Literatura
universală şi cea românească numără mulţi scriitori proveniţi dintre ingineri:
Dostoevski a fost inginer, prinţul Ion
Ghica a fost inginer, Norman Manea, Cristian Tudor Popescu, Bogdan Teodorescu,
Daniel Bărnulescu, sunt ingineri. Ultimul a scris chiar: „Cel mai bun roman al tuturor timpurilor”. (Din păcate, acesta este
titlul romanului şi nu o apreciere al unui critic cu autoritate sau al unui for
competent!). Puţini ingineri sunt şi scriitori, dar toţi scriitorii sunt
ingineri, a spus-o chiar Stalin: Scriitorii sunt inginerii sufletului omenesc.
Noi,
inginerii, scriem ba proză, ba versuri. Părerea noastră este că o facem bine,
părerile altora sunt împărţite. Epigramistul
Ion Farcaş îi încondeiază pe inginerii poeţi, după cum urmează:
De catrenele-ncropite,
Afirma un critic ieri:
- Unele sunt reuşite,
Altele-s de... ingineri!
Ni se impută următoarele:
1. Limbajul
nostru nu-i destul de literar, adică nu este suficient de elaborat, nu este
destul de colorat, seamănă prea mult cu cel de toate zilele, dacă nu cumva se
chiar confundă cu el, este fie administrativ, fie gazetăresc. Stilul nostru
de-a scrie lasă de dorit. Cu alte cuvinte, ambalajul în care ne împachetăm
marfa nu este de calitate. O spun asta mai ales adepţii calofiliei, adică cei
care pun mai mare preţ pe formă decât pe conţinut. Acestora, Camil Petrescu, în
dialog cu doamna T, din „Patul lui Procust”, le-a dat următoarea replică: Scrisul frumos, doamnă, e opus artei…E ca
dicţiunea în teatru, ca scrisul caligrafic în ştiinţă. Degeaba! N-a fost
luat în considerare. Criteriul principal de apreciere al criticilor continuă să
fie cel estetic. Scrii frumos, eşti scriitor. Nu scrii frumos, nu eşti
scriitor. Să scrii bine, adică cursiv şi interesant, nu este suficient.
Scriitorul
Orhan Pamuc este de părerea că: Atât
scrierea unui roman, cât şi pictura trebuie să aibă ca ultim scop atingerea
unei stări de fericire imensă.
La rândul său,
Mario Varga Llosa susţine: ..romanul este formă – cuvânt şi ordine –
înainte de a fi conţinut.
Nu de aceiaşi părere este poetul Ion Caraion. El spune: Literatura
frumoasă este un dezastru al timpurilor moderne. O minciună cu ambalaj
atractiv, însă goală pe dinăuntru. Sunt pur şi simplu respingători scriitorii
care scriu „frumos”, nişte inşi despersonalizaţi, acomodaţi tiparelor. Ei umblă
cu picioarele altora, învaţă – în loc de confesiuni incendiare – emoţii
livreşti şi râd cu elasticitatea clovnilor. Personal nu sunt de acord cu el.
2. Nu
insistăm destul asupra portretului
personajelor, asupra atmosferei în care se desfăşoară acţiunea, asupra
psihologiei personajelor, nu scoatem în evidenţă amănunte semnificative,
edificatoare. Suntem prea laconici, prea grăbiţi, nu întindem suficient
pelteaua.
3. Facem greşeli de orografie: mai greşim câte
un acord, punem virgule aiurea sau nu le punem unde trebuie, ne scapă câte o
cacofonie. Tot Camil Petrescu, în acelaşi dialog din aceiaşi carte, susţine: Scrisul corect e pâinea profesorilor de limba română. Nu e obligatoriu
decât pentru cei care nu sunt scriitori. Marii creatori sunt mai abundenţi în
greşeli de ortografie decât bancherii. Eminescu a scris mai puţin ortografic
decât oricare dintre poeţii care l-au urmat şi l-au imitat. Degeaba şi de
data asta. Nu numai criticii literari, dar mai ales ei, fac mare caz, pe bună
dreptate, de cea mai mică greşeală depistată în text. Ca să evităm asta trebuie
să ne dăm cărţile pe mâna unor corectori pricepuţi. Atenţie însă: nu ori ce
profesor de română este un bun corector!
4.Suntem precişi şi sistematici
în ceea ce scriem. Punem mare preţ pe conţinut, pe informaţie. Vrem ca din
scrierile noastre cititorii să se aleagă cu ceva, să înveţe ceva. Dar, din nou,
degeaba. Dacă vrem să învăţăm, avem la îndemână manualele. Rostul literaturii
este să placă, să încânte, să procure cititorilor momente de graţie. Şi de data
asta, Camil Petrescu este de altă părere: Un
scriitor e un om care exprimă în scris cu o liminară sinceritate ceea ce a
simţit, ceea ce a gândit, ceea ce i s-a întâmplat în viaţă, lui şi celor pe
care i-a cunoscut, sau chiar obiectelor neînsufleţite. Fără ortografie, fără
compoziţie, fără stil şi chiar fără caligrafie.
Din păcate, sau din fericire, spun eu, nu se poate fără ortografie, fără compoziţie, fără stil.
În ce priveşte caligrafia, ea a fost preluată de calculator. În oarecare
măsură, calculatorul ne ajută să scriem şi ortografic. Am spus „într-o oarecare
măsură”, deoarece calculatorul ştie să
analizeze cuvintele doar individual, scoase din
context.
5. Criticul
literar Alex Ştefănescu, în cartea sa „Cum te poţi rata ca scriitor”, enumără
18 metode de-a scrie prost. O să le
menţionez pe cele în ale căror capcane pot cădea şi inginerii, dat fiind
particularităţile scrisului lor, menţionate mai înainte: parada de ştiinţă, resuscitarea poeziei propagandistice, utilizarea
limbii de lemn, excesul de interpretare, scrierea de texte umoristice de autori
fără umor, confundarea literaturii SF cu
folosirea frivolă a terminologiei ştiinţifice.
Şi Mario Vargas Llosa este de părere că: Excesul de inteligenţă dăunează de regulă într-un roman, deoarece
conspiră împotriva puterii de convingere a acestuia; romanul trebuie să
simuleze viaţa, realitatea, unde inteligenţa este de obicei excepţia, nu
regula.
Au fost şi vor
mai fi scriitori adevăraţi proveniţi din
ingineri. După cum am mai spus, ei sunt şi vor fi puţini. E foarte greu să
îndeplinim toate condiţiile de mai sus, sau să nu cădem în capcanele enumerate,
dar merită să încercăm.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu