9. Cum sunt ungurii
Din cartea
lui Lucian Boia „De ce este
România altfel?”, am aflat multe lucruri
dure despre România şi români. În cartea pe care o comentăm, Paul Lendvai
citează părerile nu tocmai plăcute despre unguri, pe care şi le-au exprimat,
de-a lungul timpului, clerici, cronicari, oameni politici, scriitori, călători
străini etc. Desigur, unele sunt de-a dreptul fanteziste, unele răutăcioase,
altele parţial adevărate, altele
adevărate. Pentru cei care am trăit sau trăim în preajma ungurilor este
interesant să ne confruntăm propriile păreri cu cele ale celor citaţi în carte.
Regino, abatele de Prümm a fost primul care
a relatat la începutul secolului al X-lea că, potrivit „famei”, ungurii se hrănesc cu carne de om şi beau sânge de om
şi-i smulg duşmanului inima din piept,
ca prin ea să devină mai viteji. S-a mai afirmat că maghiarii sunt urmaşii legendarilor sciţi asiatici, înfricoşători la
vedere, jumătate om şi jumătate maimuţă, o făcătură vrăjitorească produsă de diavol (pag.32). Sunt,
desigur, imagini fanteziste despre unguri dar, dacă ele au apărut, înseamnă că,
oricum, prin înfăţişare şi comportament
ei au înfricoşat lumea la vremea apariţiei lor.
Episcopul Otto
von Freising (1147), referitor la
cruzimea cu care ungurii se răfuiau între ei, declară că el nu ştie dacă să acuze destinul sau să
admire bunăvoinţa lui Dumnezeu că o ţară aşa de splendidă ( Ungaria n.n.) a ajuns pe mâna unui popor atât de urâcios
şi barbar (pag.48).
Un
cronicar bizantin, din vremea regelui Bela III (1172- 1196), declară că ungurii nu mai sunt pentru Bizanţ „barbari
şi vicleni” şi că poporul ungur este nenumărat
ca nisipul mării şi neîntrecut în fapte
îndrăzneţe, invincibil prin curajul său, în luptă irezistibil, el însuşi
independent, liber, iubitor de libertate şi, cu fruntea sus, îşi este sieşi
stăpân (pag.53).
În
contradicţie cu această apreciere elogioasă, ducele Albert de Austria, scrie la
1291: ungurii sunt comparabili cu hidra:
adică, dacă le retezi un cap, din tăietura respectivă răsar treizeci; sunt răi,
şireţi şi ţi se strecoară printre degete ca nişte şerpi alunecoşi; după o
bătălie pierdută, atacă din nou, de data aceasta cu îndoită îndârjire; asemenea
unor broaşte se ivesc din mlaştini. Răi, dar viteji, aş concluziona eu.
Până şi temperamentul maghiarilor, acest
„caracteristic amestec de trăsături sangvine, flegmatice şi melancolice”
(Jokai), poate fi explicat prin acest profund înrădăcinat şi istoriceşte marcat sentiment al trăirii sub asediul primejdiilor
(pag.102).
Raimondo
Montecuccoli, general austriac (sec.XVI), declara despre unguri: Firea nestatornică, ingrată şi rebelă a ungurilor nu poate fi nici ţinută în frâu cu argumente raţionale, nici
câştigată cu calm, nici guvernată cu legi (pag.141)
Julia Pardoe,
călătoare engleză din secolul XVIII, spune despre unguri: O
greşeală principală a maghiarului este înfumurarea sa…..Nobilimea ungară
sacrifică totul pentru pompă exterioară, pentru lux şi pentru a se făli şi aşi da importanţă (pag.177).
Un călător englez din aceeaşi perioadă, Jhon Paget, scrie: Unii unguri vorbesc cu înfumurare prostească despre supuşii şi vasalii
lor, uitând că aceste remarci, cu caracterul lor injust, nu-i inspiră
străinului decât dezgust (pag.178).
Vorbind despre
Kossuth Lajos, Paul Lendvai spune: Unii dintre gânditorii cei mai profunzi îl
considerau, fireşte, simbol al maladiei ungureşti, al „focului de paie”.
În acelaşi
secol, scriitorul german J.Reiman declara: Ungurii
au totdeauna o asemenea fire, încât ei ţin la un cal sprinten şi la o sabie
ascuţită mai mult decât la o carte interesantă, iar Leopold Alois Hoffman, bibliotecar al Universităţii
din Budapesta, declara despre nobilii de
la ţară unguri că ştiu mai puţin decât un
hamal din Paris (pag.193).
Scriitorul
austriac Otto Friedänder (1889-1963) scrie despre unguri: Un ungur autentic nu devine decât gospodar, politician sau soldat.
