3. Religiile chineze
Principalele
religii chineze sunt Taoismul, Confucianismul şi Buddhismul.
Taoismul, cea mai veche dintre ele,
practica venerarea cerului Exista credinţa că cerul este o forţă superioară,
iar în cinstea ei se ridicau altare unde se făceau ofrande. Împăratul era
considerat Fiul Cerului. Taoismul include şi credinţe preluate din foarte
bogata mitologie chineză, care constau în venerarea animalelor, a soarelui,
lunii, pământului şi stelelor şi a mai multor zeităţi. El a fost religie
oficială până la căderea dinastiei Qing. Feng
Shuiul este o practică taoistă care cunoaşte o puternică recrudescenţă
în zilele noastre.
Confucianismul nu este atât o
religie cât o culegere de percepte
morale (virtuţi), propovăduite de Confucius (551 Î.Hr. – 479 î.Hr.),
principalele fiind: pietatea filială, respectul faţă de frate, loialitatea,
înţelepciunea, iubirea, curajul.
Buddihsmul a fost importat din India în
cursul secolului III d.Ch. El se bazează pe învăţăturile lui Buddha (560-480
î.Hr.). Esenţa acestor învăţături sunt Nirvana şi Reîncarnarea. Nirvana
înseamnă perfecţiunea şi este starea pe care se străduiesc să o atingă
buddhiştii urmând căile trasate de Buddha şi învăţăturile lui. Reîncarnarea
înseamnă că sufletele oamenilor trec după moarte în alţi oameni sau alte
fiinţe.
Eroul
principal al romanului „Obosit de viaţă, obosit de moarte” al cărui autor este
scriitorul chinez laureat al Premiului Nobel, Mo Yan, după ce fost omorât de
comuniştii în timpul Reformei Agrare, se reîncarnează succesiv în măgar, taur,
porc, câine şi maimuţă, apoi din nou om,
parcurgând toate etapele istoriei comuniste chineze: Reforma Agrară (1949-1952),
Marele Pas Înainte (1958), Revoluţia Culturală (1966-1976) şi Perioada Den Xiaoping de reforme politice şi
economice, de după moartea lui Mao Zedong (1976).
Budismul a adoptat şi câteva zeităţi şi animale sacre
din credinţele populare cere l-au precedat. Există numeroase „şcoli” buddhiste,
între care există diferenţe mai mult sau mai puţin semnificative. În China există
circa 102 milioane de buddhişti. Majoritate templelor religioase din China,
atâtea câte au supravieţuit campaniei de demolare a lor din timpul Revoluţiei
Culturale, sunt buddhiste.
3.1 Templul Cerului
L-am vizitat
în aceeaşi zi ploioasă în care am vizitat Oraşul Interzis şi Palatul de Vară.
Este situat în partea de sud a Beijingului, în plin oraş. Este, de fapt, un
complex taoist, construit în anul 1420 de
împăratul Yongle, în interiorul unui parc ce se întinde pe o suprafaţă
de 270 ha, înconjurat de un zid de piatră. Destinaţia lui a fost să servească îndeplinirii
ceremonialului de rugăciune pentru recolte bogate, care avea loc de două ori pe
an, la solstiţiul de primăvară şi la echinocţiul de iarnă. Cel care se ruga era
împăratul, iar prezenţi erau doar membrii ai curţii imperiale. Cel mai
important dintre edificiile complexului este Templul de rugăciuni pentru recolte
Bogate. El a fost distrus de un incendiu şi reconstruit în 1889. Acum el este
simbol al Beijingului şi este inclus pe lista monumentelor care fac parte din
patrimoniul UNESCO-
Fac o
paranteză ca să menţionez că multe alte temple au fost reconstruite, ca urmare
a unor incendii sau a unor distrugeri cauzate de războaie, şi absolut toate au fost reabilitate de mai multe ori. Înfăţişarea impecabilă
de azi li se datorează Jocurilor Olimpice de Vară din 2008, pe care le-a
găzduit China.
După
intrarea în parc, accesul la Templu se face printr-un coridor acoperit, având
grinzile transversale şi cele lateralele de susţinere ale acoperişului pictate.
Poarta principală de acces
Templul de rugăciune pentru recolte bogate este o clădire circulară, având un
diametru de 3o m şio înălţime de 38 m.
Este realizat prin îmbinări de stâlpi, grinzi şi scânduri din lemn, fără a
folosi cuie. Are un acoperiş în trei trepte din olane smălţuite de culoare
albastră, ce simbolizează cerul. Este înconjurat de trei terase, la trei
nivele, prevăzute cu balustrade de marmură, la care se ajunge pe scări din
acelaşi material.
Scările de acces
Balustrade
Pe cele două cordoane de sub ultimul acoperiş,
sunt pictaţi dragoni şi păsări Pheonix, care îi simbolizează pe împărat, respectiv
pe împărăteasă. Am admirat interiorul prin uşa deschisă, intrarea în sala de
rugăciune fiind blocată cu un cordon. Am putut observa că tavanul, foarte frumos pictat, este susţinut
spre mijloc de patru coloane groase, pictate, ce simbolizează anotimpurile, şi,
spre margine, de 12 stâlpi, mai subţiri, coloraţi în roşu, ce simbolizează
lunile anului. Peretele circular este şi el în întregime pictat. Am
fotografiat, dar n-a ieşit nimic., din cauza luminii slabe din sală.
Sunt două astfel de
clădiri situate pe o parte şi alta a celei centrale ale căror destinaţii
iniţiale n-am reuşit să le aflu. Ele adăpostesc acum obiecte de cult religios
şi fotografii şi texte referitoare la istoria templului.
Poartă de acces în
templu de pe una din părţile laterale ale lui, identică cu cea principală
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu