Nu se cunoaşte
exact originea expresiei. În orice caz, îi aparţine cuiva care s-a referit la
metodele diplomatice întrebuinţate de Anglia pentru alcătuirea şi menţinerea
imperiului ei colonial. Vă amintesc că perfid
înseamnă: „care sub o înfăţişare
binevoitoare ascunde răutate, viclenie; făţarnic, prefăcut, ipocrit:” (Am
citat din DEX).
Am vizitat
Marea Britanie în plin Brexit. Nu e primul şi probabil nici ultimul. Primul
„Exit”, al Angliei, a fost cel din Biserica Catolică, sub Henric al VIII-lea,
pentru a se putea căsători cu Anne Boylen, a doua soţie dintre cele şase ale
lui Henric (Tăriceanu al nostru încearcă să-i egaleze recordul). De data aceasta, constatând că Uniunea
Europeană nu le aduce beneficiile scontate şi, mai mult, că sunt ameninţaţi să fie sufocaţi de
imigraţia est-europeană, oportuniştii
britanicii se retrag din Uniune. Intrând în UE, e clar că britanicii - englezii
de fapt - şi-au urmărit doar propriile interese. Ei erau obişnuiţi ca în orice alcătuire să
ocupe totdeauna o poziţie privilegiată şi să-şi ia, de fiecare dată, partea
leului. Au făcut asta, fără scrupule, de-a lungul istoriei. Nu puteau accepta
că intrând în UE, vor fi egali cu celelalte ţări şi că vor trebui să împartă cu
ele şi bunele şi relele şi asta mai ales după ce s-au trezit în aceeaşi familie
cu România şi Bulgaria. S-a văzut prima
oară asta atunci când au refuzat să adopte moneta unică europeană şi apoi din
tot felul de manevre la care au recurs pentru a trage spuza pe turta lor.
Britanici nu
se obişnuiesc cu gândul că vremurile s-au schimbat, că roata istoriei se
învârte şi că nu vor mai fi niciodată ce-au fost, adică nu vor mai avea un
imperiu la picioarele lor, cu nenumărate ţări subjugate cărora să le sugă vlaga
şi că nici cele cu care fac comerţ nu se mai lasă fraierite. Acum sunt într-o
economie deschisă în care tendinţa este ca fiecare să primească funcţie de ce şi dă şi în care ocupă o
poziţie privilegiată cei mai buni, nu cei mai tari.
Făcând un tur
rapid pe teritoriul britanic, mi-am putut da seama de câteva schimbări
intervenite în viaţa şi economia britanicilor în ultimul timp. Iată despre ce e
vorba:
La Londra,
unde mi-am început excursia, am putut observa o mare eterogenitate etnică. Am
remarcat, mai ales, numărul mare de persoane de culoare provenite, presupun,
din fostele ţări ale Imperiului Britanic. Pe bună dreptate, urmaşii celor care
au fost exploataţi sute de ani de britanici, au venit aici ca, în replică, să beneficieze şi ei de bunăstarea obţinută pe pielea strămoşilor
lor. Pe români şi bulgari nu i-am putut distinge în acest melanj. Din statistici, rezultă că 30% din populaţia
capitalei britanice sunt non albi. Acest procent se diluează pe restul
teritoriului britanic, dar rămâne semnificativ.
Britanicii se plâng, pe de o parte. că străinii - plătiţi mai prost
decât ei - îi lasă, treptat, fără locuri
de muncă, iar pe de altă parte, că sunt obligaţi să se frece de ei la tot
pasul.
Economia
britanică este în uşor picaj. Vechile docuri ale Londrei, ca şi cele din
Liverpool şi Glasgow, unde am mai fost cu prilejul acestei excursii, sunt
părăsite. Containerizarea, care a luat un avânt nemaipomenit în ultimele
decenii, a schimbat faţa porturilor. Magaziile numeroase din vechile docuri au
devenit inutile şi au fost abandonate, iar odată cu ele şi vechile porturi de
mărfuri, împreună cu aspectul cosmopolit şi pitoresc al lor. Au fost construite
unele noi, la mare distanţă de cele vechi, cu bazine mai adânci care să permită
acostarea vapoarelor de mare tonaj şi cu cheiuri mari şi macarale multe, care
să permită stocarea, încărcarea şi descărcarea containerelor. Acum, vechilor
docuri se încearcă să li se dea destinaţii culturale sau imobiliare.
Docul Albert,
din Liverpool, a fost cel mai mare, din unul dintre cele mai mari porturi ale
Angliei. Bazinul în care veneau la încărcat şi descărcat vapoarele era
înconjurat de clădiri care adăposteau magazii şi birouri. În aceste clădiri
s-au amenajat muzee, săli de expoziţii şi spaţii comerciale, iar bazinele au
devenit porturi turistice. O serie de clădiri cu alte destinaţii, aflate mai
departe de port, au fost demolate sau
sunt în continuare abandonate şi arată ca fostele uzine ceauşiste
părăsite, de la noi din ţară.
În apropierea
Docului Albert se află un ansamblu de trei clădiri impunătoare, numite de
localnici „Cele Trei Gtaţii”, care adăposteau birurile autorităţilor maritime
britanice şi pe cele ale altor societăţi, legate de comerţul şi transportul pe
mare. Două dintre cele trei clădiri poartă în vârful lor câte un cormoran,
păsări devenite emblema oraşului Liverpool şi a echipei de fotbal FC Liverpool,
câştigătoarea din anul acesta a Champions League. Cu siguranţă tot acolo şi-a
avut sediul compania engleză care, alături de altele, farnţuzeşti, portugheze,
spaniole şi olandeze (exponente ale marilor democraţii contemporane) s-au ocupat
cu comerţul ruşinos cu sclavi, care a adus strălucire Liverpoolului. Este vorba de cei peste 12 milioane de negri,
cumpăraţi sau răpiţi din Africa, pe care companiile din ţările citate i-au
vândut nord şi sud-americanilor, la fel ca
pe orice altă marfă.
Această aripă a Docului
Albert a devenit Tate Museum Liverpool
Tate este o
reţea guvernamentală de muzee şi galerii de artă din Marea Britanie. Poartă numele lui Henry Tate, fost magnat al
zahărului.
Într-o altă aripă a lor s-a amenajat Beatles Story
După cum se ştie, Beatles au fost
originari din Liverpool: s-au născut şi au crescut aici şi împreună cu echipa
de fotbal au contribuit la faima oraşului din ultimul secol, mai mult decât
portul, şantierul său naval şi berea Guinness, luate la un loc. Casele în care
s-au născut, aflate în cartierele mărginaşe ale Liverpoolului, au devenit case
memoriale şi sunt organizate tururi turistice pentru cei care vor să le vadă.
Acest muzeu
este destinat trecutului maritim al Liverpoolului. O secţie a lui se referă la
comerţul cu slavi (un păcat recunoscut este de unii iertat; eu o să-i iert după
ce o să restituie tot ce-au jefuit şi o să plătească daune morale
urmaşilor celor vânduţi ca sclavi ) Mersey
este râul care străbate oraşul şi se varsă în Marea Irlandei. În estuarul lui
se află portul, docurile şi şantierul naval.
O
fostă dană a docului s-a transformat în port turistic
Fosta Casă a Pompelor
(devenită muzeu) şi clădiri noi
construite în rada docurilor.
Cele Trei Graţii
Liverpool a
avut şi un mare şantier naval. Îl mai are încă , dar nu le fel de mare şi
important ca în trecut. Concurată puternic de Suedia, Germania, şi Japonia,
industria britanică constructoare de nave este în declin.
Lucrând o
viaţă întreagă în termocentrale pe cărbune, eram curios, desigur, să ştiu cum
mai stă Marea Britanie la acest capitol. După cum se ştie, în timpul guvernării
Margaret Teacher (1979-1990) a început închiderea minelor de cărbune sub motivul că
termocentralele pe acest combustibil sunt poluante, iar cărbunele din import costă
mai puţin decât cel indigen, provenit din mine de mare adâncime. În acel
moment, producţia de energie electrică pe cărbune a Marii Britanii era de 40%
din total. Închiderea minelor a provocat mari nemulţumiri minerilor. Ultima
mină s-a închis în 2014. Au avut loc şi câteva mineriade, iar exemplul lor a
fost urmat, mai târziu, de minerii români. Producţia de energie electrică pe
cărbune se diminuează treptat, dar deţine încă o pondere importantă per total
Marea Britanie. Cărbunele se importă din America, Rusia şi China. Iată cum
britanicii au reuşit să-şi creeze dependenţa energetică, cu toate rezervele
mari de hidrocarburi din Marea Nordului (în curs de declin).
Brexitul, dacă
va avea loc fără un acord cu UE, va fi un dezastru pentru Marea Britanie. Cei
care l-au provocat, nişte încuiaţi şi dezinformaţi, sunt sigur că vor fi puşi
la stâlpul infamiei. Printre altele, industria auto britanică, care, de fapt,
nu mai e britanică de când câteva mărci de automobile au fost preluate de
nemţi, japonezi şi indieni, rămâne fără o importantă piaţă de desfacere.
Industria
siderurgică britanică se diminuează şi ea, concurată mai ales de China, care a
invadat lumea cu oţelul ei ieftin.
Trebuie remarcat
însă, creşterea numărului fabricilor de
bere artizanale, ajunsese în 2015 la 1242,
că s-au dezvoltat foarte mult serviciile şi că au luat avânt industriile
electronică, aeronautică, şi informatică.
Un comentariu:
De-aia l-am citit pana la capat, ca-i cu cormorani :)
Trimiteți un comentariu