Învierea Domnului – stimul pentru propria noastră înviere
În
fiecare an așteptăm cu oarecare emoţie cea mai mare sărbătoare a creștinătătii,
acest ”praznic al praznicelor” și această ”sărbătoare a sărbătorilor”. Nu știu
însă câtă valoare afectivă, cât înțeles cu adevărat creştin mai are aceasta
sărbătoare pentru omul de azi, care este din ce in ce mai neatent cu
adevăratele valori, alunecând spre o superficialitate a lucrurilor și aruncând
în derizoriu valori cu adevărat esenţiale. Nu știu ce mai înseamnă pentru noi
Învierea Domnului, un stimul spre propria noastră înviere sau un prilej de
petrecere in jurul unei mese copioase.
Învierea
Domnului nu a fost un scop în sine, o performanță personală ca aceea a unui
atlet care vrea să-și dovedească sieși și altora că a fost în stare să învingă
un obstacol. Învierea Domnului e mai mult decât un eveniment: e o lucrare.
Drumul Său a fost acela de a se pogorî la iad și de a-i dezlega din legăturile
morții pe cei ce-L așteptau acolo, începând cu Adam și Eva și terminând cu Ioan
Botezătorul. Hristos nu a murit spre a învia doar personal, ci pentru ca prin
învierea Lui să-i elibereze pe oameni din robia morții. Dacă pentru noi oamenii
S-a pogorât din cer și S-a întrupat, dacă pentru noi a suferit, dacă pentru noi
S-a răstignit și a gustat moartea, El tot pentru noi oamenii a și înviat; și nu
numai pentru cei dinainte ci și pentru toți cei după El, care mor în numele Său
și care tot întru El vor și învia. Astfel prin învierea Sa, Domnul S-a făcut
începătură, model și arhetip al propriei noastre învieri.
Există
un moment special înainte de Patimi și Înviere, un moment care clarifică și dă
note lămuritoare despre aspectul dinamic al propriei noastre învieri. Este
vorba de Cina cea de Taină, care se descoperă ca un moment al sărbătoririi Paștilor
de dinainte de Paști, adică al Paștilor celor noi, a Paștilor lui Dumnezeu
prefigurate până atunci de Paștele evreiesc. Paștele iudaic, sărbătoare ținută
anual la Ierusalim și care rememora trecerea miraculoasă prin Marea Roșie, nu
este adevăratul Paște, adevărata trecere. Acesta simboliza doar trecerea dintr-o
tară în alta către pământul făgăduinţei, trecerea adevărată și definitivă însă,
din robia păcatului și a morții către viața veșnică o realizează Hristos.
Astfel, Paștele cel nou sau ”noua trecere” a avut nevoie nu de un Moise ci de
Însuși Fiul lui Dumnezeu întrupat, care în persoana Sa divino-umană este
și realizează un un îndoit Paște sau o ”dublă trecere” atât a lui
Dumnezeu în noi cât și a noastră în Dumnezeu, devenind astfel ”Paștile lui
Dumnezeu” (ca pogorâre a lui Dumnezeu la om) cât și ”Paștile noastre cele de
taină” (ca ridicare a noastră la viața de comuniune cu Dumnezeu în Treime). În
acest fel putem înțelege bucuria, oarecum nestăpânită cu care Hristos se
adresează dicipolilor Săi:” Cu dor am dorit să manânc acest Paști cu voi mai
înainte ca Eu să pătimesc” Lc.22;15, ucenicii devenind astfel primii care vor
sărbători anticipat Paștile cele noi care vor fi mai apoi lumii prilej de
bucurie negrăită. Această Cină de Taină se permanentizează în Sfânta Liturghie și
devine apogeul manifestărilor noastre cultice, devine bucurie pascală a
coborârii lui Dumnezeu la noi și de înălțare a noastră la Dumnezeu, devine
înviere din monotonia unei vieți lipsite de sens și devine arvună a unei vieți
veșnice în Împărăția lui Dumnezeu.
O ieşire din
rutina și uneori din tumultul cotidian, este încercarea conştientizării că
Hristos, cu toate că S-a înălţat la cer este și in mijlocul nostru. Dacă zicem
si noi împreună cu Toma: ”Domnul meu și Dumnezeul meu” cu toată credinţa
noastră, nepipăind trupul Său fizic ci gustând trupul Său euharistic prin Sf.
Împărtășanie, acest ”meu”, este garanţia că Hristos Domnul poate deveni un
”bun” al nostru, foarte personal si foarte intim, pe care Il purtăm fiecare in
inimile noastre. În acest fel trăim prima etapă a învierii noastre și
conştienţi de aceasta realitate, dorind a o trăi permanent, se produce o
comuniune lăuntrică intre noi și Dumnezeu, care naşte o bucurie negrăită, ce nu
are termen de comparaţie cu celelalte bucurii ale lumii. Intr-o forma lirică,
această bucurie o remarca si L.Blaga atunci când zicea:”O, vreau să joc, cum
niciodată n-am jucat!/ Să nu se simtă Dumnezeu / in mine/ un rob in temniţă –
încătuşat.”(Vreau sa joc!) arătând la rândul său, că de multe ori noi putem
să fim cauza propriei noastre nefericiri.
Doresc
tuturor cititorilor, să petreacă Sfintele Sărbători în pace, cu bucurie în
suflet și cu dorința nestăvilită de învia din amorțeala păcatelor sau din
rutina cotidiană în care ne pierdem de multe ori și să începem sau să ne
continuăm ”viața cea nouă”, viața în Hristos Domnul nostru.
Pr. Augustin Câmpean
4 comentarii:
Îmi place.
Hristos a inviat!
Bine Parinte
Vreau mai mult despre inviere!!!
Adi Medesan
Sapa, frate, sapa, sapă...
Vrei mai mult de la mine sau asa in principiu?!
Trimiteți un comentariu