Am avut o
discuţie/corespondenţă cu domnul Györfi-Deak György în perioada când proiecta
această carte şi se gândea la titlul ei. Mi s-a părut ciudat şi nepotrivit
să-şi numească drumeţiile „tetergheli”! I-am spus că, în copilărie, când
întârziam pe undeva, când hoinăream fără rost, părinţii mă certau şi îmi ziceau
că sunt un tetergheu. De atunci am rămas
cu convingerea că a fi tetergheu e ceva necuviincios, ne la locul lui,
interzis. Îmi era neclar de ce vrea domnul Györfi-Deak să se pună într-o astfel
de postură! Pe măsură însă ce i-am citit povestirile din această carte - câteva
în Caiete Silvane, toate după ce le-a cuprins în acest volum -, m-am obişnuit
cu acest titlu şi pot să spun că mi-a devenit chiar simpatic. Acum,
cuvântul tetergheu are pentru mine
conotaţiile de ştrengar simpatic, de individ îndrăgostit de hoinăreală, dornic
să meargă, să vadă şi să transmită.
Cartea,
apărută în Editura Caiete Silvane, este scrisă cu talent, într-o română
impecabilă, aşa cum am remarcat şi atunci când am comentat cartea dumnealui
„Curiozităţi sălăjene”, apărută la aceiaşi editură. Scriitorul este, pe
alocuri, şi „un hâtru bun de glume”,
pigmentându-şi textele cu glume şi remarci spirituale, ceea ce face şi mai
plăcută lectura.
În techerghelile
sale, autorul călătoreşte pe jos, cu bicicleta, şi, de puţine ori, cu trenul
sau autostopul, dar, de fiecare dată, pe distanţe relativ mici. Lipsa altor
mijloace personale de deplasare, a făcut ca techerghelile dumnealui să se
limiteze, cu mici excepţii, la zona din jurul Jiboului, localitatea sa de
domiciliu. Păcat! Sălajul este mult mai mare. N-are cineva un Trabant sau o
Dacie veche , să i le facă cadou? Sau, şi mai bine, un cal năzdrăvan ca cel al
haiducului Pintea? Este în interesul nostru ca dânsul să scrie despre întreg
judeţul, ca să afle toată lumea că Sălajul nu este un judeţ oarecare, ci unul blagoslovit
de Dumnezeu.
Domnul Györfi-Deak
György nu se limitează să ne povestească ce vede şi ce i se întâmplă în
techerghelile sale. Înainte de-a se
aventura într-o drumeţie, se documentează temeinic şi reuşeşte astfel să ne
transmită multe date interesante despre istoria şi legendele locurilor pe care
le cutreieră. Face însă şi numeroase divagaţii, pentru a-şi valorifica erudiţia
sau informaţiile obţinute recent, uneori cu o legătură forţată cu traseul
parcurs. O sursă documentară importantă cu privire la istoria locurilor, citată
aproape în fiecare episod al drumeţiilor sale, este Monografia Sălajului scrisă
de Petri Mór. Recurge şi la multe altele.
Fiind o persoană religioasă, dar nu numai din
pricina asta, vizitează şi toate bisericile
de pe traseele parcurse, străduindu-se
să ne transmită, în legătură cu fiecare, anul construirii, numele ctitorului,
numele constructorilor, numele unor preoţi care au slujit sau slujesc acolo,
numele celor care le-au pictat, evenimentele care le-au marcat, nu mai vorbesc
că uneori ne descrie, cu pricepere, cum arată ele pe dinăuntru şi pe dinafară.
De altfel, bisericile sunt principalele monumente create de om în satele
sălăjene.
În descrierea
drumeţiilor sale, autorul se străduieşte să dea suficiente detalii despre
traseele pe care circulă, astfel ca aceste descrieri să poată ţine loc şi de
ghid turistic şi chiar reuşeşte asta. În
plus ne demonstrează câte lucruri interesante putem afla „la o aruncătură de
băţ” de noi, „peste vale”, „acolo ni!”, „nu departe”, aşa cum primeşte şi
dumnealui informaţiile de la localnici. Deşi am poposit sau am trecut doar cu
maşina prin multe dintre localităţile menţionate în carte, deci aveam habar pe
unde sunt ele, i-am citit cartea cu o hartă a Sălajului în faţă. Recomand asta
şi celorlalţi cititori.
Locurile
descrise nu sunt dintre cele mai spectaculoase sau interesante din lume.
