Transcenderea
pluralismului individual
reflecție la Duminica a XVII după
Rusalii, Evanghelia femeii cananeence
(Matei 15.21-28 )
Titlul pe care l-am
atribuit acestei scurte meditații, la o primă vedere ascunde un conținut pretențios
și greu de înțeles însă pentru a nu crea această impresie vreau să definesc, de
la început, cuvintele care-l alcătuiesc,
delimitând o perspectivă teologică și un conținut moderat. Termenul ,,a
transcende’’ înseamnă a depăși limita
cunoașterii experimentale, a realității perceptibile, ,,pluralismul
individual’’ spune că faţă de ceilalţi
eşti mereu altcineva, sau altceva, depinzând de modul cum te raportezi la
fiecare dintre ei, mai concret suntem ispitiți să ne ascundem în spatele
unei măști.
Pericopa evanghelică ne
prezintă o femeie îndurerată care vine la Mântuitorul suspinând din adâncul
sufletului de mamă, pentru fiica ei: ,,Miluieşte-mă,
Doamne, Fiul lui David! Fiica mea este rău chinuită de un demon’’, (Matei
15,22). Mântuitorul îi simte sinceritatea, îi pătrunsese în inimă și-i dăduse
curajul de a veni la El, dar nu i-a răspuns nici un cuvânt, lăsându-i credința
ei să se manifeste. Dialogul care urmează, dintre Hristos și femeie, este unul
mănos în semnificații. Am putea condamna opoziția Mântuitorului la cererea
disperata a mamei, cel puțin la prima vedere.
Comportamentul potrivnic al
Mântuitorului, era un examen de conștiința și de credință la care era supusă
cananeanca. Pedagogul pregătește un suflet pentru întoarcerea din întuneric la
lumină. Cuvintele cu care Mântuitorul o ispitește sunt greu de acceptat: ,,Nu sunt trimis decât către oile cele
pierdute ale casei lui Israel’’,(Matei 15,26) sau ,,Nu este bine să iei pâinea copiilor și s-o arunci câinilor’’,(Matei
15,26). Dacă separăm aceste cuvinte de
contextul în care au fost rostite,
observăm că acestea nu fac parte din limbajul uzual al Mântuitorului, Care a
venit să mântuiască pe tot omul ce vine în lume, care Dumnezeu fiind s-a făcut
om, ca pe om să-l facă ,,dumnezeu”.
Femeia nu ripostează ci se pregătește într-o profundă smerenie să răspundă
cuvintelor Mântuitorului: ,,Da, Doamne,
dar şi câinii mănâncă din fărâmiturile care cad de la masa stăpânilor lor’’ (Matei
15,27). O mare tăcere se așterne în jur, toți cei prezenți rămân încremeniți de
răspunsul femeii, iar Mântuitorului nu întârzie să-i ofere calificativul
examenului, pe care tocmai l-a trecut, prin cuvintele: ,,O, femeie, mare este credinţa ta; fie ţie după cum voieşti. Şi s-a
tămăduit fiica ei în ceasul acela’’ (Matei 15,28).
Pentru a face legătura cu
tema acestei cuvântări sunt necesare câteva precizări. Viața noastră se
derulează pe o mare scenă în care fiecare își trăiește propriul rol.
Personajele principale, pentru publicul exigent gata să ne aclame sau să ne
huiduie, suntem noi. Deci fiecare este în același timp personaj principal în
propria-i reprezentație dar face parte și
din publicul pretor, care jurizează prestația unui alt spectacol. Deloc de
neglijat sunt culisele acestei mari scene care joacă un rol important, actorul
se retrage din fața ochilor critici, dezbracă haina de scenă, leapădă ,,ficțiunea’’
teatrală. M-aș opri puțin asupra locului unde s-a petrecut acțiunea, în afara
cetății Tirului și a Sidonului, ai căror locuitori erau porecliți ,,câini,, de
evrei, datorită fărădelegilor săvârșite, desfrâul, blasfemia adusă lui Dumnezeu
și păcate dintre cele mai urâte.
Femeia iese dintre
locuitorii acestor cetăți, pentru a-l întâmpina pe Hristos. Dacă ar fi purtat
dialogul în prezența conaționalilor săi, probabil femeia ar fi fost omorâtă cu
pietre pentru trădare. Nu mai are nevoie de public, își interpretase destul
rolul, se grăbea în liniștea culiselor. Purta masca unei cananeence, însă în
spatele femeii de alt neam (decât cel evreiesc) se ascundea un suflet îndurerat,
dar credincios.
Apostolii și cei care îl
urmau pe Mântuitorul primesc o lecție de duhovnicie de la Acesta. Mântuitorul
îmbrățișează, în scop pedagogic, mentalitatea greșită a poporului evreu, aceea
de a-i desconsidera pe cei de alt neam și a-i numi câini pentru starea de
păcătoșenie în care se afundaseră. Când cananeanca dă la o parte masca,
apostolii și cei prezenți cunosc marea credință a mamei. Cu un cuvânt au ieșit
toți din cercurile lor înguste, la orizontul cel mai larg, care este liniștea
dumnezeiasca, și care tămăduiește orice boală și liniștește orice vifor din
suflet.
