5. Dualismul
austro-ungar
Despre pactul
dualist dintre Austria şi Ungaria, intrat în vigoare la 27 mai 1867, se spune
că după eşecul revoluţiei ungare de la 1848,
a fost o
victorie în înfrângere. Diplomatul
Alexander von Hübner spune:
Ungaria
cucerită cu ajutorul Rusiei a fost astfel dată în 1867 în mâinile
revoluţionarilor învinşi la 1849.
Pactul dualist a satisfăcut cererile de drept
statal ale maghiarilor (???), în primul rând unitatea politică şi integritatea domeniului statal
istoric al „ţărilor Sfintei Coroane ungare” împreună cu Transilvania, Slovacia
de azi, Ucraina Subcarpatică, Baćka şi Banatul, precum şi cu regatul Croaţiei
şi Sloveniei, inclusiv zonele grănicereşti. Trebuie menţionat că
Transilvania a fost pentru prima oară alipită Ungariei. Înainte de 1867 ea a
fost, pe rând, voivodat autonom sub suzeranitate maghiară, principat autonom sub suzeranitate turcească sau
principat autonom sub suzeranitate austriacă. În ceea ce priveşte „dreptul
statal al maghiarilor”, la care se referă Paul Lendvai, el este tot una cu
dreptul pe care l-ar avea turcii să reclame statele şi teritoriile care au
aparţinut de Imperiul Otoman.
Faptul că slavii din interiorul monarhiei,
care formau 47 la sută din populaţia totală şi românii (cu 6,4 la sută) au
respins cu totul împărţirea puterii
între germani (24 la sută) şi maghiari
(20 la sută), n-a contat (pag. 294). Prin urmare, germanii şi ungurii
împreună nu făceau cât slavii băgaţi cu forţa în imperiu (pag. 297).
În aşa zisul
teritoriu al Sfintei Coroane ungare, ponderea populaţiilor de diferite etnii era
următoarea: 40% unguri, 14% slavi sudici (croaţi şi sârbi), 14% români, 9,8%
germani, 9,4% slovaci şi 2,3% ruteni. Se vede că nici în acest teritoriu,
„stăpânii” nu erau majoritari. În Parlamentul ungar, dintre 413 deputaţi numai
opt reprezentau naţionalităţile! (pag. 303).
Excluderea aproape totală a reprezentării
legale a intereselor românilor, sârbilor şi slovacilor, ca şi drepturile
croaţilor, foarte limitate şi exclusiv la drepturi de autonomie, au canalizat
opoziţia naţională încă de timpuriu pe un făgaş antimonarhic, subversiv,
iredentist, au transformat-o deci într-o forţă care a urmărit nu reforma
naţională, ci destrămarea monarhiei austro-ungare (pag.303).
Legea naţionalităţilor (din 1968) recurgând
la conceptul feudal – supranaţional - de „natio Hungarica”, stabilea că şi
potrivit principiilor fundamentale ale constituţiei toţi cetăţenii Ungariei
formează din punct de vedere politic o naţiune, naţiunea ungară unitară
indivizibilă, căreia îi este membru cu drepturi egale fiecare cetăţean al
patriei, indiferent de naţionalitate,….guvernele
următoare, mai ales începând din 1875, au folosit legea respectivă ca pe un
instrument al maghiarizării lui… (pag. 305). Chiar
oamenii de stat maghiari liberali considerau însă că nişte drepturi sau o
autonomie teritorial administrativă
pentru naţionalităţi erau incompatibile cu „ideea de stat naţional ungar” şi cu integritatea istorică a
regatului (pag.306). Azi, maghiarii din România contestă cu vehemenţă
caracterul de stat naţional, suveran şi
independent, unitar şi indivizibil al României,
consfinţit prin constituţia sa, în ciuda faptului că românii sunt majoritari pe teritoriul lor (89,5%), şi reclamă autonomia Ţinutului
Secuiesc. Cum poate fi definită o asemenea inconsecvenţă?
Ungurii n-au
fost niciodată complet mulţumiţi de statutul ţării lor în Imperiul
Austro-Ungar. Considerau Ungaria ca un fel
de „colonie cu statut special”
Nobilii
dominau viaţa politică. Ei erau foarte numeroşi: un nobil la 16 sau chiar la 8
locuitori. În perioada dualismului, Franz Joseph a înnobilat în jur de 2000 de
familii maghiare.
Aşa cum se
ştie, Primul Război Mondial a dus la destrămarea imperiului Austro-Ungar. Astăzi cei mai mulţi istorici unguri
îmbrăţişează ideea că înseşi cauzele destrămării se aflau în dinamica
naţionalismului modern. Totodată, forma dizolvării monarhiei, precum şi a
Ungariei istorice şi contururile noii ordini nu au fost nicidecum premeditate,
ele au depins însă de deznodământul războiului, de interesele strategice ale
marilor puteri şi de raporturile interne din ţara cuprinsă de febra revoluţionară
(pag.370).
În timpul războiului, a murit, acasă, în pat,
împăratul Franz Ioseph. La sfârşitul războiului a izbucnit revoluţia burgheză.
Primul ministru ungar, contele István Tisza, a fost asasinat.
Încă înainte de schimbarea de putere la
Budapesta (toamna lui 1918, n.n.) românii
şi cehii, croaţii, slovenii şi ucrainenii şi-au anunţat ieşirea din dubla monarhie (pag. 375)
După război,
contele Mihály Károlyi, ales preşedinte al republicii recent proclamate,
declara: „Războiul l-am pierdut; acum este
important să nu pierdem pacea”. Au pierdut-o fiindcă la puţin timp comuniştii lui Bela Kun au instalat „Republica Sfaturilor”, apoi
a urmat conferinţa de Pace de la Paris (Trianon), ale cărei hotărâri i-au
nemulţumit profund pe maghiari
Republica Sfaturilor, dictatura comunistă,
n-a durat decât 133 de zile şi a fost, în realitate, un dublu cadou făcut atât noilor
state vecine vorace ( sublinierea îmi aparţine, am făcut-o ca să atrag
atenţia asupra absurdului acestei afirmaţii; erau numite vorace ţările care se
reîntregeau!)
După cum se
ştie, România a fost acea care a înfrânt trupele lui Bela Kun ajungând în 1919
până la Budapesta şi punând capăt „terorii roşii” pe care acesta o instaurase în Ungaria. Iată ce a reţinut Paul Lendvai din acest eveniment: În august şi noiembrie 1919, trupele româneşti de ocupaţie au putut să
jefuiască la Budapesta practic nestingherite. Au strâns, de pildă, 4000 de
aparate telefonice – chiar şi din locuinţe particulare. Valoarea bunurilor
cărate de aici de soldăţimea română, mai ales locomotive, vagoane, maşini şi
animale de tracţiune, s-a ridicat la aproximativ trei miliarde de coroane de
aur, de douăsprezece +’ori împrumutul cu care Ungaria a fost redresată
financiar patru ani mai târziu (pag. 387). Despre prada cu care ungurii
s-au retras din Transilvania nu spune nimic.
Ungurii au
considerat, şi unii mai consideră încă, că la Trianon s-a consumat cea mai mare
tragedie din istoria lor. În acea zi
fatală, 4 iunie 1920, în întreaga ţară au sunat clopotele, pe clădiri au fost
arborate steaguri negre, circulaţia s-a oprit, ziarele au apărut cu un chenar
negru, iar în biserici s-au ţinut slujbe funerare……”Regatului Ungariei”, de-acu
de sine stătător, nu i-au rămas decât 93.000 din cei 282.000 de kilometrii pătraţi….. România, al cărui
guvern întorsese în 1918 armele la fel de oportunist ca în 1944, a primit un ţinut de 102.000 de kilometri
pătraţi cu 5,24 milioane de locuitori, adică întreaga Transilvanie cu Ţinutul
Secuiesc, Banatul de răsărit, cea mai mare parte a comitatelor Körös şi Tisa,
precum şi partea de sud a Maramureşului (pag.384).
Trianon a fost un şoc din care ungurii –
indiferent de poziţia politică dintr-un moment sau altul – nu şi-au revenit
în fond nici astăzi În grădiniţe şi şcoli, la liturghii şi în presă a fost
ţinută trează ideea redobândirii ţinuturilor pierdute în favoarea vecinilor
dispreţuiţi (sublinierea îmi aparţine). Lozincile repetate zi de zi „Nu, nu, niciodată!”şi „Ungaria ciuntită-i
blestem, Ungaria Mare o vrem”marcau chiar şi la douăzeci de ani după Trianon
viaţa continuă din şcoli. Ora de clasă începea şi se termina cu crezul unguresc
prin care în conştiinţa elevilor se imprima ca „adevăr etern de la Dumnezeu”
ideea reînvierii vechii Ungarii:
Cred într-un Dumnezeu,
Cred într-o patrie,
Cred în dreptatea divină veşnică.
Cred în reînvierea Ungariei!
Amin (pag. 387)
Pe lângă
acutul sentiment de nedreptate care li s-a făcut, ungurii se simţeau şi abandonaţi
de restul lumii. Paul Lendvai se întreabă:
Care a fost motivul pentru care, într-un
moment crucial al istoriei sale, Ungaria n-a mai găsit sprijin nici la
învingători, nici la opinia publică a Occidentului? A fost de vină vechea
pătură conducătoare alcătuită din magnaţi, gentry (aristocraţia mijlocie
n.n.), clerul înalt şi marea burghezie
aflată în curs de afirmare către sfârşitul secolului al XIX-lea şi care
printr-o politică şovinistă a distrus mai întâi raportul de încredere cu
nemaghiarii şi apoi înaltul prestigiu în faţa lumii dobândit de Ungaria după
lupta pentru libertate din 1848/1849? Sau ungurilor li s-a luat în nume de rău
faptul că i-au urmat orbeşte în război pe generalii şi diplomaţii austrieci şi germani? Primea deci
Ungaria răsplata pentru politica total greşită pe care o dusese în ultimii cincizeci
de ani în domeniul naţionalităţilor şi al relaţiilor externe?(pag.388)
În opinia mea, răspunsul este "da", la toate aceste întrebări.
(va urma)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu