În avalanșa de informații foarte
variate care inundă zilnic audio-vizualul și nu numai, în urmă cu ceva timp am
considerat că este oportun sau poate chiar binevenit un moment de răgaz pentru
suflet. Așa s-a născut rubrica ,,Popas duhovnicesc”, rubrică care prin bunăvoința
D-lui Artemiu Vanca, om iubitor de
cultură și de spiritualitate, a primit să o găzduiască pe blogul Domniei sale. Ținând
cont de faptul că noi oamenii suntem foarte diferiți în gândire, mi-am dorit ca
invitația la meditație spirituală să fie făcută și de altcineva, poate cu o
altă viziune. Așa se face că, un coleg mai tânăr, în persoana pr. Adrian
Crăciunaș, a răspuns provocării de a duce mai departe împreună această rubrică.
Pr. Augustin Câmpean
paroh în Bănişor, judeţul Sălaj
Dincolo
de aparențe
Gânduri la Duminica a XXXII a după
Rusalii (a vameșului Zaheu)
Omul este cea mai complexă
şi plină de sensuri parte a creaţiei. El este unica realitate creată care
poartă în sine spirit raţional. Datorită constituției sale, trup și suflet,
este o icoană a îndumnezeirii lui, ca posibilitate. În sens teologic trupul
constituie premisa comunicării interpersonale și prin el se manifestă dorinţa
sufletului de a fi în comuniune. Grija deosebită pe care Dumnezeu o manifesta
față de om se datorează mai ales
faptului că sufletul uman cunoaşte în adâncul său o înrudire specială cu
Dumnezeu fapt ce îl apropie pe acesta, în chip tainic, de taina Vieţii. Pornind
de la aceste premise vreau să ne oprim o clipă asupra minunii ce s-a produs în
sufletul unui om : Zaheu Vameșul.
Acesta nu era un vameş de
rând, ci mai marele vameşilor – arhitelonis. Fără îndoială că le făcuse pe
toate: adusese jurământ păgânesc şi jertfa păgânească, îi jupuia fără milă de
dăjdii pe confraţii săi, le mai şi mărea birurile în interesul lui propriu. Şi
deveni, cum mărturiseşte Evanghelia, un om bogat. Desigur că Zaheu înţelegea
bine că pentru el erau pierdute toate aşteptările lui Israel. El era
trădătorul, un renegat. Mai presus de această frustrare apăsătoare, auzind că
trece Mântuitorul cu ucenicii, în Zaheu păcătosul s-a deşteptat Zaheu omul,
întunecat până atunci de cel mai dinainte, şi acesta s-a grăbit să se înalţe într-un
copac aflat pe marginea drumului, ca să-L vadă pe Omul fără de păcat, să vadă
chipul său cel dintâi, curat si neschimbat. La tulpina acelui copac Zaheu
dezbracă haina păcatului îmbrăcând-o pe cea a smereniei, a căinței. În momentul
în care privirea cea blândă și sinceră a Mântuitorului, întâlnește ochii uimiți
și plini de frustrare ai vameșului, minunea se întâmplă. Zaheu păcătosul și
vameșul devine Zaheu gazda, robul păcatelor devine de acum liber.
Ce a văzut Hristos la acest
om? De ce conaționalii săi îl numeau trădător şi hoț, iar Hristos merge să
cineze împreună cu el? Dincolo de aparențe se poate adeseori ascunde adevărul,
însă poporul nu vedea acest lucru. De ce nu s-au minunat, așa cum au făcut când
Învățătorul le-a vindecat orbii şi leproșii? Cine le-a umbrit privirea de nu
vedeau minunea ce stătea ca mărturie chiar sub ochii lor? Zaheu nu mai era
același, fusese vindecat. Ceva s-a întâmplat, Cineva a schimbat sufletul lui
Zaheu. Hristos e oglinda în care fiecare
se vede aşa cum este. Este singura oglindă ce li s-a dat oamenilor ca să se uite
si să se vadă aşa cum sunt. În Hristos, în oglinda cea clară, fiecare se vede
urât şi bolnav; şi mai vede şi chipul său cel dintâi, aşa cum l-a avut și aşa
cum trebuie să-l mai aibă. Păcătosul Zaheu, înfloritor şi vioi pe dinafară,
văzându-L pe Hristos a văzut si cumplita lepră care-l acoperea, si durerea
pentru care alt leac nu e pe pământ decât Hristos. Zaheu face un gest care
spulberă orice asteptare si orice aparență, se împacă cu Dumnezeu, cu semenii
săi, împarte averea cu săracii și desbăgubește împătrit pe cei care i-a
nedreptățit. Zaheu a văzut câtă lepră i-a adus în suflet setea de înavuțire,
avea o altă băutură care-i răcorea de această data sufletul. Mintea, inima,
voința au primit minunea iubirii lui Hristos. Orice agonisire nedreaptă este
mormântul sufletului(Sfântul Ioan Gură de Aur) de aceea Zaheu s-a lepădat de
ceea ce este lumesc, ca să nu stea nimic în calea omului care pornise pe drumul
care duce spre împărăția lui Dumnezeu. Nu este om pe pământ care să fi trăit
după voia sa si să fi rămas om. „Om” nu e niciodată sinonim cu „voie proprie”;
Om în toată puterea cuvântului e numai acela care se supune unei voinţe mai
înalte, voinţa dreaptă si nebiruită a lui Dumnezeu.
În profilul pe care am încercat să-l creionez,
a lui Zaheu, ne regăsim și noi mai mult sau mai puțin, important este când
decidem să ne transformăm și noi din păcătosi în gazda lui Hristos. După care
baricadă ne ascundem : cei care își recunosc starea de păcătoșenie și luptă cu
toate armele pentru dobândirea Raiului, sau ne ascundem după baricada celor ce
cred că lupta este o simulare, purtând pecetea unei inguste păreri care nu te
lasă să judeci dincolo de aparențe.
Vrăjmașul folosește această armă a necredinței și a îndoielii pentru a
se ascunde, și a-și face nesimțită prezența. Avem toate simțurile la îndemână
însă ne lipsește simțirea curată, tocmai de aceea nu-l mai vedem pe Dumnezeu.
Creatorul stă ascuns în natura care ne împresoară cu frumusețea ei, în omul
care adeseori are nevoie de ajutorul nostru și pe care de cele mai multe ori îl
desconsiderăm. Dincolo de aparențe, în fața ta a venit Hristos, acel trup
ascunde un suflet care aparține lui Dumnezeu. Poate e un ,,Zaheu’’ vameș și
păcătos, poate e un ,,Petru’’ care se va lepăda de tine chiar dacă i-ai facut
atâta bine, însă să cugetăm duhovnicește, dincolo de aparența înșelătoare stă
un suflet care-ți înlesnește drumul spre veșnicie. Dacă Hristos a văzut altceva
în acești oameni, tu cine ești ca să-i desconsideri, ignorând necazul lor,
ignorând mâna întinsă a lui Hristos. Să nu ne amestecăm cu mulțimea care nu
vede minunea întoarcerii lui Zaheu, nesimțind prezența lui Dumnezeu. Pomul în
care s-a urcat vameșul este lumea. Să ne ridicăm peste această lume în care ne
muncim mântuirea, ca să-l putem vedea pe Hristos care stă adeseori dincolo de
aparențele care ne întunecă privirea sărăcindu-ne de Lumina cea dumnezeiască.
Dincolo de înghimpoasele
griji ale vieții stă Hristos care așteaptă să-I simțim prezența, care așteaptă
să ne dezbrăcăm de păcate ca să-i putem auzi cuvintele pe care ni le adresează
mereu ,,Grăbește-te vreau să locuiesc
în casa ta”.
Pr. Crăciunaș Adrian,
paroh în Fetindia,
judeţul Sălaj
7 comentarii:
Felicitări părinte pentru articol!
Părinte, scuza-ți-mi îndrăzneala, dar aș dori , dacă se poate să-mi lămuriți o neclaritate pe care o am: Care este diferența dintre Zaheu păcătosul și Zaheu omul. Înainte de a se urca în acel copac, Zaheu a fost oare conștient de păcătoșia sufletului său și de aceea s-a urcat în copac? A dezbrăcat haina păcatului înainte să se urce în copac?
Bine ar fi ca în relațiile inter-umane să fim noi înșine , să nu ne ascundem în spatele aparențelor, potrivit sintagmei, acestea de cele mai multe ori înșeală, dar nu numai atât, ci creează și incertitudine și nesiguranță pentru cei din jur.
Bun venit părinte în ,,atelierul de ucenicie”.
pr. A.C.
zaheu pacatosul devine om dupa ce isi recunoaste starea de pacatosenie. Cainta este poarta ce deschide drumul spre vesnicie. Asa cum am scris si in cuvantul meu> ,,Nu este om pe pământ care să fi trăit după voia sa si să fi rămas om. „Om” nu e niciodată sinonim cu „voie proprie”; Om în toată puterea cuvântului e numai acela care se supune unei voinţe mai înalte, voinţa dreaptă si nebiruită a lui Dumnezeu.''. Din punctul meu de vedere al unui pastor de suflete, toti oamenii sunt egali si fiecare are o valoare inestimabila ,, ce va da omul in schimb pentru sufletul sau''. M-am referit strict la Zaheu care devine om de abia atunci cand dezbraca haina pacatului. Aceasta imagine a dezbracarii lui Zaheu este ata de generoasa in sensuri incat s-ar putea vorbi mult despre asta, ceea ce e bine ,, cauta si vei afla''. Sfanta scriptura nu a primit in mod gratuit titlui de Cartea Cartilor, traditia crestina bimilenara intareste aceast adevar Sfanta Scriptura este izvor nesecat de invataturi in care ne regasim, chiar si dupa 2000 de ani.
PR. CRACIUNAS ADRIAN
Părinte Crăciunaş,
Nu credeţi că din frazele de mai jos lipseşte ceva sau este ceva în plus?:
- Din punctul meu de vedere al unui pastor de suflete, toti oamenii sunt egali si fiecare are o valoare inestimabila ,, ce va da omul in schimb pentru sufletul sau''
- Aceasta imagine a dezbracarii lui Zaheu este ata de generoasa in sensuri incat s-ar putea vorbi mult despre asta, ceea ce e bine ,, cauta si vei afla''.
eu cred ca nu lipseste nimic, mai degraba cred ca am subliniat un aspect important > ,,omul nu este constient de valoarea sufletului sau''. Dca ar fi pe deplin constient ar avea o alta conduita, si o alta pozitie cand e vorba de calitatea vietii pe care o traieste. ,,Cauta si vei afla '' se refera la faptul ca nimeni nu poate surprinde in cateva randuri imaginea despatimirii lui Zaheu. Ca o concluzie as mai adauga faptul ca suntem datori sa cautam si noi insine adevarul, care adeseori ni-l descopera Dumnezeu vazand efortul nostru sustinut in a afla Adevarul. Mi-am propus sa deschid apetitul pentru noi interpretari, noi meditatii, la ,,Duminica vamesului Zaheu''. Daca starnesc simtaminte alese aceas articol si-a atins scopul.
Îmi pare rău. Lipsesc, cel puţin, nişte semne de punctuaţie. Fără ele, textele în ghilimele de la sfâşitul frazelor nu au sens.
probabil am omis semne de puncuatie, sper ca nu din continut .
Pr. Craciunas
Trimiteți un comentariu