Modul în care relaționăm cu
ceilalți sau, mai degrabă, cât de mult îi iubim pe ceilalți, depinde de cât de
goliți suntem de idei, concepte și așteptări. O dată cu conceptul de „relație”
apar și așteptările, amintirile relațiilor trecute, precum și alte concepte
mentale personale și culturale condiționate despre cum ar trebui să fie o „relație”. Noi vom încerca mai mereu să
modelăm realitatea conform acestor concepte. Dar trebuie să vină cineva sa te
scoată din cercul tău chinuitor de îngust, căci masca pe care o folosești te ia
în vârtejul ei și te închide dinspre toată lumea și dinspre orice lume. E
parcă, o prelungire a iadului după tine.
Din păcate nu suntem
sinceri unii cu alții, omul se comportă într-un fel în societate și altfel
acasă în familie. Doar Hristos cunoaște adevărata față a
noastră, El este cel care ne învață sinceritatea. A te ascunde după o mască
este dovada unui egoism dus la extremă, oamenii din jurul tău nu-ți mai văd
chipul, ci văd doar o proiecție a sentimentelor și a acțiunilor bine
controlate. Nu ne ascundem doar noi ci îl ascundem și pe Dumnezeu. Mă refer
aici la omul care ascunde in spatele unei măști a unui om bun, o minte
diabolică. Rețelele de socializare de pe internet confirmă acest adevăr, de
fapt acest joc de roluri devine atractiv și copiii noștri cad în mrejele
acestui pericol. Copiii devin adulți, bătrânii devin adolescenți, obsedații
sexual devin copii, criminalii devin prieteni.
Sinceritatea face parte din
firea noastră, din datul nostru firesc, de aceea trebuie să cultivăm în jurul
nostru relații bazate pe onestitate, pe dragoste și nu pe aparențe, măști care
vor fi descoperite mai devreme sau mai târziu provocând multă suferință și aici
mă refer și la judecata de pe urmă când toate se vor descoperi. Pluralismul
individual nu încurajează stabilirea unor relații trainice, naturale, ci îi
dezbină pe oameni care nu mai au încredere în nimeni și în nimic pentru că
totul ar putea fi neadevăr ascuns după masca adevărului. Omul care l-a găsit pe
Hristos, ca și femeia cananeancă, se comportă natural, inspiră încredere plină lumină
dumnezeiască. În momentul în care Dumnezeu sălășluiește în adâncul sufletului
tău, acțiunile tale devin precise și rapide, curgând din intuiția profundă a
realității experimentată ca stare interioară. Mintea se transformă într-un
instrument excepțional de flexibil și plin de acuratețe iar sursa principală de
informații devine Hristos.
Exercițiul smereniei, al
iubirii, al sincerității ne ajută să vedem lumea altfel, schimbată de dragostea
lui Dumnezeu. Cananeeanca ascundea în spatele unei măști, o mare credință un
suflet nobil în care Hristos poposește. Oare noi ce fel de mască purtăm, pe
cine ascundem? Dacă ascundem răutatea noastră, ascundem ură, frustrare,
răzbunare și punem masca omului bun și prietenos, este vremea schimbării, a
transcenderii pluralismului individual. Fiecare vom da socoteală pentru faptele
noastre, pentru rătăcirile noastre sau pentru smintelile provocate celor din
jurul nostru. Să-i facem loc în viața și în sufletul nostru lui Hristos. Toate
sunt pieritoare, atât reprezentația noastră pe marea scenă a vieții, faima
prestației noastre chiar și publicul, toate trec. Este important ca atunci când
se va trage cortina și rămânem doar noi și Hristos să nu ne simțim părăsiți.
Pr.
Crăciunaș Adrian
3 comentarii:
Urmăresc această rubrică de la apariţia ei. M-am întristat când a fost întreruptă şi m-am bucurat când a fost reluată. M-am bucurat şi când aţi apărut dumneavoastră, ca al doilea preot care va susţine rubrica. Din păcate, uneori trebuie să fac eforturi ca să vă înţeleg. După părerea mea, o predică nu trebuie să fie o demonstraţie de erudiţie a celui care o scrie ci un text care să folosească cuvinte cunoscute de toată lumea şi să fie pe înţelesul tuturor. Cu alte cuvinte el cere şi smerenie din partea celui care-l scrie.
dragă cititorule,
Părintele Câmpean a fost cel care m-a invitat să postăm pe acest blog căteva meditații, spre folosul cititorilor. Ne consultăm de fiecare dată asupra temei și de cele mai multe ori și asupra conținutului. Înainte de a posta articolul mi-a atras prietenește atenția asupra conținutului prea teologic, dar era târziu ca să mai reformulez așa că am convenit ca la următorul articol conținutul să fie mai pe înțelesul cititorilor acestui blog, care nu fac parte din mediul teologic.
Mă bucur că urmărești această rubrică, dar comentariul tău nu ține cont de un lucru: am muncit două săptămâni la acest articol și mi-am pus sufletul pentru realizarea lui, nu cred că trebuia să mă jignești pentru munca depusă. Eu îți mulțumesc pentru sugestie.
Cu dragoste pr. Crăciunaș.
N-am intentionat sa va jignesc Daca am facut-o, fara sa vrea, va cer iertare. E bine ca veti scrie mai pe intelesul tuturor. Si Biblia e scrisa asa.
Trimiteți un comentariu