Defileul Someşului de la Ţicău este nimica toată pe lângă Marele Canion, Ţugluiul Turbuţâi este un deluşor pe lângă Muntele
Fuji, iar biserica din Bulgari nu se compară Tajah Mahal. Pentru localnici însă, pentru sălăjeni şi
pentru orice iubitor de inedit, ele sunt locuri minunate, ale căror imagini şi
ale căror legende, le merg la suflet.
Cititorii pot afla, din carte,
şi câteva lucruri practice - de exemplu ce leacuri miraculoase se pot prepara din
coaja de salcie sau la ce-i bună leurda -,
ecologiştii vor aprecia apelurile de tot felul la cruţarea naturii, iar
istoricii pe cele de conservare a relicvelor trecutului.
În fiecare
drumeţie, autorul îşi propune să verifice sau să reconstituie o informaţie.
Astfel, în prima dintre ele, doreşte să reconstituie drumul preoţilor romano
catolici din Jibou care slujeau şi la biserica din Sâncraiul Silveniei. Călare
pe bicicleta sa „Ukraina”, mergând şlap, şlap, troca-boca, scriitorul
vizitează şi satele Dobrin – cu o biserică din lemn avânt un turn cu foişorul aerisit, de o deosebită eleganţă –
şi Cuceu, cu o biserică ortodoxă din
piatră, un edificiu impunător şi
neaşteptat de spaţios.
În cea de a
doua drumeţie, şi-a propus să viziteze Grădina Zmeilor şi să vadă Piatra
Pintii. În drum spre aceste obiective, aflăm, dintr-o legendă, primele
informaţii despre calul haiducului Pintea: de
aici (din valea Agrişului n.n.) calul lui Pintea a sărit până pe Piscul Ronei,
iar apoi până în Cheud, unde-şi avea cetate. Ajunşi la Grădina Zmeilor,
aflăm o altă legendă: „Fata Cătănii”.
Şi uite aşa, din legendă în legendă, per pedes apostolorum, ajungem la Piatra
Pintii, ca să vedem, imprimate pe ea, urmele potcoavelor calului năzdrăvan al
haiducului.
Tema celei de
a treia este „iarna someşană”. Someşul este unul dintre eroii povestirilor
sale. Era de aşteptat, fiind cea mai mare apă care udă Sălajul şi care trece pe
lângă Jibou, în apropierea căruia şi face un cot spectaculos, iar, în trecut, a
fost drumul pe apă al sării. Avem ocazia să aflăm cum se traversa râul cu „brodul”
şi ce minuni s-au întâmplat, mai demult, la Turbuţa. Biserica din acest sat are un mod de acoperire al altarului ne mai
întâlnit în zonă, iar, în interior, legendele picturilor sunt scrise în
trei limbi! Valea Someşului este o cale
menită să împlinească sufletul oricărui drumeţ care o străbate. Merită să o
cercetaţi. Fie vara, fie iarna, ea vă va oferi o binecuvântată împlinire
sufletească, ne asigură autorul.
Traseul celei
de a patra techergeli ne duce la Porolissum, prilej pentru autor să ne dea o sumedenie de
informaţii despre fosta capitală a provinciei romane Dacia Porolissensis.
Domnul Györfi-Deak György mi-a făcut cinstea să boteze traseul cu numele meu de
familie, legat de faptul că eroii din romanul meu „Comorile de sub Meseş”
străbat şi ei, pe jos, distanţa dintre Mirşid şi Moigrad, iar eu am fost,
probabil, primul care a descris acest traseu, fără să-l fi străbătut vreodată.
Cea de a
cincia drumeţie a avut ca scop vizitarea ruinelor Cetăţii Aurite - ruinele unei
foste mănăstiri benedectine ,după unele surse, sau ale unei cetăţi, după altele,
din satul Cheud- şi a Cheilor Ţicăului, un
colţişor al Raiului pescăresc coborât pe Pământ.. Suntem copleşiţi de tot
felul de date, cu caracter istoric şi geografic, unele mai interesante decât
altele, referitoare şi la alte cetăţi
medievale din Sălaj, ale căror ruine se păstrează sau se mai văd încă. Ni se
spun şi câteva legende.
