Mă leagă de Meseşenii
de Sus o amintire veche. În 1949, eram elev la şcoala elementară din Zalău şi am
fost în vizită la fiul preotului din acest sat, coleg cu mine. Pe atunci, satul
se numea Căţălul Românesc. Am şi o amintire mai recentă: în 2008, am vizitat Muzeul Satului din localitate şi am
cunoscut-o pe doamna Floare Ţurcaş. În acel an, în Bănişor, satul meu natal,
exista, înfiinţată cu cinci ani în urmă, Asociaţia Fiii Satului Bănişor şi eram
preocupaţi de înfiinţarea şi a unui muzeu sătesc, după modelul celui din
Meseşenii de Sus. Am discutat cu doamna Ţurcaş despre muzeu şi despre asociaţie.
Urmarea: în 2009, a luat naştere Asociaţia Fiii Satului Meseşenii de Sus. Din
păcate, în Bănişor, nu s-a înfiinţat un muzeu al satului nici până în ziua de
azi.
Sub auspiciile
„Asociaţiei Fii Satului Meseşenii de Sus”, a apărut, în 2013, monografia
„Căţălul Românesc. Vatră străbună la poale de Meseş - 1213-2013 ”, cu prilejul
aniversării a 800 de ani de atestare documentară a satului. Autoarele monografiei
sunt doamnele: Floare Ţurcaş, profesoară şi fostă directoare a şcolii din
sat; Maria Moraru, pofesor doctor la
Universitatea din Iaşi; Minerva Ilieş – economistă. E numai un exemplu de cât
de benefice pot fi aceste asociaţii pentru satele lor.
Am fost
impresionat de grosimea cărţii (575 de pagini, în format academic) şi de
conţinutul ei! Aşa cum a fost gândită şi realizată, monografia este, în cea mai
mare măsură, un document pentru satul Meseşenii de Sus, iar, într-o măsură mai
mică, un document pentru oricare alt sat sălăjean. Asta pentru că evenimentele
istorice locale au fost prezentate în contextul evenimentelor la scară
naţională şi regională, iar tradiţiile şi obiceiurile din sat şi graiul popular
local sunt aproape aceleaşi şi în celelalte sate sălăjene, mai ales în cele de
la poalele Meseşului.
Documentul în
care apare pentru prima oară menţionat numele satului este Registrul de la
Oradea. La Capitlul Episcopiei Romano Catolice din Oradea, a avut loc, în anul
1213, un proces între Zoloc din satul Căţălul şi trei cetăţeni din satul
Bădăcin. Procesul a fost menţionat în registrul amintit. Pentru mine, este
interesant şi faptul, că pristav (crainic, portărel) în acest proces a fost un
oarecare Golosa din satul Ban ( Ban, Bănişor; între aceste două localităţi nu
se făcea distincţie la vremea aceea). Prin urmare, acest document este al
doilea, din anul 1213, în care este menţionat satul meu natal, după cel pe baza
căruia şi-a aniversat şi Bănişorul, în 2013, 800 de ani de atestare documentară.
Denumirea de
Căţăl nu vine de la puiul de câine, ne atrage atenţia doamna Maria Moraru, ci
de la cuvântul de origine gepidică „kessel”, care înseamnă „cazan”, „căldare”,
legat de aşezarea satului într-o căldare naturală, la poalele Munţilor Meseş.
Aşa cum se
întâmplă cu majoritatea localităţilor, şi Meseşenii de Sus este mult mai vechi
decât atestă primul document în care apare citat. Pe teritoriul lui s-au găsit
obiecte datând din neolitic, apoi din epocile bronzului şi a fierului. Abia
începând cu Evul Mediu, apar şi alte documente. Din ele rezultă că, la 1341,
satul făcea parte din domeniul Cetăţii Valcău, după care a aparţinut unui număr
mare de proprietari - toţi de etnie maghiară, deşi satul era românesc -, printre care şi lui Ştefan Bathory (1533),
devenit, ulterior, principe al Transilvaniei şi rege al Poloniei. Cu cât ne
apropiem de Epoca Contemporană, documentele sunt tot mai numeroase, unele din
ele fiind lăsate de locuitori ai satului, mai ales de preoţi. Există mărturii
despre participarea locuitorilor satului la evenimente legate de: Memorandumul de la 1892, Primul Război Mondial, Marea Unire de la 1
Decembrie 1918, al Doilea Război Mondial. Nu lipsesc relatările din timpul
ocupaţiei hortiste (1940-1944) şi din timpul perioadei comuniste, de tristă sau
mai puţin tristă amintire (1944-1989).
Meseşenii de Sus
aparţine, din punct de vedere administrativ, de Meseşenii de Jos, denumită în
trecut Căţălul Unguresc sau Căţăluşa.
Din
conscripţiile şi recensămintele efectuate de-a lungul timpului, vedem cum
populaţia satului a crescut, treptat, de la aproximativ 20 de locuitori în anul
1715, la 1475, în anul 1895. Ea scade în
timpul celor două războaie, apoi creşte din nou, atingând un maxim de 1824
locuitori, în anul 1934, urmată de o scădere dramatică în ultimii ani ai
comunismului, dar mai ales după Revoluţie, ajungând la 845 de locuitori, în anul
2011.
Un capitol mai
rar întâlnit în monografiile satelor noastre, este cel referitor la sistemul
denominativ (onomastica) din sat, întocmit pe baza conscripţiei din anul 2004,
completată, până în anul 1957, cu date din diferite surse. Concluziile acestui
capitol sunt foarte interesante.
Menţionez doar una dintre ele: au
dăinuit familiile din nucleul iniţial al satului şi au dispărut cele
venite mai târziu.
Locuitori
satului s-au ocupat, de-a lungul timpului, cu cultura plantelor şi creşterea
animalelor. Principalele plante cultivate au fost: grâul, porumbul, cânepa,
pomii fructiferi şi viţa de vie, iar animalele erau cornutele mari, porcinele,
ovinele şi albinele. La aceste îndeletniciri agricole s-au adăugat unele meşteşugăreşti:
prelucrarea cânepii şi a lânii, confecţionarea de îmbrăcăminte, dulgheria şi
tâmplăria, croitoria, cojocăria, cizmăria, fierăria.
În 1952, s-a
înfiinţat în sat Gospodăria Agricolă Colectivă. Deşi n-a fost primită cu
braţele deschise, deşi a provocat şi numeroase traume, comasarea terenurilor
agricole, mecanizarea lucrărilor, introducerea metodelor ştiinţifice de lucrare
a pământului, de cultivare a pomilor, a viţei de vie şi de creştere a
animalelor, a făcut ca producţia şi productivitatea să crească foarte mult.
După Revoluţie, când proprietatea agricolă s-a fărâmiţat din nou, numărul
locuitorilor satului a scăzut, ponderea persoanelor în vârstă a crescut, iar majoritatea
proprietarilor de pământ n-au mai avut la îndemână mijloace mecanice de lucru,
atât producţia cât şi productivitatea s-au dus pe râpă.
În conscripţia
Clein, de la 1733, este menţionată, pentru prima oară, biserica din sat şi este
precizat numele preotului Filip. Cu siguranţă, în sat au existat biserici şi preoţi
şi înainte de această dată. Până la 1700, oamenii din sat şi preoţii lor au
fost ortodocşi , iar după această dată, până
în 1948, uniţi. În 1848, s-a revenit la ortodoxism. Între 1875-1974, preoţii
care s-au perindat în sat au
întreţinut un „Memorial”, un registru în care au consemnat evenimente legate de
sat şi biserică, un adevărat letopiseţ. Este un document extraordinar, foarte
preţios, care le-a facilitat autoarelor monografiei scrierea istoriei acestei
perioade, iar nouă ne dă posibilitatea să vedem cum a evoluat limba română şi
scrierea în limba română, din această parte de ţară, în decurs de un secol.
Preotul care a
început Memorialul a fost Simeon Bocşa (1875-1894), protopop şi arhidiacon
emerit, decorat de autorităţile austriece cu „Crucea cu Cunună de Aur”. Primul
lui înscris începe astfel: O, bune
Lectore! Dacă vei citi şi lectura paginile acestui Memorial, vei întâlni
descrieri amănunţite referitoare la strădania preoţilor, a Consiliului
Parohial, a oamenilor de rând, chiar a parohiilor învecinate pentru binele
„Sfintei noastre Biserici, Sfintei Religiuni şi dulcei naţiuni.”
Lui Simeon
Bocşa îi succede Graţian Flonta (1894-1936), protopop şi „arhidiacon onorariu”,
decorat, în 1930, de Statul Român cu „Ordinul Coroana României în grad de
ofiţer”. El a scris şi o primă monografie a satului şi a fost, timp de mai
mulţi ani, preşedintele Despărţământului
Crasna al ASTRA.
Ceilalţi preoţi care au scris în Memorial, au
fost: Iosif Bilaţiu (1936-1942), Ştefan Şuta (1942-1957), Ion Gâlgău
(!957-1958), Rusu Petru (1958-1966), Pamfil Vlaicu (1966-1970) şi Ioan Ardelean
(1971-1976).
În anul 2011, tot
sub auspiciile „Asociaţiei Fiii Satului Meseşenii de Sus”, s-a tipărit
Memorialul, cu titlul „Memorialulu Besericescu. Căţălul Românesc – 1875-1974”.
