·
Paradoxul fundamental al artei romanului este
modul în care acesta se străduieşte să exprime propria perspectivă asupra
lumii, dar în acelaşi timp vede lumea prin ochii altora.
·
A vorbi despre politică în romane sau a aborda
politica atunci când vorbeşti despre romane, Stendhal compară astfel de
discuţii cu un foc de armă tras în mijlocul unui concert – ceva vulgar, dar
imposibil de ignorat.
·
Cel mai politic roman este acela care nu are
teme sau motive politice, dar încearcă să vadă totul şi să-i înţeleagă pe toţi,
pentru a construi un ansamblu cât mai cuprinzător.
·
Metafora utilizată de Stenthal pentru a descrie
romanul: „o oglindă plimbată de-a lungul unui drum”.
·
Centrul unui roman reprezintă o concepţie ori
viziune profundă asupra vieţii, un punct misterios şi încastrat în adâncurile
cărţii. Indiferent dacă este real sau imaginat.
·
Deseori centrul iese la iveală pe măsură ce
romanul se scrie. Mulţi romancieri percep la început acest centru ca fiind pur
şi simplu un subiect, o idee care să fie transformată în poveste, ştiind că vor
descoperi şi dezvălui înţelesul profund al centrului inevitabil şi ambiguu pe măsură
ce-şi elaborează romanul.
·
Perspectiva profundă asupra vieţii, pe care
romancierul vrea s-o exprime în roman – viziunea pe care eu o numesc centru -,
iese la iveală din detalii, din forma întregului şi din personaje, toate
acestea dezvoltându-se pe măsură ce romanul este scris.
·
Tolstoi a sugerat: „Dacă eroul unui roman este
mult prea rău, nu strică să-i adaugi puţină bunătate, iar dacă e prea bun,
trebuie să-i adaugi puţină cruzime".
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu