Este foarte
puţin probabil că aţi mai auzit, până acum, de Gabriel Brebenar, autorul
acestui jurnal. Eu n-am auzit, înainte de a-mi cădea în mână cartea lui. Deci,
cine este Gabriel Brebenar?
Este un tânăr,
care avea 32 de ani când i s-a publicat cartea, licenţiat în filozofie, de
profesie…cititor. Veţi spune că nu există o astfel de profesie. E adevărat, ea
nu figurează în nomenclatorul de meserii, recunoaşte chiar autorul. Cu ce se
ocupă? Păi, citeşte de dimineaţa până seara, iar uneori şi noaptea. Şi nu face
nimic altceva? mă veţi întreba. Ba da,
din când în când coseşte, merge cu vaca (Steluţa) la păscut, face baie în Criş
şi mai trage şi câte o beţie. Şi din
ce trăieşte? mă veţi întreba din nou. Nu ştiu! Nu spune. Când îşi începe cartea
(2006), îl găsim la Basarabasa, un sat lângă Brad, judeţul Hunedoara, iar când
şi-o termină (2008), la Alba Iulia.
Ce citeşte? În
principal, filozofie, dar şi beletristică. Şi-a făcut, în câteva rânduri, un
plan de lectură, dar nu se poate ţine de el, aşa că citeşte cărţile pe care le
poate cumpăra (din ce bani?!) sau împrumuta, dar nu orice. Ar vrea să urmeze
sfatul lui Călinescu: de citit nu cărţi,
ci autori şi, mai mult, de citit literaturi, şi, dacă se poate, chiar pe
cel al lui Noica: de citit culturi. A
întocmit o listă de o sută de autori şi cărţi „de luat pe o insulă”. Iat-o,
începând cu autorii: Presocraticii (fragmente esenţiale), Platon, Augustin
(Confesiuni), Origen (Despre rugăciune, Filocalia), Clement (Stromate,
Pedagogul), Ioan al Crucii, Angelus Silesius, Meister Eckhart, Lao Zi,
Confucius, Sfântul Pavel, Pascal, Böhme, Nietzsche, Schopenhauer, Kierkegaard,
Camus, Motaigne, moralişti, Cantemir, Noica, Blaga, Quevedo, Gracián, Cioran,
Tolstoi, Dostoievski, Şestov, Berdiaev,
Hesse, Sábato, H.Miler, Garcia Márqez, Kundera, Borges, Eliade, Culianu,
Leopardi, Shakespeare (nu în întregime),
Eminescu, Hölderin, stoicii, Poe, Baudelaire, Whitman, Unamuno etc. Iată şi
cărţile: Filocalia, Pelerinul rus, Dhammappada, Yoga-Sutra, Samkhya-Karika,
Evanghelii, Vechiul Testament (câteva cărţi), Vede, Upanişade (antologii),
Greaţa, Don Quijote, Procesul, Metamorfoza, Un om sfârşit, De veghe în lanul de
secară, Pavilionul canceroşilor, Însinguratul,
Cartea de la San Michele, Bătrânul şi marea, Foamea şi Pan, Plugarul şi
moartea, Faust, Werther, Djamilia, Martin Eden, Jurnalul de la Păltiniş, Uşa
interzisă, Zbor în bătaia săgeţii, Jurnalul fericirii. Spre ruşinea mea, despre
câţiva din autorii din lista de mai sus n-am auzit, iar de alţi câţiva, de care
am auzit, n-am citit nimic. Nici despre câteva cărţi enumerate n-am auzit, nu
mai vorbesc că n-am citit decât câteva. Spre deosebire de mine, G.B. a citit şi
recitit multe dintre cărţile autorilor citaţi, multe dintre cărţile din lista
lui şi citeşte de zor, în continuare. În Jurnal, spune câte ceva despre unele
din ele şi despre autorii lor, dar şi
despre altele, necuprinse în listă.
De ce citeşte?
Pentru că îi place şi pentru că doreşte să se instruiască: Mă autoinstruiesc cu încăpăţânare, nu pentru că m-aş socoti deosebit de
important, ci pentru că aş vrea să obţin cât pot obţine din ce mi-a fost dat să
fiu şi să fac. Altă dată, într-un moment de derută, nu mai este atât de
sigur că citeşte pentru a se instrui: Să
nu citesc e chiar imposibil, aş fi ca mort. Citesc şi scriu, scriu
(bolovăneşte) şi citesc, dar nu sunt
niciodată cu adevărat mulţumit, oricât aş citi şi aş scrie. Dar nu pot
face altceva. Ştiu că nu pot să citesc tot ce-aş vrea, asta nu se poate, nimeni
nu poate. La nesfârşit printre hârţoage?Pot cărţile să umple o viaţă de om?Se
pare că pot, dar la ce bun? M-au îmbolnăvit cărţile? Poate, dar e o boală ca
oricare alta. Faci ceva, dar nu ştii exact ce faci, şi pentru ce, care e scopul
ultim. Nici nu există un asemenea scop……..Ce caut eu în cărţi? La ce-mi
foloseşte ceea ce găsesc? Caut cunoştinţe? Nu, nu, e altceva, e şi asta, dar nu
numai sau prea puţin. Dar totuşi ce e? Caut să-mi umplu timpul care mă desparte
de moarte…..lectura ca aşteptare a morţii. Da, într-un fel. Sunt sigur că
citeşte şi pentru că vrea să scrie şi el, cu alte cuvinte, ca să „fure”
meserie. Parcă şi spune undeva: cărţile
se scriu din cărţi.
Cât ar trebui
să citească? Idolii lui G. B. sunt Eliade, Noica şi Cioran. Prin urmare, toţi
români. Asta mi-a plăcut. Eliade, Noica şi
Cioran sunt mereu alături de mine. Ce-ar fi fost viaţa mea fără ei? I-am iubit,
i-am înţeles, îi iubesc şi sper să mă iubească şi ei. Cred că mă iubesc, de
vreme ce mi-au dat atât de mult din ei înşişi. Atât de mult….Nu ştiu dacă
merit, dar le sunt recunoscător. Ar vrea să reuşească să citească cât au
citit ei şi să ştie cât ei sau chiar mai mult şi, de ce nu, să şi scrie cât ei.
Intră în panică când constată că Eliade a citit 5000 de volume în 30-40 de ani,
dar a şi scris 2000 de pagini până la 20 de ani, iar în următorii 10-12 ani,
încă 3500- 4000 de pagini! Uimit de performanţele lui, se întrebă: Eliade a avut cumva două vieţi? Aşa pare. Nu
doar el. Adevărul e că şi-a făcut două vieţi, smulgând una somnului şi
destrămărilor, delăsărilor, risipirilor obişnuite. Cioran a citit de şapte ori întreaga operă a
lui Dostoievski! Alt motiv de-a se panica. Câte
cărţi se pot citi într-o viaţă de om? se întreabă el. Îşi răspunde: Să zicem 8623, din care 1237 citite de două
ori, 429 citite de trei ori, 135 de patru ori, 64 de cinci ori, 18 de şase ori, 15 de şapte
ori, 12 de opt ori, 5 de nouă ori. Nu-l mulţumeşte acest calcul: E puţin. E foarte puţin, spune el, desigur, având în vedere cât de mult
s-a scris. Dar tot el spune: Mă resemnez:
cu adevărat esenţiale pentru mine sunt
câteva sute de cărţi, cel mult o mie şi ceva.
Ce se întâmplă
cu ceea ce citeşte? G.B. citează din Mihai Şora: „Omul bibliotecii poate fi un dulap cu rafturi sau un cuptor. Dacă e un
dulap cu rafturi, e un erudit, îşi găseşte mereu informaţiile acolo. Dacă e un
cuptor, toate lucrurile citite se topesc, ard. E tot un om care nu trăieşte în
afara informaţiei. Prelucrează. Toată problema e a metabolizării. Ai
metabolizat ce ai înghiţit, sau ai înghiţit fără a metaboliza?” Despre el
spune: Cred că eu sunt mai degrabă un
dulap cu rafturi, dar un dulap în care am aţâţat şi focul. Va urma un incendiu?
Nu ştiu. Ştiu numai că, pentru a arde, e
nevoie de combustibil….
Aici, fac o
paranteză ca să constat că, în tinereţe, toţi suntem un dulap cu rafturi şi că pe măsură ce trece timpul ne transformăm în
cuptoare. Din aceste motive, este indicat să citim cât mai mult când suntem
tineri, pentru a asimila cât mai mult.
La bătrâneţe, citim doar pentru plăcerea de moment, fără alte urmări.
În Jurnalul
lui, G.B., comentând atâţia autori şi cărţile lor, n-a putut evita să nu vorbească
şi despre Dumnezeu, credinţă, moarte, viaţa de apoi, rai, iad, biserică şi preoţi. Crede şi nu prea
crede în Dumnezeu: Cred: e o certitudine
că El este. Dar nu ţine mult: nu mai cred, revin la îndoielile mele, la
întrebările mele fără răspuns… Din
partea mea, Dumnezeu e liber să existe, nu mă priveşte. Dar mi-e clar că în
mersul lumii nu intervine. Un Dumnezeu ciudat
şi cum nu se poate mai mâhnit. Îl citează apoi pe Rozanov, care spune cam
acelaşi lucru: „Nu spun că nu-l accept pe
Dumnezeu, înţelege-mă, ci nu accept lumea plăsmuită de el, această creaţie
divină, şi nici prin gând nu-mi trece c-am s-o pot accepta vreodată”. Nici
Ivan, eroul lui Dostoievski din „Fraţii Karamazov”, nu-l neagă pe Dumnezeu, dar nu acceptă şi nu poate accepta Creaţia,
lumea lui Dumnezeu. O acceptăm, n-o acceptăm, lumea rămâne aceiaşi.
Probabil că nu se putea face una mai bună, una în care să umble câinii cu
covrigi în coadă, pe râuri şi fluvii să curgă apă şi miere, iar oamenii să nu
aibă griji, să se ţină toţi de mână, într-o horă a fericirii şi să întoneze,
fără încetare, imnuri de mulţumire şi slavă. Ar fi plicticos.
Referindu-se
la copiii din lumea întreagă, care mor anual de foame, spune: Aş vrea să-l trezesc pe Dumnezeu şi să-i dau
vestea asta, împreună cu întreaga statistică a lumii (crime, violuri, nebuni,
malformaţi etc.). Să văd cum reacţionează, ce mutră face. Situaţia, desigur, i-a
scăpat demult de sub control, probabil încă de la început. Eu nu cred că
i-a scăpat, a lăsat-o El, de capul ei.
Vorbind despre
viaţa de apoi, G.B. o citează pe Ioana Zlotescu: „Înseamnă oare moartea – se întreabă Unamuno – calea spre eternizarea
fiinţei tale în ea însăşi, sau înseamnă doar neantul, cumplit prin nimicul pe
care-l ascunde?” Din Petru Creţia citează: „Iar la sfârşit, pentru buni şi
răi, înţelepţi şi nebuni deopotrivă, moartea, aceeaşi moarte ca a oricărei
vieţuitoare, om sau animal. Cine să ne spună că duhul nostru omenesc se ridică,
după moarte, la cer? Ne aşteaptă nimicul: nu vom mai şti nimic, şi o să fim de
nimeni ştiuţi, înţelepciunea va fi moartă şi ea, nu vom mai lua parte niciodată
la nimic din ce se petrece sub cer.” Trist, nu-i aşa? În situaţia asta este
normal să ne întrebăm, de ce trăim? Răspunsul ar putea fi: degeaba.
Nicolai
Berdiaev e pus să vorbească despre iad: „
Ideea
chinurilor veşnice din infern este una dintre creaţiile cele mai atroce ale
unei imaginaţii umane terorizate şi morbide. Se simte aici supravieţuirea unor
străvechi instincte sadice şi masochiste care, în rest, au jucat un rol
important în viaţa religioasă.”Se foloseşte şi de un citat din Borges:
„Teologia e cea mai importantă ramură a
literaturii fantastice”.
Biblia este
plină de adevăruri, dar şi de poveşti, pe care ne este tot mai greu să le
credem pe măsură ce trece timpul şi lumea se „deşteaptă”. Unele, cum ar fi
Eclesiastul, nici nu se ştie cum au ajuns acolo! O fi fost ea, Biblia,
inspirată de Dumnezeu, dar a fost scrisă şi transcrisă, total sau parţial, de sute sau mii de ori, de către oameni.
G.B.
adaugă: Diavolul, în care nu cred, dar
cred în demonul interior, care e mereu prezent: conştiinţa permanentă a răului,
răul acesta care-i atât de aproape, în mine şi peste tot, absolutul răului.
Absolut e numai răul, Absolutul e Răul…..Atât doar vreau, dar vreau: să ştiu ce e cu Răul acesta uneori absolut şi zadarnic,
apoi voi crede în orice poveşti cu sfinte treimi – sau părinţi, n-am nimic
împotrivă -, în sfinţi, îngeri, lumi şi vieţi de apoi. Răul îl preocupă în
mod special pe G.B.: Am în vedere o
cercetare sistematică timp de doi
ani, cu întâlniri, discuţii, controverse. Trebuie să iasă din asta o carte
teribilă, cu texte ilustrative şi comentarii. Apoi, cu anii, cartea se cere
amplificată, până la 900-1000 de pagini – o Enciclopedie a Răului. …La sfârşit trebuie să oferim şi o soluţie: refugiul în acea mult visată Castalia.
Îl sfătuiesc
pe G.B să înceapă să scrie. Degeaba se lamentează în carte că încă nu e
pregătit s-o facă, că scrie bolovănos etc. Ba e pregătit. Scrie deja foarte
bine. Dacă nu se grăbeşte, nu-l va ajunge niciodată din urmă pe Eliade.
Despre preoţi
şi Biserică, G.B. îi dă cuvântul unui prieten: „O să-i ascult atunci când o să-i văd în zdrenţe, desculţi sau cu
opinci, pe asini, propovăduind învăţăturile lui Hristos. Nu în limuzine, cu
veşminte sclipitoare şi toiag de diamante.” Nici chiar aşa!
Referitor la
clasa politică: Politicul nu-mi dă nimic
altceva decât greaţă, scârbă, mânie, ne-linişte şi dez-nădejde….Prostia, hoţia, mitocănia, şmecheria,
imbecilitatea, incompetenţa, corupţia şi coruptibilitatea, cinismul politic şi
economic, decăderea, mârşăvia, meschinăria, duplicitatea ş.a. – toate astea
sunt, la noi, incurabile. De acord, dar se pot ameliora. Nu de asta vrea
G.B. să se lupte cu Răul?
Deşi citeşte
mai multă filozofie decât literatură beletristică, G.B. are păreri măgulitoare
despre aceasta din urmă, păreri pe care i le împărtăşesc, fără rezerve: Filozofia mă ajută mai puţin decât
literatura, istoria religiilor sau muzica să înţeleg lumea şi oamenii……Romanul, romanul adevărat te ajută să te
descarci, e terapie, e dezlănţuire, e descătuşare. Preiei neliniştea, angoasa
şi deznădejdea personajelor (şi autorului) dar, într-un chip misterios şi
miraculos, şi ele pe a ta. Te vindeci împreună cu ele.…..literatura e mai
răscolitoare decât cea mai sumbră şi mai atroce filozofie; de aceea piesele –
sau antipiesele!- lui E.I. (Eugen
Ionesco n.n.) mă bulversează mai mult decât fragmentele de felul acestuia, care
nu sunt puţine; de aceea romanele lui Sábato sunt mult mai devastatoare decât
eseurile sale, de aceea în Dostoievski e mai mult tragic decât în Cioran. Are
dreptate, dar câţi din noi, cei pe care ne chinuieşte boala scrisului, reuşim să scriem ca şi Eugen
Ionesco, Sábato sau Cioran?
Despre el,
Gabriel Brebenar declară că este un sceptic,
sumbru, pesimist şi nihilist. Aceleaşi lucruri se spun şi despre Cioran.
Gabriel Liiceanu, în prefaţa acestei cărţi, apărută la Humanitas, în 2011,
spune despre G.B. că este un „Cioran care
schimbă Parisul pe Coasta Boacii.”. Eu îi doresc să ajungă la fel de vestit
ca şi Cioran, să aibă o operă la fel de valoroasă ca şi a lui, să câştige
suficient din scris şi premii, ca să poată duce o viaţă fără griji, şi să nu
renunţe niciodată la Basarabasa – Coasta Boacii a lui – dacă vrea să rămână
sănătos la cap şi la trup, cu picioarele pe pământ.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu