8. Nobilii unguri
De şi mi-am
petrecut copilăria şi adolescenţa în Ardeal, nu i-am apucat pe nobilii unguri.
Le-am văzut însă palatele sau conacele şi am auzit tot felul de poveşti despre
ei. Îmi formasem despre ei o imagine uşor idilică, pe care Paul Lendvai a
reuşit să mi-o zdruncine. Reproduc mai
jos ceea ce am aflat nou despre ei, din cartea sa:
…la sfârşitul Evului Mediu în Ungaria
fiecare al douăzecilea până la al douăzeci şi cincilea locuitor era nobil….În
această pătură era cuprinsă şi acea mică nobilime necioplită şi incultă, dar
înzestrată cu privilegii, ce constituia „fenomenul cel mai dăunător al
evoluţiei sociale ungare din epoca modernă (pag.98).
Referitori la
nobilimea maghiară, autorul citează pe
Miklós Zrinyi - strănepotul eroului maghiar de origine croată cu acelaşi nume
de la 1556: Nu există o naţiune care să se fălească atât de mult cu titlurile ei
nobiliare precum o face cea ungară şi care să facă aşa de puţin, Dumnezeu mi-e
martor, pentru a păstra această nobleţe şi pentru a o dovedi (pag. 144).
Nobilii unguri
îşi petreceau cea mai mare parte din timp în străinătate şi cunoşteau mai bine
germana sau franceza decât maghiara. În
sec. XVIII, John Paget, citat de autor, spunea: Totuşi eu bănuiesc că maghiarii au un motiv mai serios, decât simpla
politeţe, de-a nu vorbi ungureşte, şi anume nu altul decât acela că ei nu
cunosc această limbă (pag.186).
Istoricul Bélá
Grünwald, citat de autorul cărţii, defineşte astfel situaţia de la sfârşit de
secol XVIII: O ostilă regalitate străină,
un cler represiv intolerant, o mare nobilime deznaţionalizată, o mică nobilime
incultă şi, în cele mai multe cazuri, indiferenţă faţă de interesele naţionale,
o burghezie germană restrânsă, o ţărănime săracă asuprită, o soldăţime educată
în cultul împăratului, un protestantism
fără nici o afinitate cu statul, populaţii – români, ruteni, sârbi, germani, slovaci – care sunt atrase de alte
centre, aceste elemente au determinat
caracterul vieţii publice din Ungaria (pag. 193).
Au existat
însă şi nobili unguri extraordinari. Unul din ei a fost Francisc II Rákóczi,
conducătorul curuţilor, luptătorul pentru eliberarea de sub habsburgi, despre
care autorul scrie că fost poate cel mai
pur şi mai nobil din istoria maghiară (pag.159). Istoricul elveţian Iakob
Burkhard scrie în cartea sa Consideraţii
pe marginea istoriei universale, ceva care i se potriveşte de minune lui
Francisc II Rákóczi : Istoriei îi place uneori să se condenseze
într-un om pe care apoi lumea să-l urmeze …..Imponderabilul cel mai rar la
indivizii făuritori de istorie universală este însă grandoarea sufletească. Ea
constă în capacitatea de a renunţa la avantaje şi a prefera ceea ce este moral…
(pag.159). Când rămăşiţele lui pământeşti au fost repatriate, în presă se
relata: ţărani unguri şi „saşi”, români
şi şvabi, sârbi şi slovaci rugându-se lângă terasamentul căii ferate, au
îngenuncheat peste tot pe unde a trecut trenul special (pag. 169). Cu siguranţă, el n-a fost singurul nobil ungur de felul
acesta.
Un alt nobil
deosebit, despre care Lajos Kossuth spunea, la 1840,că era cel mai mare maghiar, pe care istoricii unguri îl considerau cel mai interesant, cel mai romantic sau
cel mai solitar, iar Paul Lendvai scrie despre el că a întruchipat mişcarea de înnoire naţională,
energia morală şi conştiinţa unei întregi naţiuni, a fost István Szécheny,
prieten cu baronul sălăjean Miklós Wesselényi. El s-a pronunţat vehement pentru eliberarea iobagilor şi pentru
anularea privilegiului nobilimii de a fi scutită de impozite… a pus la
dispoziţie toate veniturile pe un an ale moşiilor lui (aproape 50.000 de hectare)
pentru înfiinţarea unei academii de ştiinţe…..îi plăceau caii şi femeile. Referitor
la micii nobili el nu s-a dat în lături să declare despre ei că sunt adunături
de neciopliţi şi ignoranţi (pag.203-217).
Lista
nobililor unguri deosebiţi, care au rămas în istoria Ungariei, poate continua
cu omul de stat Ferenc Deak şi cu Gyula Andrássi, de care a fost îndrăgostită
împărăteasa Elisabeta (Sisi),
Englezoaica
Julia Pardoe face următoarea descriere a Parlamentului Maghiar, la 1825: În afară de răsărit, n-am întâlnit niciodată
şi nicăieri grupuri mai pitoreşti decât acelea pe care le oferă o adunare a
stărilor ungureşti. Sunt aici episcopii în largile lor veşminte din mătase
neagră, cu lănţişoarele şi crucile lor de aur şi cu pelerinele lor roşii-purpurii;
mai vârstnicii nobili de ţară, cu tunicile lor bogat îmblănite şi cu căciulile
lor de astrahan; funcţionarii de rang înalt, în blănurile lor verzi sau de un
roşu aprins, tivite cu aur şi în splendidele lor cakkos; membrii mai tineri şi
mai moderni ai casei domnitoare, îmbrăcaţi cu tunici garnisite bogat, cu
pălăriile lor splendid brodate, multe din acestea împodobite cu o pană de
bâtlan; şi din toate părţile săbii cu mânere de aur, săbii cu atârnători roşii-purpurii, arme, teci din oţel lustruit, din fildeş sculptat
sau din alt material cu prelucrare bogată şi costisitoare (pag.207).
Nobililor
unguri se pare că le plăceau ceremoniile şi le plăcea să se afişeze în public
în costume de gală sau de epocă. Un astfel de prilej a fost, în 1867,
încoronarea la Budapesta a lui Franz Joseph ca rege al Ungariei. Iată cum îi
descrie pe nobili participanţi la paradă Ludwig von Przibran:
Ceea ce s-a perindat aici în materie de
splendoare a costumelor naţionale, de bogăţie a harnaşamentelor şi şeilor, de
valoare a pietrelor preţioase de la agrafe, banduliere şi fibule, de arme
vechi, de săbii încrustate cu turcoaze, rubine şi perle ş.a.m.d. a corespuns
mai mult ca o paradă de lux oriental decât cu descrierile despre sărăcirea şi secătuirea ţării, cum erau ele folosite pentru garnisirea dezbaterilor la
mesaj (în Parlamentul ungar). Dar
impresia generală a fost totuşi aceea de trecere în revistă a unei armate
feudal aristocratice. Te credeai transpus formal în Evul Mediu la vederea
acestor baroni imperiali şi seniori somptuoşi, urmaţi cu multă supuşenie de
vasali înarmaţi. Îndeosebi acel banderium (grup de călăreţi)
a iazigilor şi cumanilor, care erau îmbrăcaţi parţial în cămăşi de zale,
parţial în piele de urs, şi purtau ca podoabă principală capete de animale sau
coarne de bivol, amintea de vremurile când Europa creştină trebuia să se apere
de atacurile din răsăritul păgân. Despre această paradă, trimisul elveţian
la eveniment nota: În ciuda splendorii şi
realei sale grandori, întregul alai a făcut totuşi asupra spectatorilor
obiectivi impresia unei maimuţăreli carnavaleşti. Această piesă de Ev Mediu nu se mai potriveşte cu vremea
noastră, iar soţia trimisul belgian a fost de părere că: În toate
acestea subzistă un rest de barbarie (pag.278).
În perioada
1867 şi 1914, marii moşieri, printre
care mulţi aristocraţi, erau atât de
bogaţi încât nici măcar nu ştiau ce posedau exact şi în ce provincie. Cei mai mulţi petreceau
mai mult timp la Viena şi Paris, la curse de cai la Ascot sau la Curte la
Schönbrunn, decât în Ungaria. Prinţul Eszterházy poseda 300.000 de hectare de
teren, de la lacul Neusiedler până în pusta ungară. Celor din familia
Eszterházy le aparţineau, la apogeul puterii lor peste 700 de sate şi 21 de
castele.
Arhiducele
austriac Franz Ferdinant, din cauza căruia s-a declanşat Primul Război Mondial,
un „maghiarofag” cum era el considerat, spunea: aşa numitul nobil maghiar, cavaler este individul cel mai infam, cel
mai antidinastic, cel mai mincinos şi cel mai nesigur, iar greutăţile pe care
le avem în monarhie le avem numai din cauza maghiarilor.
(va urma)
Un comentariu:
La multi ani sanatosi si fericiti, cu multe postari interesante.
Trimiteți un comentariu