este prima oară când am luat contact cu poezia lui Tzara şi că am găsit-o
şugubaţă şi îndrăzneaţă. El a fost, cu
siguranţă, construit dintr-un alt aluat decât ceilalţi poeţi, unul făcut
dintr-o făină cernută cu o sită rară. Celora care le place pâinea neagră le
place, probabil, şi Tzara din acea perioadă a creaţiei lui. După ce Marcel
Lucaciu m-a introdus în poezia lui, i-am mai citit şi alte poeme şi mi-au
plăcut. Întâmplător sau nu, îmi place şi pâinea neagră... cu secară.
Cap.III
– SCRIITORI CONTEMPORANI
1. Ioan Alexandru
Am câteva
asemănări neimportante cu poetul: suntem amândoi ardeleni, am fost amândoi
membrii ai PNŢ-CD. Între noi există şi Trei deosebiri esenţiale: eu nu sunt
poet, nu am harul lui literar şi nu sunt religios cum a fost el. Pe lângă
faptul că a scris „mii de poeme”, Ioan Alexandru a fost şi deputat în
Parlamentul României şi ne-a rămas de la el crucea de pe peretele din spatele
tribunei Camerei Deputaţilor. Pe mine n-a reuşit să mă vrăjească sau
exalteze poezia lui.
Concluzia
despre el a autorului cărţii este: „Inconfundabil şi impetuos, Efebul din
Ardeal trece prin vămile Poeziei fiind, rând pe rând, poetul satului arhetipal,
poetul mistic, poetul imnic. Şi astfel, el consacră, încă o dată, triada
creştină, valorile certe ale tradiţiei lui.”
2. Ernest Bernea, „Îndemn la simplitate”
Despre această
carte, Marcel Lucaciu scrie:
N-am citit
această carte, dar cred că m-am împărtăşit din spiritul ei vizitând „Muzeul
Ţăranului Român” , pe vremea când director al lui a fost Horea Bernea, fiul lui
Ernest Bernea, care a reuşit în cel mai înalt grad să pună pecetea
personalităţii sale pe acest muzeu,
personalitate influenţată decisiv de tatăl său, aşa cum am dedus citind această cronică.
3. Ana Blandiana, „A fi sau a privi”.
Marcel Lucaciu
este şi priveşte, de data aceasta, la Ana Blandiana şi găseşte la adresa ei, pe
bună dreptate, numai cuvinte de laudă. Mai rar a pus Cel de Sus în cineva
atâtea calităţi: frumuseţe, talent, caracter şi curaj!
Autorul
citează mult, şi de data aceasta , din cartea pe care o comentează. Mi-au
plăcut citatele: „De ce dictează clasa muncitoare?- Pentru că nu ştie să scrie”
şi „De ce vorbeşte clasa politică? - Pentru că nu ştie face.” Multe lucruri ar mai putea fi spuse în
aceeaşi cheie. De exemplu: De ce o critică unii pe Ana Blandiana? – Pentru că nu pot fi ca ea.
Iată un citat
din Marcel Lucaciu privind o apreciere
pe care un poet o face la adresa altui poet: <"A fi sau A privi" e o carte
atipică prin concepţia şi arhitectonica ei ce lasă impresia unui jurnal interior în ale cărui pagini subtile
„se-aude, se-aude..” cum bate, în surdină, o inimă de poet.>
3. Mircea Cărtărescu, „Pururi tânăr, înfăşurat
în pixeli”
Despre titlul
acestei cărţi spune şi Marcel Lucaciu ceva, iar eu îndrăznesc să mă pronunţ
referitor la toate titlurile cărţilor lui Mircea Cărtărescu: le-a ales ca să
atragă atenţia sau chiar să şocheze cu unele, ca de exemplu „Solenoid”, care nu
are nici o legătură cu subiectul cărţii.