Alături de textul tipărit, apar,
scanate, textele olografe ale autorilor.
Este un document cu totul şi cu totul deosebit!
În depozitul
de carte veche bisericească din Zalău, se păstrează 15 cărţi care au aparţinut
bisericii din Meseşenii de Sus. Pe fiecare există însemnări de mână - mărturii
din trecut - interesante şi preţioase.
Nu se cunoaşte
data înfiinţării primei şcoli din sat. E de presupus că şi în Căţălul Românesc,
ca şi în alte sate din Sălaj, a existat, cu mult înainte de-a fi confirmată
oficial, o formă de învăţământ pe lângă biserica din sat, unde copiii învăţau
să scrie şi să citească , iar dascăli erau diacul sau preotul din sat şi că ea
s-a dezvoltat mult în anii în care vicar greco- catolic la Şimleu a fost
Alexandru Sterca Şuluţiu (1836-1850). Prima şcoală, din pământ, a fost
construită în 1856. În 1883 s-a construit o alta, de piatră.
Învăţământul
primar de atunci, era organizat în două trepte: copiii între 6 şi 12 ani frecventau
6 clase, după care, timp de trei ani, până la 15 ani, urmau şcoala de
repetiţie, mergând la şcoală odată sau de două ori pe săptămână. După 1918, s-a trecut la învăţământul
de şapte ani. În 1953 se dă în folosinţă
un local nou pentru şcoală în care va funcţiona ciclul II (clasele V-VII),
înfiinţat atunci. El avea doar două săli de clasă şi i se vor mai adăuga două,
în 1964, an în care vechea şcoală devine cămin cultural. În 1976, se dă în
folosinţă actualul local al şcolii, cu două niveluri şi opt săli de clasă. Încă
din 1964, s-a trecut la învăţământul cu opt clase.
În 1976, în
sat s-a înfiinţat Cenaclul poeţilor ţărani „Cuib de daci”, un eveniment fără
precedent în satele sălăjene, iar, în 2009, aşa cum am mai spus, „Asociaţia
Fiii Satului Meseşenii de Sus”, care, începând de la înfiinţare şi până azi, redactează,
an de an, publicaţia „Căţălul Românesc 800”. Doamna profesoară Floare Ţurcaş a
fost cea care a avut iniţiativa înfiinţării Asociaţiei, a fost prima ei
preşedintă, calitate pe care o deţine şi azi. De numele dumneaei sunt legate numeroase iniţiative
culturale din sat şi tot dumneaei este
autoarea a nouă capitolele întregi şi al
unuia parţial, din monografie.
Tradiţiile şi
obiceiurile din sat sunt prezentate pe larg în monografie. Sub titlul „Cununa
anului”, doamna Minerva Ilieş trece în revistă obiceiurile de peste an ale
căţălanilor, legate de posturi, sărbători religioase, habă (şezătoare), danţ
(horă), seceriş, naştere, nuntă, moarte şi reproduce numeroase creaţii folclorice
ale oamenilor din sat, sau dintre cele care circulau în judeţ, legate de aceste
obiceiuri.
Pentru
conservarea vechiului grai local, în monografie a fost inclus un „Index
alfabetic al regionalismelor specifice graiului local din Căţălul Românesc”,
cuprinzând aproximativ 500 de cuvinte.
Un capitol
amplu din monografie conţine 40 de biografii ale oamenilor de seamă ai satului,
morţi sau în viaţă.
Un alt
capitol, pe care nu l-am mai întâlnit în alte monografii, se intitulează „Cartea neamurilor”. Sunt
prezentaţi arborii genealogici, extrem de ramificaţi, a cinci familii din sat,
însoţiţi de numeroase explicaţii. Întocmirea lor a presupus o muncă extrem de
laborioasă la care s-a înhămat şi-a dus-o la bun sfârşit, doamna Floare Ţurcaş.
Monografia se
termină cu un capitol de anexe în care este inclusă şi bibliografia generală,
foarte bogată, consultată pentru întocmirea lucrării, care se adaugă
bibliografiei menţionată la sfârşitul fiecărui capitol.
În final, nu
am decât cuvinte de apreciere pentru această lucrare şi pentru autoarele ei. Ea
poate servi celor interesaţi de localitatea Meseşenii de Sus, dar şi de model
şi material bibliografic, tuturor sălăjenilor
care vor dori să scrie o monografie.
2 comentarii:
Cum poate fi procurata cartea ?
Pentru cumpărarea cărţii adresaţi-vă doamnei Floarea Ţurcaş din Meseşenii de Sus.
Trimiteți un comentariu