Traseul şase
duce în satul Var, aflat pe Someş, foarte aproape de Jibou. Autorul s-a dus
acolo să vadă „salcia blestemată”, în apropierea căreia a fost violată apoi
omorâtă, de nişte bandiţi, o fată bătrână, a cărui fantomă bântuie locul. Iată
cum şi un astfel de loc poate deveni unul de pelerinaj, pentru cei care vor să
vadă salcia sau să întâlnească fantoma! Aflăm că salcia nu mai există, prin
urmare, „pelerinilor” le mai rămâne să întâlnească fantoma. Autorul n-a avut
norocul acesta, în schimb, a văzut, în ţinţirimul din sat, un Crist răstignit,
fără o mână ( să fie o ispravă a babei?) şi a trăit dezamăgirea să vadă, în
satul Borza, o pădure rasă de pe suprafaţa pământului de către alţi bandiţi.
Pe traseul
şapte ( Someş Odorhei-Bârsa-Domin-Bulgari) autorul merge pentru a vedea
bisericile de lemn din localităţile menţionate. Despre biserica din Bârsa
scrie: clădirea este complet acoperită cu
tablă, inclusiv obloanele turnului pătrăţos, ceea ce-i dă aspectul unui vehicul
blindat, căruia i s-a demontat turela şi în locul tunului a fost plantat un
foişor cu turla ascuţită ca o lance, despre cea Domin aflăm că este singura biserică din Sălaj care are un
dublu rând de streşini din şindrilă, iar despre biserica din Bugari că este
cel mai vechi monument românesc de
arhitectură religioasă din regiune.
Traseul opt este
o excursie pe Meseş, cu pornire din cartierul Brădet, din Zalău, cu urcarea pe
creasta muntelui, în zona antenelor, şi coborârea în Moigrad, probabil pe
Drumul Romanilor. Aflăm lucruri interesante despre Zalău (olărit şi gară), despre
serbările de la Porolissum (unde asistăm, împreună cu autorul, la prohodul unui
împărat), despre poeţii Nicolae Labiş şi Ady Endre şi prozatorul Ioan Groșan.
Traseul 9 îl
duce pe autor, cu bicicleta, în satul Mineu, localitate legată de începutul
răscoalei lui Doja (1514) şi de domiciliul forţat al lui László Tökés (1989). Biserica
reformată din localitate este un unicat
mondial:singura biserică de lemn cu portal de marmură roză. Mai aflăm că: Din cauza unei atitudini suspectabile de
segregare, descrierea şi istoria ei lipsesc din majoritatea lucrărilor dedicate
bisericilor de lemn din judeţ, deşi ea reprezintă cel mai vechi edificiu de
acest tip din regiune.
Traseul 10, ne
duce la rezervaţia naturală Stanii Cliţului,
cireaşa de pe tortul „
Techerghelilor
sălăjene”. Despre Stanii Cliţului, autorul mai scrie:
Dacă ar afla de existenţa acestei minunăţii someşene, japonezii şi-ar
trage tren de mare viteză până aici. Dumnealui ne indică şi cum putem vedea
minunăţiile de acolo pe Internet. I le-am urmat şi am rămas încântat!
„Micile
Bucurii” este intitulată ultima parte a cărţii, în care scriitorul ne demonstrează
că astfel de bucurii ni le pot procura locurile aflate în imediata apropiere a
localităţilor noastre de domiciliu. Descrie câteva: Pietrele Popii - din Creaca
-, Leurdarii, Băile din Jibou, La Dumbrăviţa, La antene.
Cartea se
termină cu capitolul „Sălajul pentru întotdeauna” (de ce „întotdeauna” şi nu
„totdeauna”?!) în care autorul ni-l prezintă pe Peter Mayle, cel care a
popularizat prin cărţile sale Prvence-ul francez şi încheie: Sălajul este un colţ de rai asemănător, dar
care încă nu şi-a găsit geniul popularizator. Îl contrazic: şi-a găsit un
popularizator. Chiar dacă nu de geniu,
unul foarte talentat. El se numeşte Györfi-Deak György. Îi lipseşte doar un cal
năzdrăvan.
2 comentarii:
Precum se amintea, când omul e cu masina, doar trece prin localitati, nu techergheleste prin ele. Dar Salajul merita strabatut de la un capat la altul.
Ideea este ca maşina să-l ducă pe autor până în apropierea obiectivului pe care şi l-a fixat, aflat la distanţă mare de casă, distanţă pentru care nu are timpul necesar s-o parcurgă pe jos. Ar putea ajunge astfel chiar şi în Bănişor.
Trimiteți un comentariu