Pe Mircea
Cărtărescu pot spune că am reuşit să-l cunosc destul de bine citindu-i
două din jurnale („Zen” şi „Un om care
scrie”), în care oricât s-a străduit să amestece realitatea cu ficţiunea, am
reuşit să fac separaţie între ele. M. C. este un om inteligent şi cult, un
scriitor foarte talentat dar, în acelaşi timp un văicăricios în văicărelile
căruia nu trebuie să crezi. Dar, în ciuda faptului că în cartea de faţă el
condamnă pe idolatrii lui Eminescu şi idolatria în general, el suferă că nu e
adulat suficient şi de destulă lume şi a devenit, în anul în care scriu eu
această cronică la cronică - după şase ani de la apariţia cărţii de faţă –
un tip care pozează în blazat şi plictisit de ocaziile care i se dau să
călătorească în lume şi să vorbească despre el şi scrierile sale. Acum îşi
doreşte să fie tradus în cât mai multe limbi, să primească cât mai multe
distincţii literare, printre care, bineînţeles, Premiul Nobel, la care râvneşte fără să mărturiseacă asta.
Închei cu
fraza de încheiere a lui Marcel Lucaciu: „Incitantă şi captivantă, Pururi tânăr înfăşurat în pixeli e o
veritabilă carte de publicistică literară, o carte scrisă – cu inteligenţă şi
luciditate – de un poet care, printre măşti şi vise (sublinierea îmi
aparţine), încă mai are Nostalgia
unei existenţe însorite”
4. Mircea Cărtărescu, „De ce iubim femeile”.
De data
aceasta, Marcel Lucaciu, este de acord cu mine - fără să mă audă sau citească
- că unele titluri ale cărţilor lui M.
C. sunt puse ca să şocheze. Dumnealui
spune că sunt „incitante şi uşor
populiste”. Dintr-un alt punct de vedere, M.C. ar fi putut intitula cartea „De
ce iubesc eu femeile” pentru că fiecare bărbat le iubeşte pentru altceva. Unii
pentru că sunt frumoase, iar alţii pentru că sunt deştepte, culte, talentate, slabe, grase, harnice, iubăreţe
etc. Micea Cărtărescu mai pozează în cartea de faţă, dar şi în altele, în
bărbatul care ştie totul despre femei. Aiurea! Despre femei nimeni nu ştie
totul! Ele fac parte dintre enigmele Universului.
5. Mircea Cărtărescu, „Mendebilul”
Mendebilul!?
Mie nu-mi place deloc acest nume, devenit şi titlul acestei cărţi. Chiar dacă
eroul lui l-a purtat în realitate, eu l-aş fi schimbat. Nu-mi place şi pace, şi
sunt deranjat de faptul că Marcel Lucaciu nu s-a luat de el. Sau poate că nu
i-a plăcut, dar n-a considerat necesar să spună asta. Care-i adevărul, domnule
Lucaciu?
Referitor la
faptul că şi în cartea asta, dar şi în altele, în jurnale în special, Mircea
Cărtărescu obişnuieşte să-şi povestească visele. Reproduc ce a zis despre asta
Emil Cioran, deşi nu se aplică sută la sută candidatului nostru etern la
Premiul Nobel: „Scritorii care n-au nimic de spus îşi povestesc visele. E una
dintre cele mai jalnice forme de lene sau de vid”.
6. Mircea Cărtărescu, „Frumoasele străine, „Cum
am fost autor de duzină”
Mircea
Cărtărescu se răsfaţă zicându-şi „autor de duzină” legat de faptul că a
participat împreună cu un grup de doisprezece scriitori români, la o excursie
în Franţa care a purtat numele de „Frumoasele
străine”. El habar nu are ce bine e să
fii, la propriu, autor de duzină. El, oricum, a ratat această oportunitate pentru totdeauna. Am aflat atât din cartea
originală cât din cronica lui M.L., că unul dintre defectele scriitorilor,
reliefat de M.C., este că nu-şi iartă unii altora succesele”. De fapt am auzit-o
asta şi din alte surse şi mă bucur că nu am devenit un scriitor de succes,
obligat să dau interviuri, să ţin conferinţe, să particip la diferite sindrofii,
evenimente care au ajuns să-l agaseze pe M.C.
Mă bucur şi că nu risc să fiu muşcat de fund de confraţii mei, pentru că,
în România, e uneori criză de vaccin antirabic. Pe M.C l-am văzut de mai multe ori,
în jurnalele sale, prezentând simptoame de turbare.
8. Ioana Cistelecan, „Antologia poeziei
carcerale”
Cinste Ioanei
Cistelecan pentru că a încercat să-i scoată din uitare pe poeţii închisorilor
comuniste, laude pentruMarcel Lucaciu că n-a lăsat să treacă neobservată
încercarea de monografie a autoarei. E revoltător cât de puţin se vorbeşte
despre aceşti poeţi şi cât de puţin se recită din ei!
7. Mircea Dinescu, „Moartea citeşte ziarul”
L-a cunoscut
pe Mircea Dinescu la şedinţele CPUN, din care am făcut amândoi parte, l-am mai
văzut apoi la câteva târguri de carte şi foarte des la televizor. Mi-a fost şi
îmi este imposibil să cred că cel pe
care l-am văzut şi ascultat în aceste ocazii este tot unul cu autorul frumoaselor
volume de versuri de dinainte de Revoluţie şi chiar de după. Mă întreb: Cine
i-a scris poeziile?
8. Petre Got
L-am cunoscut
pe Petre Got şi pe soţia lui la o nuntă. După asta n-am fost curios să-i citesc
opera poetică. Ştiu că trebuie făcută diferenţă între scriitor şi opera sa, dar
eu nu pot asta.
9. Gabriel Liiceanu, „Scrisori către fiul
meu”
Pe Gabriel
Liiceanu l-am văzut şi ascultat de multe ori, fie la târguri de carte fie la
televizor. L-am văzut odată îi în Târgul Obor din Bucureşti, împreună cu soţia,
cărând o sacoşă cu cumpărături. În toate ipostazele în care l-am văzut, chiar
atunci când căra sacoşa, mi s-a părut plin de importanţă şi conştient de
valoarea lui. „Scrisori către fiul meu” este, printre altele, o modalitate prin care scriitorul îşi cere
iertare de la fiul său şi de la noi, cei care am aflat şi din alte surse amănunte
despre istoria relaţiei dintre cei doi, pentru faptul că l-a neglijat an mare
număr de ani, obligându-l, de fapt, să-şi petreacă copilăria şi adolescenţa
fără tată. Sper că, până la urmă, despre
această relaţie, şi nu numai despre ea, va scrie şi scriitoarea Aurora Liiceanu, pe cale să-şi întreacă în notorietate fostul
soţ.
10. Octavian Paler
Marcel Lucaciu
trăieşte în oraşul car i-a dat numele lui Octavian Paler unei librării. Se pare
că zălăuanii l-au apreciat pe omul Paler şi-i apreciază opera. Frumos din
partea lor! În acel oraş am făcut şi eu doi ani de şcoală. Să fie acesta motivul
pentru care îmi place şi mie Octavian Paler?
Îndrăznesc să nu fiu de acord cu Marcel
Lucaciu atunci când afirmă că O.P. a fost „un fericit”. N-a fost fericit. Deşi
foarte înzestrat şi capabil, n-a ştiut să fie fericit.
11. Mircea Petrean
N-am citit nimic
scris de Mircea Petrean, dar cele patru
cronici ale lui M. L. despre patru cărţii ale sale, m-au convins să i le caut.
Nu acesta este unul dintre rosturile cronicelor literare?
12. Andrei Pleşu, „Despre frumuseţe uitată
a vieţii”
L-am cunoscut
pe vremea când, imediat după Revoluţie, era ministru al Culturii în guvernul Roman.
L-am văzut ulterior la lansări de carte şi întâlniri cu cititorii. Îl apreciez
pentru cultura şi înţelepciunea sa, pentru poziţionarea corectă pe scena
politică românească, pentru stilul său literar, pentru carisma sa. În 2014 l-am
propus pentru funcţia de preşedinte al României şi i-am făcut propagandă
preelectorală pe Facebook.
Marcel Lucaci
este şi domnia sa un admirator al lui Andrei Pleşu, iar despre carte conchide: „E cartea unui intelectual
rafinat în opinia căruia frumuseţea uitată a vieţii trebuie, în permanenţă,
re-cunoscută”
13. Petru Popescu, „Supleantul”
Încă o carte
pe care n-am citit-o, iar acum doresc să o fac. Întrebarea pe care mi-o pun în
legătură cu Petru Popescu, şi cu alţi transfugi din categoria lui, este dacă
motivul dezertării lor l-au constituit problemele de conştiinţă sau atracţia lumii civilizate? În ce o priveşte
pe Zoe Ceauşescu sunt convins că scriitorul a întâlnit înainte de-a o cunoaşte pe ea fete mai
frumoase, mai inteligente, mai culte , mai atrăgătoare. De ce a ales-o tocmai
pe ea? Părerea mea este pentru că era fiica şefului cel mare. Nu am o părere
prea bună despre caracterul lui Petru Popescu.
14. Nicolae Prelipceanu
Marcel Lucaciu
menţionează nu mai puţin de cincisprezece volume de poezie scrise de
Preliceanu. O sumedenie de alţi poeţi au fost la fel de prolifici ca el. În
România cred că s-a scris cel puţin o poezie pentru fiecare locuitor al ei. De
acum înainte, ar trebui să li se
repartizeze câte una dintre ele fiecărui nou născut, odată cu certificatul de
naştere, iar ea să le ţină loc, mai târziu, de carte de identitate, iar când
mor să li se inscripţioneze pe piatra de mormânt. Doar dacă s-ar proceda aşa,
nici o poezie n-a fost sau nu va fi scrisă degeaba.
15. Ion Zubaşcu, „Omul disponibil”
Ion Zubaşcu
îmi apare, din cele scrise de Marcel Lucaciu, ca un om arzând de dorinţa de a
face ceva (a scrie) şi a deveni cineva(mare poet). Câţi alţi nu ne zbatem, în
van, nutrind aceleaşi ambiţii?
Un comentariu:
هتل فایو پالم جمیرایکی از لوکس
ترین هتل های جمیرا دبی، هتل فایو پالم جمیرا 5 ستاره است که می تواند
اقامتی بوسیله یاد ماندنی را برای شما داشته باشد.
این هتل دارای 5 استخر شنا روباز می باشد
و شما می توانید به چندین رستوران غذای ملل
داخل این هتل دسترسی داشته باشید.
نیز امکاناتی که به شما ارائه داده می شود
می تواند بخاطر شما بهترین گزینه باشند و
تمامی مراکز فروش و مراکز تفریحی شهر دبی درون بور بیست تا سی دقیقه ای شما صبر دارند.
شما می توانید با دخول به هتل فایو پالم جمیرا از تمامی
امکانات رفاهی که به شما ارائه داده می شود استفاده نمایید.
این هتل با ساحل اختصاصی به یکی از بهینه مراکز تفریحی تو
دبی تحول شده است که در دسترس شما می باشد.
استفاده از این هتل بخاطر شما بسیار مناسب بوده و شما می توانید از تمامی امکانات
نمایش شده توسط این هتل استفاده نمایید.
هتل های جمیرا دبی که داخل این
پست به شما معرفی کردن کردیم همگی هتل های لوکس و گران قیمتی
هستند که برای ماه عسل یا مسافرت زیتون ها یا
جهانگردی های کاری می توانند گزینه ای بسیار کم
قیمت به شمار روند.
Trimiteți un comentariu