Birocrat, meseriaş, sau negustor nu iese din el. Aici numai şvabii şi evreii
devin funcţionari, fabricanţi şi comercianţi. Ungurul adevărat este un domn sau
ţăran şi nimic altceva (pag. 336).
Profesorul
universitar german Franz von Löher, care evident nu îi simpatiza pe unguri,
spune la 1874 despre ei: Maghiarii nu au
fost şi nu vor fi [...] totuşi
niciodată un popor civilizat. Natura maghiarului nu adăposteşte în sine un germen
de civilizaţie mai înaltă, o năzuinţă proprie spre ceva […] Alţii trebuie să accepte o limbă care rămâne
pururi un dialect, să se sacrifice unui popor care, conform întregii sale
istorii, naturi şi situaţii trebăluieşte – în rândurile din spate – totdeauna
numai imitând, printre popoarele dătătoare de ton (pag.359).
Acel personaj poate fi văzut la muzeul
regional de la Bad Ausee din Stiria. Artistul necunoscut zugrăvise zece figuri
în costumul lor naţional cărora li se atribuie în total şaptesprezece trăsături
tipice. ….ungurii sunt caracterizaţi ca „infideli şi trădători, instigatori,
cruzi şi sângeroşi, fără minte şi trândavi” O fi fost o pictoriţă,
dezamăgită de soţul ei ungur şi care i-a băgat în aceeaşi oală cu el pe toţi
compatrioţii acestuia?
Lui Nicolaus Lenau, un „ungur adoptiv”, i s-a
reproşat că vorbind favorabil despre ţigani în poeziile sale, a fcut ca în viziunea germană populară
ţiganii să se identifice cu maghiarii.
Un alt „ungur
adoptiv”, Franz Liszt, e învinuit şi el că prin
rapsodiile sale ungare, a promovat în
străinătate ideea că ţigani şi unguri sunt una şi aceeaşi realitate. Acum,
ungurii, în special cei de pe terenurile de fotbal, ne spun nouă, românilor,
ţigani. Realitatea este că în timp ce ei şi-au asimilat ţiganii, iar acum prin
vinele multora dintre ei curge şi sânge ţigănesc, la noi continuă să fie în număr mare. De
altfel, poetul maghiar Mihály Babits spune: Ungurii
sunt totuşi un popor amestecat şi care se amestecă în permanenţă (pag.51).
Ei au depus, de-a lungul timpului, un zel nemaipomenit în a-i asimila pe
nemaghiarii din Ungaria. Evreii s-au asimilat benevol, cu entuziasm, susţine Paul Lendvai.
În aceste condiţii mai poate fi vorba de „rasă profund maghiară”, pe care o clamau antisemiţii unguri dintre
1919 şi 1945? O ordonanţă maghiară, antisemită, din 1938, i-a pus pe unguri
într-o mare încurcătură. Istoricul literar István Nemeskürty, a spus despre
situaţia creată: Această ordonanţă a răscolit întreaga populaţie, căreia, întărâtând-o,
i-a indus starea bolnăvicioasă a încurcării datelor propriei identităţi. S-a
dovedit că aproape fiecare are strămoşi austrieci, germani, slavi, români,
dalmatini; cum se poate? (pag. 424). Şi după Armin Vámbérlin (1830-1912),
evreu ungur, călător şi turcolog, ungurii
sunt poporul cel mai amestecat din Europa (pag. 425).
Aflăm cu
surprindere din carte că mai mulţi oameni de valoare unguri au fost, de fapt,
evrei. Iată o listă: fizicienii Leo
Szilard şi Edward Teller, filozoful Georg Lukász, (pag. 476,477). Sânge
evreiesc au avut în ei şi Béla Bartók,
Zoltán Kodály, Gyula Krúdy, Zsigmond Móricz, Endre Ady, Attila József (pag.
483). Cineaştii Adolph Zukor şi William
Fox, George Cukor, Joe Pasternak,
Charles Vidor, Michael Korda, Alexander Korda (pag. 487). Artişti de
film ca Tony Curtis (pag.490), compozitorii Franz Lehár, Imre Kálmán (pag.500), miliardarul George Soros (pag. 509) etc. Lista este
atât de mare, încât îţi vine să crezi că toţi oamenii de seamă unguri au fost
evrei!
Albert
Apponyi, spune despre pasiunile ungurilor: Îndată
ce trei unguri vorbesc despre politică, formează un partid: unul este
preşedinte, celalalt vicepreşedinte, al treilea secretar general, care
consideră de datoria lui să dea cu orice
prilej o declaraţie importantă.
În final, două
bancuri cu unguri (pag. 484):
1. Un ungur intră ultimul pe uşa turnantă şi
totuşi iese primul din nou afară.
2. Care este deosebirea dintre un român şi un
ungur?Amândoi sunt dispuşi să-şi vândă mama, dar numai ungurul o va livra
punctual.
(va urma)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu