Ovid. S.
Crohmălniceanu, un inginer constructor devenit profesor universitar de istorie
a literaturii române şi un critic literar valoros, a fost o personalitate
controversată: colaborator al comuniştilor în epoca stalinistă, de care s-a
îndepărtat după aceea. El a publicat, în 1994, nişte amintiri despre scriitorii
din epoca sa, denumindu-le „Amintiri deghizate”. Le-a numit aşa pentru că,
explică el, ele s-au voit să fie mai degrabă fragmente de exegeze ale operelor
scriitorilor despre care scrie decât amintiri în înţelesul strict al
cuvântului.
După părerea
mea, scriitorii, atunci când nu scriu, sunt oameni ca noi toţi: dorm în
pijamale, se folosesc de hârtia igienică, se scobesc în nas, râgâie când au
mâncat prea mult şi pot fi închipuiţi, oportunişti, afemeiaţi, cu un comportament histrionic etc . În plus, ei se cred mai deştepţi şi mai talentaţi decât sânt,
sunt orgolioşi de mama focului şi invidioşi
pe succesul confraţilor cât încape. Iată ce povesteşte despre câţiva din ei „exegetul” O.S. Crohmălniceanu:
Talentatul şi
valorosul scriitor Camil Petrescu se considera mai deştept decât restul lumii. Avea
păreri despre toate, era gata să dea sfaturi la toată lumea şi îşi aroga prioritatea
în multe cele, chiar în ce priveşte unele invenţii. Ironizându-l, Contimporanul din 10 iunie 1922, publică
următoarele:
„D. Camil
Petrescu inventatorul armei Manlicher, model 1893 şi al pălăriei automate (care
salută singură). Descoperitorul sforii de tăiat mămăliga şi a chibritului cu
gămălia pe partea cealaltă. Actualmente lucrează la perfecţionarea paharului de
bere cu mânerul în stânga.”
Ştie toată lumea că
marele poet Tudor Arghezi a fost un oportunist. De nicăieri nu rezultă mai bine
asta decât din istorioara povestită de Radu Popescu şi redată în cartea sa de
Crohmălniceanu:
„Un grup de tineri liberali
se răzvrătiseră împotriva bătrânilor conducători ai partidului şi erau pe cale
să iniţieze o acţiune disidentă. Anunţaseră că va apărea curând o gazetă a lor,
în care cititorii vor găsi zilnic semnătura lui Arghezi. I.G. Duca l-a poftit
la el pe poet: "Domnule Arghezi, am auzit că veţi apărea zilnic la gazeta
tinerilor noştri." "Da, a răspuns poetul, sânt băieţi buni, patrioţi
!" "Ii cunoaşteţi mai demult ?" a vrut să ştie Duca.
"Bineînţeles, l-a asigurat prompt Arghezi, sânt băieţi buni, patrioţi."
"Şi cât vă plătesc colaborarea ?" - a insistat Duca. "Atâta şi
atâta" - a precizat Arghezi. "Nu e puţin ?" - a îndrăznit Duca.
"Da - a convenit interlocutorul său -, dar sânt băieţi buni,
patrioţi." "Domnule Arghezi - a revenit la atac şeful partidului
liberal, înscriind ceva pe o hârtie. Treci dumneata pe la caserie. E de trei
ori cât ţi-ar oferi ei un an întreg. Lasă-i în plata Domnului şi vezi-ţi
dumneata de literatură." La această propunere, Arghezi nu stătu nici o
clipă pe gânduri. "Aveţi dreptate, răspunse, dă-i în pizda mamei lor de
lichele !" şi întinse mâna după hârtie.”
Un poet special şi un matematician valoros, Ion Barbu a fost şi
un mare afemeiat căruia îi plăcea să se laude cu aventurile sale amoroase. O. S. Crohmălniceanu relatează următoarea
discuţie avută cu el pe această temă:
I-am relatat o discuţie pe care o avusesem cu Ieronim Şerbu, fără a
destăinui că el fusese interlocutorul meu. Obiectul îl constituise cine dintre
scriitori adunase mai răsunătoare victorii în câmpul amoros. Barbu
s-a arătat subit foarte interesat de concluzii: „Maestre, i-am declarat perfid,
eu am fost gonfalonierul dumneavoastră, dar până la urmă a trebuit să plec steagul". „În faţa cui?" şi-a zburlit
mânios mustaţa Ion Barbu. „A prietenului dumneavoastră, Ion
Vinea", am continuat eu cu un calm de torero, fentând cornul taurului. „E o
infamie, a replicat Barbu. Lancea mea a străpuns trei mii de
nimfe. (Cifra era
precizată mult mai
exact, cu sutele, zecile şi
unităţile respective, dar am
uitat-o.)
Lui George Călinescu, marele nostru om de cultură, critic literar şi
scriitor, îi plăcea să joace teatru în viaţa de toate zilele. Simţea nevoia să
fie văzut, ascultat, aplaudat. Reuşea să pară altceva decât era în realitate,
reuşea, însoţindu-şi spusele cu gesturi să dea un alt înţeles la ceea ce
spunea. Era un colaboraţionist al sistemului şi lăsa impresia de disident. Iată ce spune
despre el autorul cărţii:
·
Călinescu uza de efecte oratorice
studiate,cânta puţin, ridicând foarte sus vocea, ca să trântească o remarcă
paradoxală, dupăcare, cu un zâmbet complice către auditoriu, revenea la tonul
normal.
·
…semnala spiritelor avizate:”nu luaţi în
considerare ceea ce spun, urmăriţi cum mă strâmb.”
·
Găselinţele scăpărătoare ale criticului
erau reţinute, circulau în săptămânile următoare prin mediile intelectuale,
ajungeau să fie materie de colportaj monden.
·
Călinescu scotea mai ales efecte bufe din
utilizarea parodistică a „limbii de lemn”.
·
…el nu pierdea nici o ocazie ca să-şi
întreţină imaginea de personaj recalcitrant, imprevizibil, care poate juca
oricând renghiuri puterii.-------Gesturile lui de frondă se păstrau
bineînţeles în interiorul anumitor limite. Erau, fără discuţie, tolerate în
schimbul altora de gudurare compensatoare.
Faţă în faţă cu moartea, ne trădăm
adevăratul caracter. În această situaţie, Călinescu „Plângea în hohote, nu voia să moară”, spune despre el, George Ivaşcu.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu