1.Demitizări
Am cumpărat
cartea lui Paul Lendvai, apărută în traducere românească la Editura Humanitas,
în 2013, ne ştiind cine-i autorul, curios să aflu cât mai multe despre poporul
de care vrând nevrând am fost legaţi noi românii, mai ales cei ardeleni. Am aflat,
după aceea, că autorul cărţii este un evreu maghiar, ziarist şi scriitor şi că
trăieşte, după 1956, în Austria. Este acuzat că a fost un colaborator al
Partidului Comunist Maghiar.
Pe coperta a patra a cărţii scrie că el
abordează „cu exemplară obiectivitate
istoria Ungariei”. Nu trebuie să fii istoric, tobă de istorie maghiară, ca
să-ţi dai seama că nu face asta. De fapt nici nu cred că un istoric poate fi
sută la sută obiectiv. El poate să fie
cel mult sincer şi cinstit, adică să
creadă în tot ce susţine şi să nu mintă nici chiar prin omisiune.
Am avut
prilejul să citesc şi compendiul „Istoria
Ungariei”, scris de András Gherghely şi tradus în româneşte. Eram deci oarecum
edificat despre felul cum îşi văd istoria lor ungurii. Paul Lendvay nu o vede esenţialmente altfel, el
vine însă cu mult mai multe amănunte şi unele recunoaşteri şi dezvăluiri care
m-au surprins. Citindu-le, mi-am zis că probabil este la modă ca istoricii de
pretutindeni să înceapă să demoleze o serie de mituri legate de istoria şi
personalităţile istorice ale neamului lor, la fel cum o face şi Lucian Boia în
ce ne priveşte pe noi românii. Voi încerca să
redau şi să comentez unele dintre ele. Mă întreb cum au reacţionat
la aceste dezvăluiri ungurii? Faptul că autorul lui i-a fost conferită în anul
apariţiei cărţii (2003) cea mai înaltă distincţie a statului maghiar, Crucea
Comandorului cu Stea, Ordinul de Merit al Republicii Ungare, denotă că i-a fost
apreciată cartea.
Afirmaţia din carte care m-a
surprins cel mai mult a fost următoarea: În orice caz, se poate spune fără exagerare
că puţine sunt naţiunile (poate cu excepţia sârbilor)cărora să li se
potrivească mai mult decât ungurilor cuvintele lui Ernest Renan:”Nici o naţiune
fără falsificarea propriei sale istorii” (pag. 70).
Falsificarea
istoriei lor începe cu începutul: „descălecatul”
ungurilor în Câmpia Panoniei şi, mai târziu, cucerirea de către ei a
Transilvaniei. Sursele documentare ale istoricilor unguri privind această
perioadă sunt legendele şi cronicile lui Anonymus şi Simon Kézai. Din ele, ei
iau doar ceea ce le convine. Nu le convine existenţa pe acele teritorii, în
acele timpuri, a unei populaţii româneşti, menţionată de Anonymus, ei o neagă,
iar, din păcate, Paul Lendvay o trece pur şi simplu cu vederea. Romancierul
Jókai Mór, pe care autorul îl citează, susţine o chestiune de bun simţ: legenda şi istoria se întreţes în aşa fel, încât trebuie ori să le acceptăm
în întregime, aşa cum face opinia publică, ori să le respingem în totalitate
(pag.31).
S-a încercat (
şi se mai încearcă încă) să se susţină identitatea veche dintre secui, huni şi
maghiari. Autorul cărţii este categoric: secuii
nu sunt rude cu hunii, originea şi evoluţia lor rămânând până în ziua de azi
mai degrabă o problemă deschisă (pag.31). Lendvai neagă şi orice legătură
între huni şi maghiari (pag.68).
Referitor
la regele Ştefan I, creştinătorul
ungurilor, sanctificat la 1083, autorul se întreabă: A fost el oare bun şi „cel mai evlavios”, cum l-au caracterizat
cronicarii germani de la Curtea lui, sau mai degrabă necruţător şi barbar? S-a
mulţumit el doar cu uciderea lui Koppany, cosângeanul lui, sau i-a mai şi tăiat
cadavrul în patru? Se povesteşte că din ordinul lui Ştefan, trei părţi din
trupul căpeteniei au fost pironite una la porţile oraşului episcopal Vezprém din
apropiere, a doua la Györ, iar a treia la Székesfehérvár, în timp ce a patra a
fost trimisă, ca avertisment, trufaşului său unchi Gyula la GyulaFehérvár (Alba
Iulia din Transilvania) (pag.38). Dacă asta nu este suficient ca să aflăm
cât de evlavios a fost Ştefan I, am mai putea adăuga: Ştefan
l-a pedepsit crunt (pe Vászoly, vărul său n.n.) : a pus să fie orbit, să i se toarne plumb topit în urechi şi să i se
surghiunească cei trei fii în Polonia, respectiv la Kiev (pag.45). Credem
că Ştefan I al ungurilor a fost tot atât de sfânt ca şi Ştefan cel Mare al
românilor, despre care Grigore Ureche spunea: Fost-au acest Ștefan, om nu mare la statu, mânios, și degrabă a vărsa
sânge nevinovat: de multe ori, la
ospețe omorâia fară giude că era iute la mânie şi pedepsea fără judeţ şi
despre care mai ştim că şi-a presărat ţara cu biserici şi cu copii din flori.
Despre „coroana
lui Ştefan”, autorul cărţii afirmă: Se
poate însă constata chiar acum că Ştefan n-a putut niciodată să poarte coroana venerată de
secole şi expuse în zilele noastre la Muzeul Naţional din Budapesta,, deoarece
partea ei inferioară, aşa zisă parte „grecească”, a fost confecţionată abia în
1074, deci aproape la patru decenii după moartea lui, iar partea superioară,
„latinească”, probabil abia în secolul al XIII-lea. Unii istorici unguri
perseverează în a trece sub tăcere faptul că Henric III, după tulburările din
Ungaria şi după victoria lui asupra
răsculaţilor (1044, în apropiere de Györ), a luat ca pradă coroana şi a
trimis-o la Roma (pag.40).
Din dinastia
Arpád, din care făcea parte şi Ştefan I, au mai fost sanctificate alte şapte
persoane, printre care şi Ladislau cel Sfânt, înmormântat la Oradea şi pe
mormântul căruia se depuneau jurăminte de cei judecaţi de Capitlul Episcopiei
Romano Catolice de acolo. El a
săvârşit fapta oribilă de al orbi pe fratele său şi pe Béla, fiul cel mic al
acestuia, pentru a-i asigura propriului său fiu succesiunea (pag.49. Din
fericire, Vlad Ţepeş al nostru, a cărui cruzime este cunoscută, n-a fost
declarat şi el sfânt, deşi a ctitorit şi el biserici, este adevărat, nu atât de
multe ca Ştefan cel Mare.
O sfântă din
aceeaşi dinastie a fost şi Elisabeta, căsătorită cu Ludovic al IV-lea de Turingia,
călugărită după moartea soţului ei şi decedată şi ea la vârsta de 24 de ani. Ea
s-a remarcat prin activități caritabile în favoarea bolnavilor și săracilor. Am
văzut, înainte de Paşti, anul acesta, la Opera Naţională din Bucureşti, opera
Tannhäuser de Richard Wagner, în care se împletesc două legende: una despre
cavalerul Tannhäuser, alta despre Sfânta Elisabeta de Ungaria.
Dinastia arpadiană se stinge în 1301.
Referitor la perioada care a urmat, Paul Ledvai declară: În cei 225 de ani până la
catastrofa de la Mohács, n-a existat decât un singur rege de baştină din
Ungaria: Mátyás (Matei) Hunyadi, numit Corvinul. Şi chiar şi acest – după
legendă – foarte popular ungur era, pe linie paternă, român (pag.71). Când
este vorba însă de tatăl regelui, Iancu de Hunedoara, autorul declară, fără a
mai face referire la legendă: Se înscrie
, desigur, printre multele contradicţii uimitoare din istoria acestei ţări faptul că în momentele cruciale s-au ivit strategi, oameni
de stat sau poeţi al căror „arbore genealogic” şi devenire nu se pretează
nicicum la teorii naţionaliste şi cu atât mai puţin la unele rasiste. Astfel
Hunyadi se trage şi el dintr-o familie românească (după unele izvoare şi slavă)
emigrată din ţara Românească în Transilvania. Numele unguresc vine de la
Vajdahunyad (astăzi Hunedoara, în România) din Transilvania. Această cetate
împăratul Sigismund i-o face cadou tatălui lui Iancu, Voicu, un român din mica
nobilime (pag.84). Această realitate
continuă să fie negată de către unii istorici, scriitori şi oameni politici
unguri, în loc ca ea să fie considerată ca o punte de legătură între unguri şi
români, obligaţi de istorie şi geografie să trăiască unii lângă alţii sau
amestecaţi unii cu alţii.
(va urma)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu